Criza de soferi a inceput sa se resimta in Europa de Vest inca de acum aproape 10 ani. Pe de o parte, volumele de transport au crescut, fiind necesara angajarea unui numar sporit de conducatori auto profesionisti, iar pe de alta parte s-a constatat imbatranirea personalului din transporturi, in conditiile in care a scazut numarul tinerilor care se indreapta spre aceasta meserie. Unele state membre nu s-au complacut in situatie si, in loc sa stea cu mainile in san, au decis sa atraga forta de munca din afara, cei mai la indemana fiind soferii europeni din centrul si estul continentului. Dar si ucrainenii, turcii si sirienii au reprezentat o optiune. Pentru transportatorii romani solutia ar putea fi angajarea de soferi extra-comunitari. In acest sens, ordinul 953/2019 permite formarea profesionala continua si examinarea in limbile engleza si spaniola, iar primele examene ar putea sa fie organizate la inceputul anului viitor.
Germania este un exemplu in abordarea din timp a problemei crizei soferilor si completarea necesarului de conducatori auto cu angajati din Europa Centrala si de Est. O analiza pe cinci ani (2012-2017) a Biroului Federal al Fortei de Munca din Germania arata cum numarul total al soferilor angajati la companii de transport din Germania, pentru care se platesc contributii sociale, a crescut usor, de la an la an, ajungand de la 533.000 (in 2012) la 565.000 (in 2017). Foarte interesant este faptul ca, in ciuda cresterii, ponderea conducatorilor auto de nationalitate germana a scazut cu 7% in perioada de referinta, de la 92,3% (in 2012) la 81,9% (in 2017). Necesarul de soferi a fost suplinit nu doar de conducatorii auto din statele central si est-europene, ci si din afara Comunitatii. In 2017, numarul soferilor non-UE angajati in Germania depasea 18.500 (3,3% din total). In acelasi timp, aproape 80.000 de soferi provin din centrul si estul Europei, sase state evidentiindu-se cu precadere: Polonia, Romania, Bulgaria, Croatia, Ungaria si Cehia.
Conducatorii auto straini care muncesc in Germania opereaza in special pe rute internationale. Cei mai multi sunt de nationalitate poloneza, insa cresteri procentuale semnificative de la an la an au avut soferii romani si bulgari (polonezii sunt cu 30% mai multi in fiecare an, in timp ce numarul soferilor care vin din Romania si Bulgaria se dubleaza anual).
La sfarsitul lui 2017, nu mai putin de 29% dintre soferii din Germania aveau peste 55 de ani.
Doar in aceasta tara se estimeaza ca este nevoie urgenta de peste 150.000 de soferi straini, dar si alte state occidentale au in derulare adevarate campanii de atragere de forta de munca tanara, nu doar in transporturi, ci si in alte domenii.
In Romania, desi se prezinta multi soferi la cursurile de formare profesionala pentru certificare initiala si continua, prea putini raman sa lucreze in tara, astfel ca angajatorii romani se plang de lipsa conducatorilor auto. Una dintre solutii ar fi adoptarea modelului german si atragerea de forta de munca straina, in cazul nostru, din spatiul extra-comunitar. Un prim pas in acest sens a fost facut de Ministerul Transporturilor, prin promovarea si adoptarea – de catre Guvern – a ordinului 953/2019.
Examen CPC in engleza si spaniola
Conducatorii auto straini, nevorbitori de limba romana, vor putea urma cursurile de formare profesionala continua in limbile engleza sau spaniola si vor putea da examen in aceste limbi pentru obtinerea certificatului de competenta profesionala continua (CPC), potrivit ordinului 953 din 18 iunie 2019. Acesta din urma modifica OMT nr. 1.212/2015 si OMT nr. 1214/2015, in sensul in care pentru CPC, pe langa limba romana, sunt introduse engleza si spaniola.
Autoritatea Rutiera Romana (ARR) are obligatia ca in termen de sase luni de la intrarea in vigoare a ordinului 953, respectiv 24 iunie 2019, sa traduca intrebarile pe baza carora candidatii sustin examinarea pentru obtinerea CPC din limba romana in engleza si in spaniola si sa le introduca in sistemul informatic, de unde se genereaza in mod aleator chestionarele pentru fiecare candidat, la data sustinerii examinarii. Baza de intrebari in limbile engleza si spaniola se va publica pe pagina de internet a ARR. In aceste conditii, primele examene pentru CPC s-ar putea sustine, cel mai tarziu, in ianuarie 2020.
Din pacate, actul normativ nu permite si obtinerea certificatului de calificare profesionala initiala (CPI) pentru soferii nevorbitori de limba romana. Motivatia autoritatilor este ca la CPI examinarea cuprinde intrebari deschise, astfel incat cursantul trebuie sa se exprime in scris si, deci, sa stapaneasca bine limba engleza sau spaniola. Daca la venezueleni ne-am astepta sa vorbeasca o spaniola fluenta, dificultati ar putea exista in privinta examinatorilor, care insa nu ar avea nicio problema in descifrarea raspunsurilor pentru CPC, pe format grila.