Transportul de produse proaspete este de multe ori mai sensibil si mai pretentios chiar decat cel de componente auto in privinta punctualitatii la livrare. Dar, daca in automotive exista numeroase firme romanesti cu experienta bogata, nu acelasi lucru se poate spune despre distributia de fructe. Acesta – alaturi de modelul firmei-mama Citronex, din Polonia – este motivul pentru care furnizorul de banane Yellow Fresh Fruits prefera sa lucreze preponderent cu flota proprie, care intr-un an de activitate a ajuns la 15 unitati si va fi extinsa in toamna cu inca 10, deci un ritm de crestere foarte rapid. Fara flota proprie e mai greu sa livrezi produse sensibile in conditii de calitate si punctualitate, ca sa nu mai vorbim de faptul ca uneori de sarbatori, cand vanzarile cresc, sunt greu de gasit subcontractori pentru ca soferii prefera sa aiba zile libere.
Yellow Fresh Fruits este reprezentanta in Romania a companiei poloneze Citronex, care activeaza din anii '90 in comertul cu fructe, mai ales import de banane, si de atunci s-a extins continuu. Firma din tara noastra s-a infiintat in septembrie anul trecut, iar munca a inceput efectiv in ianuarie 2019, activitatea principala fiind importul de banane, coacerea lor si distributia la hipermarketurile de pe piata autohtona si, mai rar, in Bulgaria. Iar de anul viitor va acoperi si piata din Ungaria. In plus, Yellow Fresh Fruits importa si ananas, dar deocamdata cantitatile sunt nesemnificative.
Inainte de deschiderea reprezentantei din Romania, Citronex a livrat la noi in tara, aproape un an, fructe din Polonia catre Profi Rom Food, dar, pentru ca timpul de tranzit era de 2-3 zile, foarte mult pentru banane, s-a luat decizia de a se construi prima facilitate de coacere a acestora la Timisoara. Tara noastra a fost aleasa pentru extindere nu numai datorita acestui contract si pentru a scurta distantele, care, in cazul bananelor, ar trebui sa fie de cel mult 500-600 km astfel incat fructele sa nu se deprecieze, ci si pentru costurile de exploatare mai reduse si pentru ca are o populatie mare, deci este o piata buna de consum. „In prezent avem, prin marca proprie Yellow, 50% din piata de banane din Romania si distribuim produsele in Profi, Kaufland, Carrefour si Penny.“
In plus, Romania chiar este o tara unde se consuma cantitati mari de banane, acestea fiind, asa cum apreciaza managerul de transport Yellow Fresh Fruits, Lucian Nistor, daca nu cel mai bine vandute fruct dintr-un supermarket, macar printre primele trei.
Concurenta pe piata fructelor este puternica in Romania, considera Lucian Nistor, dar si loc este mereu pentru noi companii. „Important este sa ai produse de calitate si servicii incorporate de calitate. Aceasta este cheia succesului nostru si pentru a ne atinge obiectivele nu ne uitam la costuri. De exemplu, atunci cand livrarile se faceau din Polonia, de la o distanta de cel putin 1.000 km, aveam de multe ori doi soferi pe un camion pentru a scurta timpul de tranzit.“
Camerele de coacere acopera capacitatea a 52 de camioane
Yellow Fresh Fruits a investit la Timisoara in echiparea unui spatiu inchiriat la Remetea Mare, in Log Center, in a carui suprafata de circa 5.000 m2 au fost amenajate un depozit cu o singura temperatura, de la 13-14 la 16 OC indiferent de anotimp, si 26 de camere duble de coacere a bananelor, fiecare cu capacitate de 44 de paleti simultan, adica doua camioane pline. In total deci se pot coace in acelasi timp fructe pentru a incarca 52 de camioane. „E un fel de productie ce facem noi, nu e o simpla coacere, pentru ca noi cream in aceste camere conditiile tropicale ce ajuta bananele sa se coaca“, explica Lucian Nistor.
Fructele stau in aceste camere 4-5 zile, in functie de culoarea pe care o vrea fiecare client, si care da si numarul de zile in care fructele rezista pe raft. Pentru Yellow Fresh Fruits nu sunt mari diferente de costuri pentru a realiza diversele culori posibile, dar daca un client vrea banane mai coapte procesele de selectie si de control al calitatii sunt mai minutioase deoarece, cu cat gradul de coacere e mai mare, cu atat fructele sunt mai greu de intretinut si rezista mai putin, apar defectele de calitate, creste temperatura lor interna etc. In general clientii cer banane care sa reziste la raft cel putin trei zile, in conditiile in care transportul, pe cele mai lungi rute, dureaza 9-10 ore.
O parte din personalul tehnic care se ocupa de coacere provine din Polonia, iar angajatii din Romania au fost selectati fara experienta si calificare – nici nu prea exista asa ceva la noi in tara – si beneficiaza de training de la compania-mama. In august inca era in curs de formare personalul responsabil de controlul calitatii si pana la final de septembrie se astepta ca reprezentanta din Timisoara sa aiba primul tehnician roman de coacere.
Din America in Hamburg si apoi la Curtici
Bananele sunt importate pe cale maritima din America de Sud si Centrala – Columbia, Ecuador, Nicaragua, Republica Dominicana – si ajung in Hamburg, iar de acolo se formeaza saptamanal o garnitura de 44 de containere pana la Curtici, „deci transportul nostru este prietenos cu mediul“. De acolo fructele sunt preluate de camioanele firmei si duse in depozit, unde sunt descarcate din container, li se face si la intrare controlul calitatii si sunt duse in camerele de coacere, unde fiecare lot este verificat zilnic de cel putin doua ori, din punct de vedere al temperaturii din interiorul cutiilor, pentru a se sti care este reteta pentru zilele urmatoare. Iar dupa coacere sunt verificate si incarcate direct in camioane pentru a fi livrate la market, altfel se depreciaza. „Uneori e greu pentru cei care lucreaza la coacere sa se alinieze cu graficul de livrari, dar in 95% din cazuri totul merge foarte bine“, declara Lucian Nistor. De cand pleaca din America si pana se livreaza la clientul final bananele stau numai pe paleti, nu se reambaleaza.
Cerinte foarte dure, legate in special de punctualitatea la livrare
Cea mai importanta cerinta cand vine vorba de livrarea fructelor, in special, a celor sensibile, ca bananele, este punctualitatea: camioanele trebuie sa fie la 6.00-7.00 la hipermarket si au la fiecare client sloturi ce sunt respectate de ambele parti. In caz de intarziere – de exemplu, daca este alocat intervalul de la 5.00 la 10.00 si masina ajunge la 10.15 – de obicei marfa este refuzata si atunci Yellow Fresh Fruits are pierderi foarte mari pentru ca nu are ce face cu ea si trebuie sa caute un alt client pe piata libera, in conditiile in care valoarea fructelor ce pot fi incarcate intr-un camion este de circa 15.000 de euro.
Firma lucreaza cu un sofer pe vehicul si, nefiind vorba deocamdata de o flota foarte mare, ci doar de 15 ansambluri, nu i-a fost foarte greu sa gaseasca personal.
In conditiile unor cerinte atat de stricte legate de livrarea si de calitatea produselor, managerul de transport Yellow Fresh Fruits este de parere ca principalul secret al succesului Citronex si al reprezentantei sale din Romania este faptul ca are propria flota. „Altfel nu am fi reusit sa fim punctuali si, in plus, de sarbatori, in special cele legale, cand consumul creste pentru orice produse, nu gasim pe piata camioane pe care sa le subcontractam. Asa, avand ansambluri proprii, am raspuns de fiecare data afirmativ la solicitarile clientilor venite in perioade critice, pentru ca am avut si marfa, si transport. Anul acesta am prins primele sarbatori de Paste in Romania si am avut 15 plecari a doua zi, insa niciun subcontractori nu lucra, deci a trebuit sa ne descurcam cu flota proprie. Si acesta este unul dintre punctele noastre forte.“
Camioanele sunt toate MAN, deoarece firma din Polonia foloseste numai Scania pentru transport international si numai MAN pentru distributie domestica, in total 350 de autovehicule, iar semiremorcile sunt Krone Cool Liner, cu inaltime normala de cuplare, o singura temperatura, bare de sustinere si de protectie clasice pentru ancorarea marfurilor si sisteme telematice, care se folosesc insa mai ales pentru clientii pentru care se face transport la retur si pentru cursele proprii numai atunci cand magazinele nu considera ca este suficient bonul termodiagramei. Produsele Krone au fost alese deoarece in Polonia se folosesc exclusiv de peste 10 ani, dar si pentru ca din 2019 Citronex este reprezentanta a producatorului german in aceasta tara.
30-40% din curse se fac, totusi, cu subcontractori
Yellow Fresh Fruits are insa si subcontractori carora le da de lucru constant, dar din cele 30-40 de curse care se fac saptamanal de la depozitul din Timisoara spre Cluj-Napoca, Turda, Deva, Bucuresti, Ploiesti, Bacau si Roman 60-70% se fac cu masinile proprii. Asta in conditiile in care prioritatea lor numarul 1 este sa aduca din Curtici cele 44 de containere cu banane de import care vin in fiecare saptamana – deoarece bananele verzi din terminal trebuie aduse repede in depozit, altfel timpul de coacere se prelungeste si nu mai pot fi livrate la timp sau se livreaza marfa neconforma – si abia pe urma, in functie de disponibilitate, fac si distributie la marketuri. Camioanele proprii nu au rute dedicate, ci merg oriunde este nevoie la un anumit moment, si ajung lunar la 10.000-10.500 km. Pentru cele care descarca in Bucuresti sau Bacau si Roman se gaseste destul de rapid si marfa generala pentru retur, de la aceleasi hipermarketuri, si astfel se eficientizeaza activitatea.
Alegerea subcontractorilor se face in functie de cat de noi si de potrivite din punct de vedere tehnic sunt camioanele si semiremorcile, deoarece se merge constant la 13 OC.
Acestia sunt platiti la kilometru, pe baza unei grile stabilite la 1 ianuarie si valabile intregul an. Firma nu le garanteaza un anumit numar de curse, si nici ei nu au masini dedicate pentru Yellow Fresh Fruits, dar fiecare a facut o propunere de pret pe rutele de care era interesat si colaborarea se bazeaza pe comenzi punctuale. „Noi ii anuntam cu cel putin 24 de ore inainte ca avem nevoie de camioane pe anumite rute si ei ne spun daca ni le pot pune la dispozitie sau ei ne anunta de ce vehicule dispun in anumite zile si noi le planificam in functie de planul de transport si de situatia camioanelor proprii“, explica Lucian Nistor. „Nu le pot garanta un anumit numar de curse, pentru ca uneori se intampla ca un client sa mai aiba marfa pe stoc si, desi comandase alte banane, renunta la ele si trebuie sa intoarcem camioanele din drum dupa ce mersesera deja 100-200 km. Iar pentru a evita astfel de situatii neplacute cautam sa fim cat mai transparenti, altfel, daca anulam 2-3 curse/luna, nimeni nu va mai vrea sa lucreze cu noi. Si nu putem programa totul cu mult timp inainte.“
Saptamana de lucru in acest domeniu incepe sambata, cu trei zile in care se fac numeroase livrari, urmate de 2-3 mai linistite si de o noua crestere. Perioada cea mai slaba din punct de vedere al vanzarilor de banane este vara, deoarece fructele proaspete le fac concurenta, astfel ca volumele scad si pana la 50% sau chiar 20% din cele ale lunilor normale, insa pe de alta parte soferii isi pot lua concediu, deci nu este o problema atat de mare pentru firma.
Flota proprie ar putea creste cu 20-25 de camioane in urmatorul an
Urmatoarea achizitie de cate 10 camioane si semiremorci era programata pentru septembrie, iar in 2020 probabil se vor mai cumpara 10-15, deci ritmul de crestere a flotei este foarte alert, atat datorita cresterii volumelor de vanzari – deoarece in ianuarie 2020 se va deschide un nou depozit in Bucuresti (tot inchiriat, cu 50 de camere duble de coacere, pentru o capacitate de circa 100 de camioane) – cat si pentru a se mai elimina din cursele cu subcontractori, care sunt uneori cu 10-20% mai scumpe decat cele cu flota proprie.