Primele 20 de firme ca cifra de afaceri obtinuta in 2018 au avut un total de 1.184.653.456 de euro – fata de 1.057.3223.469 de euro in 2017 – adica 24,28% din cifra de afaceri totala a operatorilor din Top 500, in conditiile in care suma totala realizata anul trecut in transporturile din Romania a fost de 10,3 miliarde de euro. Cele mai multe firme fruntase vorbesc despre cresteri ale costurilor pe care nu le-au putut acoperi integral din cresterea tarifelor, insa cresterea volumelor si eficientizarea la maximum au reusit sa aiba ca efect o crestere (e drept, foarte mica in 2018, de la 50.187.748 la 51.623.959 de euro) si in cazul profitului total al operatorilor din Top 20. Primele 20 de companii cu cele mai mari cifre de afaceri au aproape 11,5% din cifra totala de afaceri obtinuta de toate firmele de transport din tara noastra, in timp ce aceleasi firme insumeaza abia 10% din profitul net total obtinut la nivel de ramura.
Trebuie precizat insa ca aceste date sunt obtinute in conditiile in care Carrion nu a publicat situatia financiara pe anul trecut.
Pe primul loc in topul operatorilor de transport dupa cifra de afaceri a fost si in 2018 Aquila Part Prod Com, cu 209.402.406 euro, cu 5% peste valoarea din 2017, de 198.844.241 de euro. Compania ploiesteana a crescut constant in ultimii patru ani, de la 151.732.912 euro inregistrati in 2015.
Pe locul al doilea in clasament se afla Vos Logistics Cargo, cu 110.677.160 de euro, fata de 80.606.728 de euro in 2017 (o crestere de 37%). In 2014 actionarii olandezi ai Vos Logistics au inceput sa transfere gestionarea activitatilor de transport international din Olanda in Romania, proces care s-a incheiat in 2018, in prezent existand trei entitati separate: Vos Logistics Bulk SA (pe locul al 10-lea in Top 20 in functie de cifra de afaceri din 2018, cu 42.906.419 euro, fata de 1.283.189 de euro in 2017), Vos Logistics Cargo SA si actionarul acestora Vos Logistics Romania (pe locul al 16-lea in Top cifra de afaceri pe 2018, cu 36.796.235 de euro, fata de 37.799.552 de euro in 2017). Transferul nu a afectat rezultatele grupului, ci dimpotriva, cifra de afaceri a crescut in 2018 cu 8%, progrese existand atat pe segmentul de transport international, cat si pe cel de solutii si servicii, in paralel cu o dublare a profitului net, in comparatie cu 2017, de la 3,5 la 6,7 milioane de euro. Din cifra totala de afaceri a companiei, de 140 de milioane de euro pentru cargo si de 50-60 de milioane de euro pentru marfuri vrac, anul trecut partea filialei romanesti s-a ridicat la 37 de milioane de euro. Din intreaga activitate, expeditiile reprezinta 20%, transportul in regim de grupaj 5% (mai mult in Belgia) si transporturile internationale 75%. Din cele 185 de vehicule inmatriculate in Romania, 50 sunt specializate pe marfuri vrac, iar restul pentru marfa generala. Pe langa flota proprie, Vos Logistics lucreaza si cu subcontractori, tractionisti, care detin 80 de vehicule, cu semiremorcile companiei si sub umbrela acesteia. Parcul auto din Romania este utilizat majoritar in Comunitate, circa 85% revenindu-i transportului international si prea putin grupajelor. Dar vehiculele efectueaza si curse interne. In prezent compania are 457 de angajati (330 de soferi si 127 personal indirect productiv), in conditiile in care filiala romaneasca a fost infiintata in 2012 de la zero.
Pe locul al treilea in acest top este Duvenbeck, cu 82.680.353 de euro, cu 12% peste valoarea din 2017, de 73.552.011 euro, si cu rezultate constant in crestere in ultimii patru ani. Firma brasoveana a fost si in 2017 pe locul al treilea in acest clasament, dar in urma Carrion, deci daca si transportatorul de origine spaniola ar fi facut publice rezultatele financiare si ele ar fi fost in ton cu cele din 2017, Duvenbeck ar fi „retrogradat“ o pozitie, ca urmare a ascensiunii Vos Logistics.
Pe locul al patrulea este International Alexander, care urca un loc fata de 2017 si ajunge la 69.591.739 de euro, cu 25% mai mult decat in anul anterior (55.702.200 de euro). Cifra de afaceri a firmei aradene a crescut an de an in ultimii cinci ani, dar in 2018 a crescut fata de 2017 intr-o masura mai mare deoarece a fost achizitionata flota noua, care a adus plus-valoare si posibilitatea de a castiga noi volume de transport. „In plus, ni s-au alaturat parteneri care lucreaza constant alaturi de noi, subcontractori si tractionisti, si serviciile de depozitare si logistica direct in fabricile clientilor au generat si ele o cifra de afaceri in crestere“, asa cum declara Loredana Apreutese, directorul general al companiei. Iar in 2019 vor aparea si rezultatele din transportul de vehicule. In 2018 cererea de transport si logistica a inregistrat o crestere exploziva, elementul-cheie care a determinat asta fiind cresterea consumului, respectiv a productiei. International Alexander s-a specializat an de an in sectorul automotive, o industrie inovatoare si complexa, a fost deschis la schimbare si a ramas in stransa legatura cu clientii, pentru a identifica solutiile necesare pentru un flux bine definit, solutii personalizate, care sa duca la optimizare, atat in transport cat si in logistica. „2018 a fost, mai mult ca oricand, un an de reinventare, adaptabilitate si strategie, un mediu dinamic, ce necesita o atitudine orientata catre viitor.“ Compania s-a organizat ca holding din care fac parte 10 firme independente, pentru a avea o imagine buna asupra eficientei fiecarei activitati din lantul logistic. Pentru 2018 nu exista un bilant consolidat al celor 10 entitati, dar International Alexander (firma de transport) a avut o cifra de afaceri de 323.601.588 de lei, International Alexander Logistic a avut 8.569.169 de lei, iar International Alexander Line Spedition (care se ocupa de transport de vehicule), 1.755.757 de lei. Adica 85% din cifra de afaceri vine din transport si 15% din logistica. Decizia de a infiinta firme in Serbia, Ungaria si Germania si de a-si promova serviciile in afara tarii a orientat compania spre noi oportunitati. International Alexander Holding, avandu-l ca CEO si actionar pe Simion Ioan Apreutese, are certificari ISO 9001, 14001, 18001, 45001, AEO, Tapa TSR3, este in curs de certificare pentru TSR1 si are un portofoliu de servicii ce include transport FTL, LTL, grupaje, distributie, aerian, maritim, transport de vehicule, depozitare&servicii logistice, spalare profesionala de ambalaje si logistica direct in fabricile clientilor. Compania are si clienti pentru care face transport intern, la pachet cu internationalul, si are contacte directe cu mai multi clienti, mai ales din sudul si vestul tarii, fara ca expunerea sa fie mai mare de 10% pentru niciunul dintre ei, „ceea ce ne-a fost de ajutor si in mixarea curselor, pe langa stabilitatea pe care am avut grija sa o pastram nefiind dependenti de un anumit partener“.
Pe locul al cincilea se afla Skiptrans, filiala clujeana a companiei belgiene Jost (locul al saptelea in 2017), cu 61.433.134 de euro, cu 37% peste cei 44.926.830 de euro din 2017. Situatia dificila cauzata de acuzatiile penale aduse patronului belgian si de confiscarea a 346 de camioane provenind din Romania ar fi putut duce la inchiderea afacerii, mai ales ca firma trebuia sa plateasca salariile si taxele corespunzatoare celor 346 de soferi si ratele de leasing. Si intr-adevar Skiptrans a pierdut unii clienti, dar numarul lor a fost suficient de mic cat sa nu fie afectate rezultatele financiare. Dimpotriva, volumele totale au crescut prin preluarea de clienti noi si prin dezvoltarea activitatii de transport intern, unde acum lucreaza 15 camioane, iar pana la final de 2019 se intentiona sa se ajunga la 40. In urmatorii 1-2 ani se estimeaza ca 20% din activitate va fi reprezentata de cursele nationale, mai ales in grupaje. 80% dintre comenzile de transport au la baza contracte fixe, pentru a putea avea predictibilitate. Flota din tara noastra a fost extinsa de la an la an, in 2019 fiind deja inmatriculate 150 de camioane, iar numarul va ajunge pana la sfarsitul anului la 200 de unitati, din care 90 de vehicule sunt Iveco LNG, dintr-un total de 500 de unitati comandate pe intreg grupul Jost.
Pe locul urmator se afla Paneuro International, o firma nou intrata in Top 20, in urma unei cresteri a cifrei de afaceri de la 6.274.224 de euro in 2017 la 58.599.174 de euro in 2018. O valoare nefiresc de mare comparativ cu cele din anii anteriori, de 4-7 milioane de euro. Si, pentru ca firma nu a inregistrat deloc profit, dimpotriva, a avut una dintre cele mai mari pierderi din domeniu in 2018, am decis sa o eliminam din Top 20.
Astfel ca pe locul al saselea este XPO Transport Solutions (locul al patrulea in 2017), cu 55.353.217 euro, in scadere fata de cei 60.526.992 de euro din 2017.
Dolo Trans Olimpic este de data aceasta pe pozitia a saptea, in urcare fata de a 13-a cu un an in urma, datorita unei cresteri de la 38.668.521 la 52.161.984 de euro (+35%). Cifra de afaceri a fost mai mare in 2018 pentru ca firma s-a mobilizat mai bine, asa cum arata directorul general Cristian Dolofan, avand si experienta anilor anteriori in care s-a lovit de aceeasi instabilitate, de modificari legislative si de decizii luate de pe o zi pe alta, care duc la lipsa de predictibilitate. „Ne-am hotarat sa nu ne mai stabilim obiective de la inceput de an, ci am testat intai terenul si ne-am mobilizat cand am vazut ca putem porni investitiile.“ Iar in a doua parte a anului, cand transportul de marfuri a stagnat, s-a concentrat asupra planurilor de extindere a platformelor de stocaj de autoturisme si pe largirea flotei de transportoare. Cresterea cifrei de afaceri din 2018, intr-o masura mai mare decat cresterea din anii anteriori, s-a datorat si faptului ca firma s-a dezvoltat pe mai multe planuri, flota a fost cu 80 de ansambluri mai mare decat in 2017, spatiile de stocaj au devenit functionale si s-a extins si activitatea de service. Si profitul a crescut in 2018 din aceleasi motive si, daca piata de transport a stagnat la final de 2018, compensarea a venit de la activitatea de stocaj, pe o platforma avand capacitatea de 1.500-2.000 de autovehicule si o rezerva de spatiu pentru alte 1.500, astfel ca firma va miza in continuare pe dezvoltarea de produse si servicii noi si pe imbunatatirea celor deja existente, tocmai pentru a aduce un plus de valoare. Flota va fi extinsa constant si se va investi in buy back la fiecare cinci ani, ceea ce este eficient deoarece costurile sunt mai mici decat cele provocate de o eventuala intretinere a camioanelor mai vechi. In ceea ce priveste 2019, s-a pastrat strategia de anul trecut si de aceea se asteapta ca rezultatele sa fie pe masura. Anul acesta firma a mai cumparat 40 de camioane cu suprastructuri Lohr Megatrailer, service-ul reprezentanta Mercedes-Benz este functional si deserveste un numar mai mare de clienti, iar programul de eficientizare a rutelor implementat in 2017 continua sa dea rezultate. Printre principalele provocari pe care le va aduce 2020 se numara, in opinia lui Cristian Dolofan, etica partenerilor de afaceri, pierderile provocate de clientii neseriosi, rau-platnici – „motiv pentru care am inceput sa ne axam pe dezvoltarea relatiilor cu clientii cu care colaboram inca de la inceput si sa mizam mai putin pe extinderea portofoliului cu parteneri pe care nu-i cunoastem“ – si termenul de plata mai mare.
Pe locul al optulea este Gartner Eurotrans, cu 49.927.725 de euro, fata de 39.898.409 euro in 2017, cand a fost pe locul al 11-lea, pe al noualea se afla Arcese Transport, in coborare de pe al saselea in 2017, cu o crestere de 1%, de la 48.344.163 la 48.632.881 de euro, iar pozitia a 10-a, asa cum am spus deja, este ocupata de Vos Logistics Bulk.
Pe locul al 11-lea in topul operatorilor de transport dupa cifra de afaceri pe 2018, ca si in 2017, se afla Dianthus Company, cu 40.942.437 de euro, fata de 39.685.622 de euro in anul anterior. Cresterea usoara se datoreaza achizitiei a 50 de noi camioane, dintre care unele au fost pentru innoirea flotei, si altele pentru extindere. Cifrele, inclusiv profitul, ar fi putut fi mult mai bune daca in a doua jumatate a anului firma nu s-ar fi confruntat cu o migratie excesiva a soferilor, ceea ce a facut ca 10-15% din flota sa nu lucreze. „Chiar si in aceste conditii, am onorat toate comenzile de transport“, precizeaza Dan Niculescu, managerul de transport al firmei pitestene, „dar nu am putut mari portofoliul de clienti si volumele de transport“. Dupa sarbatorile de iarna insa situatia s-a ameliorat considerabil – „se pare ca soferii s-au convins ca diferenta de venituri nu e foarte mare daca lucreaza in strainatate fata de Romania si, in plus, ca nu vin la fel de des acasa“, si s-au intors in tara – astfel ca Dianthus a putut folosi din nou toate masinile. Cifra de afaceri a firmei a crescut in 2018 si 2019 si la intern (aceasta reprezinta insa sub 10% din cifra totala de afaceri). Pentru transportul intern Dianthus foloseste o flota dedicata alcatuita din circa 30 de camioane care lucreaza preponderent pentru industria automotive. In ceea ce priveste viitorul apropiat, Dan Niculescu nu este ingrijorat de ce va aduce Pachetul Mobilitate, deoarece va mai trece timp pana cand acesta se va adopta, „dar ce ne ingrijoreaza este situatia politico-economica din Europa. Se pare ca vine o noua criza, se vad deja semne in Germania, de aceea nu ne facem planuri de investitii.“
Urmeaza Ravitex, pe locul al 12-lea, cu 39.899.187 de euro, in scadere foarte usoara fata de cei 40.087.925 de euro din 2017, cand a fost pe locul al 10-lea. Microfruits, cu 38.903.727 de euro, in crestere cu 26% fata de cei 30.990.315 euro din 2017, nu este luat in calcul in acest top, deoarece cifra de afaceri din transport reprezinta prea putin din total, flota proprie fiind mica. De aceea pe locul al 13-lea este International Lazar Company, cu 38.543.283 de euro, cu 8% mai putin decat in anul anterior, cand a avut 41.733.366 de euro si a fost pe locul al noualea. Urmeaza H.Essers, cu 38.181.838 de euro, cu 12% mai mult decat cei 34.106.597 de euro din 2017, cand a ocupat locul al 17-lea, Dunca Expeditii, cu 37.905.759 de euro, cu 7% mai mult decat cei 35.563.156 de euro din 2017, cand a fost pe locul al 15-lea si Vos Logistics Romania.
Total N S A este pe locul al 17-lea – mult mai jos decat in 2017, cand a fost pe al optulea – cu 36.341.212 euro, cu 15% mai putin decat cei 42.694.834 din anul anterior.
Dumagas este pe locul al 18-lea, in crestere cu 8% fata de cei 33.028.494 de euro din 2017, pana la 35.773.584. Cresterea a fost similara celei din 2016 in 2017, in conditiile in care flota nu a fost mai mare, ci achizitiile au fost numai pentru inlocuirea ultimelor autotractoare Euro 5 pentru transport domestic si in Europa Centrala si de Est cu camioane Euro 6 pentru transport intracomunitar in Europa de Vest. Cresterea cifrei de afaceri se datoreaza 50% departamentului de transport intern, 25% celui de international, 15% depozitarii si logisticii la temperatura controlata si ambientala si 10% vanzarii de camioane vechi, anul trecut fiind incheiat proiectul inceput in 2014, de innoire a intregii flote. 63% din cifra de afaceri pe 2018 provine din transport international, inclusiv de autoturisme sau de gaz industrial (azot, oxigen, dioxid de carbon), pentru care firma are 39 de ansambluri. Alte 25% provin din transport domestic cu dube proprii cu doua temperaturi, tractate de autovehiculele altor firme, si cate 6% din logistica si alte activitati, in conditiile in care in 2017 internationalul avea o pondere de 65%, internul, de 23%, iar celelalte activitati, tot de cate 6% fiecare. Iar profitul anul trecut a fost de 236.646 de euro, fata de cel declarat in 2017, de 100.000 de euro, fiind impartit intre transport (60%), depozitare si distributie (25%) si vanzare de camioane (25%). Asa cum remarca Lucia Apostol, Chief of Operational Excellence in cadrul Dumagas, 2018 a fost un an de schimbari pe piata de transport fata de 2015-2017, in sensul ca transportul domestic a inregistrat cresteri spectaculoase, bazate pe cresterea consumului, si firmele care au reusit sa gestioneze capacitatea necesara au avut de castigat. La intracomunitar cererea a fost similara cu cea din anii anteriori, dar cresterea pretului carburantului, cu circa 11% fata de 2017, si lipsa de soferi, care a atras o alta crestere a costurilor, de cel putin 10%, au facut ca profitul din aceasta activitate sa fie mult mai mic decat in 2017, deoarece cresterea tarifelor nu a acoperit decat 50% din scumpiri. Pentru a contrabalansa efectele scumpirilor s-a facut o planificare mai buna a transportului, s-au reanalizat rutele si s-a renuntat la cele neprofitabile, s-au reofertat unele rute, s-au optimizat incarcarile si s-a ajuns la un management mai bun al lichiditatilor. Pe de alta parte, in a doua jumatate a anului s-au simtit efectele negative ale reflectarii in mass media a viitorului Brexit si a Pachetului Mobilitate si, in plus, pentru Dumagas, situatia economica a Turciei a determinat firma sa inchida divizia de transport dedicata acestei tari, si care fusese dezvoltata in ultimii 10 ani. Operatorul craiovean a investit anul acesta in 30 de autotractoare Mercedes-Benz Actros Euro 6 care sa le inlocuiasca pe cele vechi Euro 5, in 50 de autotractoare noi Renault si MAN ca sa reinnoiasca flota din 2015 si in 25 de semiremorci noi Schmitz pentru care a apelat la leasing operational si financiar. De asemenea, a vandut camioane vechi in valoare de circa 100.000 de euro in 2018, continuand sa faca asta si in 2019, ceea ce ii sporeste profiturile.
Clasamentul se incheie cu Practicom, pe locul al 19-lea, cu o cifra de afaceri de 35.223.142 de euro, cu 36% mai mare decat cea din 2017, si cu J.T. Grup Oil, cu 34.021.309 euro, cu 27% mai mult decat in 2017.
Revenind la Top 20 in functie de cifra de afaceri, doar patru firme au inregistrat in 2018 o valoare mai mica decat in 2017: Vos Logistics Romania (-3%), International Lazar Company (-8%), XPO (-9%) si Total N S A (-15%).
Noua operatori din Top 20 au avut profit mai mic decat in 2017
32 de firme de transport au avut in 2018 un profit mai mare de 1.000.000 de euro si, lasand deoparte Carrion, care in 2017 era pe locul al saptelea in topul ce tine cont de acest indicator, profitul celor mai profitabile 20 de firme din 2018 a fost de 51.623.959 de euro, cu putin peste valoarea de 50.187.748 de euro inregistrata de cele 20 cele mai profitabile firme din 2017 (care nu sunt exact aceleasi cu cele din Top 20 pe 2018; cele 20 de firme de top din 2018 au avut in 2017 un profit total de 45.098.751 de euro).
Pe primul loc in acest top este o prezenta deja traditionala, Transpeco Logistics&Distribution, cu 6.760.778 de euro, fata de 7.166.241 in 2017, scaderea fiind cauzata de faptul ca marirea tarifelor nu a acoperit in anumite perioade ale anului cresterea unor cheltuieli, ca salariile si carburantul. Cea mai mare parte din profit (70-80% din total) provine in 2018 din operational si restul din vanzarea camioanelor si din plasamente financiare, procent care, si el, s-a mentinut de la un an la altul. Transpeco a avut in 2018 o cifra de afaceri de 25.079.651 de euro, in usoara crestere fata de cei 23.749.925 de euro din 2017, datorata cresterii volumelor transportate pentru unii clienti si tarifelor putin mai mari. Dar per ansamblu 2018 a fost in linie cu ultimii ani pe piata transportului de produse petroliere, asa cum remarca directorul executiv al companiei, Dragos Gadoiu, deoarece atat marii furnizori de carburant, cat si transportatorii specializati sunt cam aceiasi si sunt firme care au inteles ca sustenabilitatea se poate atinge numai prin efectuarea de investitii: furnizorii de produse investitii pentru cresterea calitatii acestora si operatorii de transport investitii in flota si in echipamente de ultima generatie. Cifra de afaceri din 2019 se asteapta sa fie si ea in usoara crestere fata de 2018 datorita volumelor suplimentare contractate si tarifelor care au ajuns sa fie cu 5% peste nivelul din 2017.
Pe locul al doilea se afla Euro Fleet Transport, cu 5.278.143 de euro, in crestere substantiala, cu 107%, fata de 2017, cand a avut 2.551.219 euro si a fost pe locul al saselea.
Pe locul al treilea in topul celor mai profitabili operatori de transport din Romania se afla Dianthus, cu 3.509.463 de euro, in scadere (din cauza lipsei de soferi din a doua parte a anului) fata de cei 4.343.268 din 2017, cand a ocupat pozitia a doua in clasament. Cifra de afaceri inregistrata in prima jumatate din 2019 este la acelasi nivel cu 2018, in conditiile in care s-au cumparat 25 de camioane noi, Mercedes-Benz, atat pentru innoirea, cat si pentru extinderea flotei. Profitabilitatea este insa mai mica in primul rand din cauza cresterii costurilor cu soferii si a taxelor de drum. Tarifele nu au crescut, iar clauzele de modificare a pretului de transport daca se scumpesc anumite elemente ale costului nu permit decat o recuperare cu intarziere a diferentelor, si nu in cazul tuturor costurilor. „Ce ne afecteaza mai mult in 2019 sunt costurile de cazare a soferilor la hotel. Practic, ei stau la hotel in toate tarile – Germania, Franta, Spania, Italia, Belgia, Olanda – si in Germania, de exemplu, nu gasesti o camera cu mai putin de 100 de euro. Incercam sa cazam cate 2-3 soferi in camera, dar asta presupune dislocari suplimentare, fara acoperire in pretul de transport. Nu am calculat exact cat a crescut costul/km din cauza cazarii, vom face asta la final de an, dar este o cheltuiala semnificativa“, declara Dan Niculescu. In plus, in ultimii ani, de cand soferii sunt platiti la zi, a scazut productivitatea acestora si numarul mediu de kilometri parcursi de camioane, deoarece angajatii nu mai sunt motivati sa isi foloseasca eficient programul de condus. Profitul pe 2018 a provenit in mare parte din operational si in foarte mica masura din vanzare de camioane, pentru ca in ultimul an a scazut mult cererea pe acest segment. In ceea ce priveste profitul din transportul intern, acesta a fost sensibil mai mic, insa nu are o pondere importanta in profitul total al companiei.
Pe locul al patrulea se afla International Alexander, cu 3.506.251 de euro, in crestere cu 12% fata de cei 3.127.258 de euro din 2017, cand a ocupat locul al patrulea, dar avand acum un decalaj mult mai mic fata de Dianthus. International Alexander a crescut in 2018 fata de 2017 si la capitolul profit, dar nu la fel de mult ca in ultimii ani. Defalcat pe firme, profitul net a fost de 16.304.068 de lei pentru International Alexander, de 1.175.244 de lei pentru International Alexander Logistic si de 254.501 lei pentru International Alexander Line, adica marja este mai mare in cazul logisticii decat in cazul transportului. Profitul companiei este influentat in cea mai mare parte de operational, atat de cheltuielile legate de activitatea curenta, cat si de amortizarea investitiilor, si nu a mai crescut in aceeasi masura ca in anii anteriori pentru ca firmei ii revine o marja mai scazuta raportat la flota proprie, „dar consider ca e necesar ca subcontractorii si tractionistii nostri sa aiba posibilitatea de a-si sustine cheltuielile si de a avea si ei profit“. Iar cresterea activelor a avut ca efect majorarea cheltuielilor cu amortizarea, ceea ce a diminuat ritmul de crestere a profitului. Cheltuielile care au crescut cel mai mult in 2018 sunt cele cu motorina, forta de munca si taxele de drum, acestea din urma si, partial, combustibilul fiind asimilate de clienti prin cresterea tarifelor, iar costurile cu angajatii fiind partial acoperite de optimizari interne si partial descoperite, ceea ce a afectat profitul. Compania a obtinut profit, dar nu semnificativ raportat la total, si din vanzarea a 20 de camioane din 2013. Iar de la 2019 se asteapta o mentinere a profitului din 2018, desi costurile cu forta de munca au crescut si in acest an.
Ocupanta celei de-a cincea pozitii este Eugen Trans, cu 3.160.683 de euro, in crestere cu 229% fata de cei 959.904 euro din 2017, cand nu a fost in Top 20. A sasea firma ca profitabilitate este Fartud, cu 2.980.443 de euro, in scadere cu 3% fata de cei 3.057.236 de euro din 2017, cand a fost a patra. Urmeaza in clasament Skiptrans, cu 2.932.221 de euro, cu 10% mai mult decat in 2017, cand a avut un profit de 2.663.429 de euro si a fost a cincea, Aguaki Trans, cu 2.690.151 de euro, cu 1.062% mai mult decat in 2017, cand a avut 231.601 euro si nu a fost in Top 20, Duvenbeck Logistik, cu 2.419.427 de euro, cu 19% in plus fata de cei 2.028.011 euro din 2017, cand a ocupat locul al 14-lea, si pe pozitia a zecea se afla Microfruits, cu 1.989.922 de euro, cu 22% peste cei 1.635.685 de euro din 2017.
In partea a doua a clasamentului, pe locul al 11-lea se afla Royal Trans, cu un profit de 1.987.452 de euro, cu 2% mai putin decat in 2017, cand a ocupat locul al 13-lea, urmat de Vio Transgrup, cu 1.944.081 de euro, cu 7% mai putin decat in 2017, cand a fost tot pe locul al 12-lea. Compania damboviteana a dat in folosinta anul trecut depozitul propriu de 2.000 m2, completand astfel serviciile de transport oferite clientilor, iar printre planurile pentru perioada imediat urmatoare se numara construirea unui alt centru, de 10.000 m2, autorizat TAPA FSR, si achizitionarea unor masini mici de distributie, pentru a acoperi astfel intregul lant logistic. Activitatea in depozitul de 2.000 m2 a adus profit inca din a doua luna de operare, iar cifra de afaceri a fost de 460.000 de euro dupa primele sase luni, cu 16 clienti. Firma dispunea, la final de 2018, de 191 de camioane de 20 t, din care 60 proprii si restul ale unor subcontractori dedicati, iar dintre vehiculele proprii, 27 de unitati, toate Scania, au fost cumparate in 2018 pentru innoirea unei parti din flota, planul fiind ca la final de 2020 flota proprie sa numere 100 de camioane de 20 t, toate pentru transport de valori. Volumele pe acest segment s-au dublat de la an la an, incepand din 2014, de cand firma ofera acest serviciu, iar tendinta continua.
Pe locul al 13-lea se afla Agexim Spedition, cu 1.891.216 euro, in crestere cu 66% fata de profitul din 2017, cand firma nu a fost in Top 20, pe al 14-lea este Logistic E Van Wijk, cu 1.844.013, cu 25% sub valoarea din 2017, cand a ocupat locul al optulea, si pe al 15-lea Binar Speed Exclusive, cu 1.519.483 de euro, cu 3% peste valoarea din anul anterior, cand a fost pe locul al 18-lea. Pozitia a 16-a este ocupata de Trans Euro Express 94, cu 1.512.630 de euro, in scadere cu 35% fata de 2017, cand a fost pe locul al noualea, iar a 17-a, de Port Trans, cu 1.434.580 de euro, cu 2% mai putin decat in 2017, cand a fost pe locul al 19-lea.
Pe locul al 18-lea este Maracana, cu 1.432.678 de euro, cu 2% mai mult decat in anul anterior, cand a fost pe locul al 20-lea. Si cifra de afaceri a companiei a crescut anul trecut cu 22% fata de 2017, pana la circa 13 milioane de euro, datorita eficientizarii curselor si faptului ca investitia de 1,5 milioane de euro in depozitul propriu de pe centura Timisoarei a devenit operationala in 2018, odata cu preluarea logisticii si transportului local pentru Coca Cola HBC Romania, ale carui marfuri ocupa circa 99% din suprafata totala de 5.000 m2. Maracana asigura transportul marfii din fabrica din Timisoara, insa realizeaza si transportul local la platformele clientilor de tip Key Account. Transportul contribuie cu circa 70% la cifra de afaceri a firmei, cea mai mare parte a activitatii fiind legata de Germania, acolo unde volumele au crescut destul de mult in 2018 si la import/export, si intracomunitar. In 2018 firma a inceput sa faca si curse in Romania, cu cinci camioane care circula spre Austria si apoi in interiorul granitelor tarii noastre, iar in 2019 lor li s-au alaturat inca cinci. 2018 a adus si o reconfigurare a curselor, pentru optimizarea costurilor, in special a celor cu motorina si cu salariile, pe care putini clienti accepta sa le acopere la nivelul din prezent. Toate aceste solutii, cumulate si cu o crestere a celorlalte activitati ale societatii, constructii si agricultura, au dus la cresterea de 22% a cifrei de afaceri si de 2% a profitului.
Pe locul al 19-lea este Express Euroscan, cu 1.417.821 de euro, cu 2% peste valoarea din 2017, cand nu a fost in Top 20 dupa profit, si clasamentul se incheie cu Rozoti Prodcom, cu 1.412.523 de euro, in scadere cu 9% fata de 2017, cand a fost pe locul al 17-lea.
Noua firme din primele 20 in functie de profit au avut o valoare mai mica decat in 2017, cu procente cuprinse intre 2% (Port Trans si Royal Trans) si 35% (Trans Euro Express 94).
Un nou lider in clasamentul pierderilor
Doua firme de transport au pierderi de peste doua milioane de euro, alte trei, de peste un milion de euro, iar restul pana la locul al 20-lea au intre 610.623 si 982.926 de euro.
Pe primul loc in clasamentul celor mai mari pierderi se afla Klacska (locul al doilea in 2017 dupa XPO Transport Solutions), cu 2.862.418 euro, in scadere nesemnificativa, de 1%, fata de valoarea din 2017. Clasamentul continua cu Paneuro International, cu 2.616.012 euro, care in 2017 a avut un profit de 99.070 de euro, Kraft Logistic, cu 1.266.934 de euro, fata de 38.141 de euro in 2017, B.H.L. Logistic, cu 1.222.507 euro, in scadere cu 56% fata de pierderea din 2017, cand a fost pe locul al treilea in acest clasament, si ATP Transit, cu 1.076.286 de euro, in crestere cu 77% fata de pierderea din 2017, cand era pe locul al 10-lea.
Pe locul al saselea se afla Carpat Beton Servicii Pompe, cu 982.926 de euro, in crestere cu 23% fata de pierderea din 2017, cand a fost pe locul al noualea, iar pe al saptelea, Rodbun Cargo, cu 879.505 euro, in scadere cu 17% fata de pierderea din 2017, cand a fost pe aceeasi pozitie. Auto Mili a avut in 2018 o pierdere de 804.270 de euro, cu 132% mai mare decat cea din 2017, cand a ocupat pozitia a 18-a, si este acum pe locul al optulea, Henrik Hansen este pe al noualea, cu 748.590 de euro, cu 45% mai mult decat in 2017, cand a fost pe locul al 11-lea, iar Top 10 se incheie cu o firma noua, Whiteland Logistics, cu 717.044 de euro (aceasta companie a avut in 2017 un profit de 65.006 euro).
Pe locul al 11-lea se afla Transporturi Auto, cu 696.970 de euro (aceasta firma a avut in 2017 un profit de 78.796 de euro), urmata de Frigoexpres, cu 695.705 euro, in scadere cu 36% fata de pierderea din 2017, cand a fost pe locul al saselea, Omsan Logistica, in crestere cu 1.770% a pierderii fata de 2017, pana la 680.698 de euro, EPA Transport, cu 633.115 euro, cu 127% mai mult decat in 2017, cand nu era in Top 20 de operatori cu cele mai mari pierderi, si de Gartner Eurotrans, cu 612.587 de euro, cu 27% mai mult decat in 2017, cand era pe locul al 13-lea.
Clasamentul se incheie cu Trans Sese, cu o pierdere de 560.599 de euro, cu 130% mai mare decat cea din 2017, cand nu era in Top 20, XPO Transport Solutions, liderul din 2017, cu 550.562 de euro, in scadere cu 81% fata de anul anterior, F.S Transportservice, cu 455.825 de euro, in crestere cu 997% fata de pierderea de 41.570 de euro din 2017, Alosco, 429.541 de euro (in 2017 firma a avut un profit de 30.672 de euro) si pe locul al 20-lea este Vimatra, cu 428.699 de euro, in crestere cu 1.806% fata de pierderea de 22.496 de euro din 2017.
Top 20 active pe 2018 insumeaza o valoare mai mica decat in 2017
Primele 20 de companii de transport din 2018 in functie de active au in total 631.801.417 euro, fata de 688.257.392 primii 20 de operatori din topul pe 2017. In absenta informatiilor despre Carrion, care in 2017 a fost pe primul lor in Top active, se remarca faptul ca primele 10 companii din topul pe 2018 apar si printre fruntasii din 2017, chiar daca in alta ordine, si alte patru firme (Romstyl Impex, Dianthus Company, Euro Fleet Transport si Trameco) apar in Top 20 in ambii ani. Prezente noi in 2018 sunt Skiptrans, Vos Logistics Cargo, Holleman Special Transport, Dunca Expeditii, Trans Euro Express 94 si Ravitex.
Pe primul loc in Top 20 active se afla Aquila, cu 92.998.398 de euro, in crestere cu 14% fata de cei 81.381.004 euro din 2017, cand a ocupat locul al doilea dupa Carrion. Firma ploiesteana este urmata la mare distanta de International Lazar Company, cu 59.718.958 de euro, in usoara scadere, cu 1%, fata de cei 60.294.418 euro din 2017, cand a fost pe locul al treilea, de Dolo Trans Olimpic, cu 57.171.056 de euro, cu 31% peste cei 43.582.270 de euro din 2017, cand a fost pe locul al cincilea, si de International Alexander, cu 49.947.030 de euro, cu 24% mai mult decat in 2017, cand a fost pe locul al saselea. Compania a investit anul trecut in innoirea si extinderea flotei cu aproximativ 100 de vehicule si intr-un teren in Sebes, unde se va construi un depozit logistic, si a demarat proiectele pentru investitiile din Giarmata (aici depozitul clasa A a fost deja finalizat intre timp si pana la finalul anului vor incepe operatiunile de depozitare si servicii logistice), Sibiu si Bucuresti. Depozitul de clasa A finalizat in Arad este functional si productiv si dispune de spatiu pentru spalarea profesionala a ambalajelor, tot in Arad fiind finalizata si parcarea pentru flota proprie si service-ul auto. In afara de proiectele logistice din depozitele proprii, International Alexander este activ in proiecte direct in fabricile clientilor, echipa sa, alaturi de LEAN managementul companiei, reusind, impreuna cu clientii, sa inregistreze rezultate foarte bune si sa optimizeze operatiunile. International Alexander a achizitionat si alipit si parcele pentru amenajarea unui terminal intermodal si asteapta sa obtina autorizatiile necesare pentru acest segment. Compania isi propune sa innoiasca in 2020 o parte din flota si sa o si extinda, in paralel cu cresterea numarului de subcontractori si tractionisti, deoarece, avand proiecte in derulare pe urmatorii 3-4 ani, nu estimeaza sa fie afectata de scaderea volumelor. Si nu respinge nici ideea de a angaja soferi extracomunitari, „pentru a avea forta de munca suplimentara si echilibru in comportamentul anumitor soferi. De altfel, instabilitatea de pe piata fortei de munca este cauza pentru care a fost dificila implementarea unui plan de optimizare interna, si aceasta este, in opinia Loredanei Apreutese, principala provocare pentru perioada urmatoare.
Pe locul al cincilea in topul activelor se afla XPO Transport Solutions, cu 41.892.549 de euro, scaderea de 19% aducand in acest caz o coborare cu doua locuri fata de anul anterior. Urmatoarele patru pozitii sunt ocupate de Total N S A, cu active de 30.219.195 de euro in 2018, in crestere cu 5% fata de 2017, cand a ocupat pozitia a opta, Tir Express, cu 28.963.295 de euro, cu 2% peste valoarea activelor din 2017, cand a fost a noua firma in acest clasament, Duvenbeck, cu 24.877.112 euro, cu o crestere de 23% care a adus si o urcare destul de spectaculoasa in clasament, de pe locul al 16-lea in 2017 pe al optulea in 2018, si Arcese Transport, cu 24.688.271 de euro, in scadere cu 2% fata de 2017, cand a fost pe pozitia a 11-a.
Pe locul al 10-lea se afla Transpeco, avand active de 23.978.611 euro in 2018, in usoara crestere fata de cei 18.640.018 din 2017. La active imobilizate compania a avut cresteri datorita autovehiculelor cu care a fost extinsa flota, imobilizarile necorporale au sporit datorita investitiilor mai mari in licente pentru softuri, la active circulante nu au fost modificari importante, iar creantele sunt si ele in usoara crestere deoarece termenele de plata au fost tot mai mari in ultimii ani, ajungand la 30 sau chiar 60 de zile. Cat despre activele la care s-a renuntat in 2018, este vorba de unele unitati de transport vechi si locatia din Iasi (garajul si biroul), care nu a mai avut activitate.
Pe locul al 11-lea se afla Skiptrans, cu 21.880.083 de euro. Filiala companiei belgiene Jost nu numai ca nu se retrage din Romania, dar isi continua investitiile intr-o baza logistica pe terenul de 6 ha achizitionat langa aeroportul din Cluj-Napoca, unde vor fi mutate birourile actuale si se vor construi depozite si pentru servicii de cross-docking, dar si pentru depozitarea marfii colectate in grupaje, ce poate mai apoi pleca la extern. In aceeasi locatie este prevazuta si constructia unui service si a unei spalatorii de camioane, acestea urmand sa ofere servicii si pentru terti.
Pozitia a 12-a, ca si in 2017, este ocupata de Romstyl, cu 20.786.755 de euro, in scadere cu 13% fata de cei 23.928.983 de euro din anul anterior.
Pe locul al 13-lea in topul activelor se afla Dianthus, cu 20.611.925 de euro, fata de 21.797.625 de euro in 2017, cand a ocupat pozitia a 14-a. Cifra a fost putin mai mica si din cauza vanzarii catorva camioane, dar si pe fondul deprecierii bunurilor, in conditiile in care activele imobilizate au crescut constant in ultimii ani, prin cresterea anuala a flotei.
Locurile al 14-lea si al 15-lea sunt ocupate de Euro Fleet Transport, cu 20.442.241 de euro, cu 6% peste cei 19.196.624 de euro din 2017, cand firma a fost a 17-a, respectiv de Trameco, in crestere cu 15%, de la 17.574.891 la 20.159.452 de euro si in urcare de pe locul al 20-lea ocupat in 2017.
Pe pozitia a 16-a se afla Vos Logistics Cargo, cu 20.124.496 de euro, fata de 18.464.960 de euro in 2017. Compania a investit in 2018 peste 46 de milioane de euro, incluzand aici, printre altele, achizitia a 400 de camioane si 480 de semiremorci noi si echiparea intregii flote cu computere de bord de ultima generatie care, in combinatie cu instruirea soferilor, contribuie la imbunatatirea sigurantei prin reducerea numarului de erori tehnice si daune, la reducerea consumului de combustibil si la confortul soferilor. In plus, de curand, birourile s-au mutat intr-un spatiu modern, care a presupus o investitie de circa 250.000 de euro.
Ultimele patru pozitii in Top 20 in functie de active sunt ocupate in ordine de firme care in 2017 nu au fost in Top 20: Holleman Special Transport&Project Cargo, cu 19.139.040 de euro, in crestere substantiala, cu 54%, fata de cei 12.462.389 de euro din 2017, Dunca Expeditii, cu 18.813.238 de euro, de asemenea in crestere importanta, cu 33%, fata de 2017, Trans Euro Express 94, cu 17.795.903 euro, cu 2% mai mult decat in 2017, si Ravitex, cu 17.593.808 euro, cu 1% mai mult decat in 2017.
Asadar, dintre firmele aflate in Top 20 in functie de active, 15 au inregistrat cresteri fata de 2017, cuprinse intre 1% si 54%, iar cinci au scazut cu 1% pana la 19%.
Diferenta dintre creante si datorii este ceva mai mare decat in 2017 pentru Top 20
Primele 20 de firme de transport din clasamentul care tine cont de diferenta dintre creante si datorii au in total 46.510.285 de euro, fata de 39.972.007 euro primele 20 din 2017.
13 dintre primii 20 de operatori din acest top pe 2018 apar si in Top 20 pe 2017, iar sapte sunt nou intrate in Top 20, ceea ce inseamna, desigur, ca sapte firme din 2017 nu mai apar in topul pe 2018: Vos Logistics, Trans Bitum, Wiedmann&Winz Internationale Spedition, Lubbers, Anasped, Transconstruct Co. Snagov si Hagero.
Liderul acestui clasament este, la fel ca in 2017, Duvenbeck, cu 8.767.794 de euro, cu 8% peste cei 8.105.697 de euro din 2017, urmat la mare distanta de Skiptrans, cu 4.498.328 de euro, cu 285% mai mult decat cei 1.168498 de euro din 2017, cand a fost pe locul al 16-lea, si de Carpat Cemtrans, cu 3.368.315 euro, cu 28% mai putin decat cei 4.685.129 de euro din 2017, cand ocupa locul secund in clasament. Si Vectra Logistic, pe locul al patrulea in 2018, a coborat o pozitie fata de 2017, desi diferenta dintre creante si datorii a crescut cu 3%, de la 2.510.166 la 2.573.800 de euro. Iar Hartl Carrier a urcat trei locuri, pana pe al cincilea, datorita unei cresteri de 50%, de la 1.713.317 la 2.562.894 de euro.
Urmeaza in acest clasament Felbermayr, cu 2.492.252 de euro, in crestere cu 2% fata de 2017, cand a fost pe locul al patrulea, Kenwroth Transport, cu 2.486.507 euro, cu 15% peste valoarea din 2017, cand era pe locul al cincilea, Van Mieghem Transport, cu 2.317.353 de euro, cu 17% mai mult decat in anul anterior, cand era pe locul al saselea, Cat-Ion, cu 2.115.845 de euro, cu 61% peste valoarea din 2017 si Microfruits, pe locul al 10-lea, cu 1.753.612 euro, cu 136% mai mult decat in 2017, cand nu era in Top 20.
In partea a doua a clasamentului, pe locul al 11-lea este Vio Transgrup, cu 1.721.251 de euro, cu 2% mai putin decat in 2017, cand era pe locul al saptelea, pe al 12-lea, in urcare cu trei trepte fata de 2017, este Cesped, cu 1.655.508 euro, cu 41% peste valoarea din anul anterior, pe al 13-lea, ca si in 2017, este Adomin, cu 1.648.310 euro, cu 30% peste valoarea din anul anterior, pe al 14-lea, KLG Trucking, cu 1.603.639 de euro, cu 117% peste valoarea din 2017, iar pe al 15-lea este Aguaki Trans, cu 1.537.372 de euro, cu 361% mai mult decat in 2017 – ultimele doua firme nu erau in Top 20 in 2017.
Clasamentul se incheie cu K.S.T. Vervoer, cu 1.388.547 de euro, cu 16% mai mult decat in 2017, dar in scadere cu doua locuri, Rumaran, cu 1.318.531 de euro, firma care in 2017 a avut o valoare negativa foarte mare, de -1.230.248 de euro, Gazquez Transport, cu 1.303.268 de euro, cu 692% mai mult decat in 2017, Express Euroscan, cu 1.248.556 de euro, cu 10% mai putin decat in 2017, cand a fost pe locul al 10-lea, si H.Essers, cu 1.235.515 euro, cu 58% mai mult decat in 2017 – ultimele patru firme nu au fost in 2017 in Top 20 in functie de diferenta dintre creante si datorii.