La nivelul UE a intrat in vigoare o serie de modificari privind regimul de TVA in sensul uniformizarii sale in toate statele membre. Una dintre masuri vizeaza aplicarea scutirii de TVA pentru livrarile intracomunitare de bunuri prin introducerea unor masuri mai restrictive cuprinse in Directiva 1910/2018, in curs de transpunere in Codul Fiscal din Romania, si in Regulamentul de punere in aplicare al Consiliului 1912/2018, aplicabil direct de la 1 ianuarie 2020. Practic, companiile care activeaza in industrie, inclusiv furnizorii de produse, trebuie sa isi reanalizeze relatiile comerciale cu furnizorii si clientii din Uniunea Europeana. Pentru a intelege mai bine cum se schimba legislatia in domeniul TVA si ce presupune acest lucru pentru companiile de transport si cele furnizoare de bunuri, am discutat cu Adina Vizoli, Director Taxe Indirecte in cadrul PwC Romania.
De la 1 ianuarie 2020, Romania trebuie sa transpuna Directiva Consiliului UE 1910/2018 care modifica regimul de TVA pentru trei structuri comerciale: stocuri la dispozitia clientului (call off & consignment stock), structura utilizata frecvent in automotive pentru furnizorii de piese, tranzactiile in lant, sau cum stabilim care tranzactie este scutita si care nu intr-un lant comercial care cuprinde cel putin doi vanzatori si un singur transport intre mai multe state membre, si inasprirea conditiei de justificare a scutirii de TVA la livrarile intracomunitare, bazate pe un set uniform, aplicat la nivelul tuturor statelor membre, privind raportarea si documentele justificative.