Desi personal nu sunt un fan al chinezilor, considerandu-i sireti si cu o filosofie de afaceri din care numai ei au de castigat, trebuie sa recunosc ca societatea chineza a evoluat enorm fata de acum 10 ani, cand am mai avut ocazia de a vizita Shanghaiul si imprejurimile. Pornind de la taxiurile de acum 10 ani, care aratau ca niste bombe pe roti – murdare, fara suspensii, cu soferi neingrijiti, care nu respectau nicio norma referitoare la siguranta, prioritate, culoarea semaforului etc. – in timp ce in prezent sunt in mare parte vehicule electrice, silentioase, curate, cu aer conditionat si cu zona soferului, purtand manusi albe, incadrata de un scut din plexiglas.
Daca acum 10 ani puteai sa stai si jumatate de ora pe trecerea de pietoni fara ca niciun sofer sa se opreasca la lumina rosie, astazi se opresc, ce-i drept, daca iti revendici ferm dreptul de a traversa sau daca este vreun politist prin preajma si fluiera in consecinta.
Atat trotuarele, cat si soselele sunt foarte curate, fiind foarte multi lucratori de la domeniul stradal care matura, tund iarba, toaleteaza copacii etc., mai ales in orase, dar si la iesirile spre autostrazi, amintindu-ne de zilele in care la noi se anunta o vizita a tovarasului Ceausescu pe un bulevard, care putea fi reconstruit si intr-o saptamana la nevoie.
Acum zece ani multi zgarie-nori erau abia construiti in Shanghai, fiind aliniati la bulevard, pentru a fi vazuti de vizitatorii „imperialisti”, in timp ce in spatele lor populatia „zumzaia” in locuinte saracacioase. Singurul mall din oras era parca un „shop” de-al nostru din anii ’80, unde marfa era mai degraba prezentata ca la o expozitie, pentru turistii sau vizitatorii straini, in timp ce marea parte a populatiei nu venea nici macar sa viziteze vitrinele, daramite sa mai si cumpere. De altfel, preturile erau foarte piperate, ca si astazi, numai ca acum sunt zeci de malluri cu marci europene si americane, pline ochi de cumparatori chinezi. Sunt tot mai multi cei care castiga bine in China, unii cu venituri declarate, altii, fara, statul chinez nefiind inca pregatit sa controleze fiscal veniturile populatiei.
Si, cum orasele se dezvolta tot mai mult pe inaltime, Shanghaiul e plin de zgarie nori, casele traditionale fiind pe cale de disparitie in capitala financiara a Chinei, care a ajuns sa numere 27 de milioane de locuitori.
Ca urmare, transportul sustenabil este pentru chinezi o prioritate, dezvoltarea ultra-rapida venind la pachet cu poluarea masiva. Fiind printre primii care au investit in productia de baterii electrice, chinezii sunt deja cei mai avansati de pe plan mondial si in productia si vanzarea de vehicule electrice, Iveco estimand ca in cativa ani ar putea importa vehiculele electrice pentru Europa din China. China este o piata importanta si pentru vehiculele pe LNG, fiind unele orase (de exemplu, Beijing) care prefera sa incurajeze CNG-ul. Important e ca tot mai multe municipalitati au interzis autobuzele diesel, iar altele au impus deja normele GV6 (similare Euro 6) pentru vehiculele noi.
Una peste alta, imaginea Chinei pare sa nu mai fie cea a tinerilor bagati cu camera de fotografiat sub sasiul autovehiculelor la targurile de profil, ci este foarte posibil ca in curand multe targuri sa fie „cotropite” de standuri chinezesti, care sa prezinte tehnologie originala chinezeasca.
Iar amploarea pe care o iau vehiculele electrice si imprimarea 3D ar putea face din China principalul furnizor de tehnologie, inclusiv de autovehicule, chiar si pe pietele de la care a invatat tehnologie, gratie dorintei japonezilor, europenilor si americanilor de a nu rata o bucatica din „tortul” promitator al imensei piete chinezesti.