Majorarea cu 7 centi a accizei la carburant a intrat in vigoare de la 1 aprilie, iar guvernantii au decis, sub presiune, posibilitatea recuperarii partiale a accizei prin OUG 14/2014. Normele metodologice se lasa insa asteptate, fiind in dezbateri aprinse in cadrul comisiilor de dialog social de la Ministerul de Finante. Intre timp, transportatorii alimenteaza la pretul nou, iar vanzarile de combustibil au inceput sa scada, intrucat cei care au putut sa cumpere motorina din tarile vecine s-au reorientat deja.
Acciza la carburant poate fi rambursata conform directivei europene 96/2003 pentru vehiculele de marfa de peste 7,5 t si cele de persoane de peste 8+1 locuri. Odata cu majorarea accizei la carburant in Romania, asociatiile patronale din transporturi au solicitat guvernantilor introducerea posibilitatii de recuperare a unei parti din acciza, asa cum se face si in alte sase state europene – Franta, Spania, Italia, Belgia, Ungaria si Slovenia, unde suma primita inapoi este de la cativa centi pana la putin peste 20 centi/l (in Italia), iar datoriile pe care operatorii le au catre stat se pot compensa cu sumele de rambursat din acciza.
Dupa ce posibilitatea recuperarii accizei a fost initial respinsa de Ministrul de Finante (MF), intrucat procedura era asimilata acordarii ajutorului de stat, sub presiunea unor iminente actiuni de protest ale transportatorilor din toata tara s-a decis rambursarea partiala a accizei, prin OUG 14/2014. Situatia fiind dezamorsata, s-a trecut apoi la elaborarea normelor metodologice de aplicare a ordonantei, lucru care continua si astazi. Desigur, nimeni nu are pretentia ca sistemul de rambursare sa fie facut peste noapte, dar daca tot se dezbate pe marginea lui, macar sa fie stabilit un algoritm simplu si facil pentru toate categoriile de transportatori.
In ciuda animozitatilor dintre diferitele asociatii patronale din domeniu, in privinta accizei toata lumea a fost pentru recuperare, fie ea si partiala. „Este important sa se obtina returnarea accizei. Sumele platite lunar pentru carburant sunt uriase, iar daca statul nu ne va ajuta, va constata ca volumele alimentate pe teritoriul tarii se vor reduce simtitor. Foarte multi transportatori vor alege sa alimenteze din Ungaria sau din alte tari, mai ales ca pot beneficia si de finantarea din partea companiilor furnizoare de carduri de carburant“, a subliniat Adrian Pop, administrator Luar si presedinte APTE 2002.
Normele metodologice, in varianta intermediara
Schema de rambursare prevazuta in proiectul de norme metodologice aflat in discutie la comisia de dialog social la MF presupune ca operatorii sa acceseze o aplicatie electronica pusa la dispozitie de Autoritatea Rutiera Romana, unde sa introduca o singura data datele companiei si flota de transport considerata eligibila, in raport cu OUG 14/2014.
Cererea privind recuperarea accizei trebuie sa cuprinda denumirea si adresa completa a solicitantului, codul de inregistrare in scopuri de TVA sau codul de inregistrare …