Chiar daca anul trecut in Romania s-a inregistrat o crestere de 4% a importurilor si de 6% a exporturilor, 2014 si inceputul lui 2015 a fost o perioada dificila pentru transportatori, probleme precum recuperarea accizei, considerarea diurnei drept salariu sau impunerea salariului minim din Germania fiind inca de actualitate. Presiune s-a pus in ultima perioada si pe companiile de logistica, in special din partea magazinelor on-line, clientii solicitand acum, pe langa serviciile obisnuite de transport, depozitare si livrare, si inovatii de tip „cabina de proba“ la domiciliu sau livrarea cu ajutorul dronelor, asa cum se testeaza in prezent in SUA de catre retailerul Amazon.com.
Potrivit reprezentantilor companiilor de transport si logistica invitati la a doua editie a ZF Transport&Logistics Summit 2015, piata transporturilor, evaluata la peste sapte miliarde de euro in cazul marfurilor si la aproape doua miliarde de euro in cazul persoanelor, este sustinuta inclusiv de companiile de logistica prin investitii in noi centre si depozite. Practic, la cresterea economica de 3,5% in 2013 si de 2,8% in primele noua luni ale lui 2014, generata in principal de companiile care produc bunuri industriale pentru export, componenta de logistica si transport s-a manifestat in mod activ.
Competitivitatea Romaniei, subminata de Europa de Vest si de Turcia
In opinia lui Radu Dinescu, secretar general UNTRR, exista cateva probleme acute ale transporturilor, pornind de la o competitivitate a Romaniei in raport cu ceilalti jucatori din UE, dusa la extrem cu tarile din jur, in special cu Turcia, pana la cele aparute intre teritoriul vamal unic al UE si uniunea vamala Eurasia (Rusia, Kazakhstan si Belarus). „Daca efectuam o operatiune de transport intre doua state ale acestei uniuni vamale, la sfarsitul cursei ni se confisca masinile, insa nu din motive de transport, ci de reglementari vamale“, a punctat Radu Dinescu, subliniind ca acestora li se adauga si problemele generate de pretul petrolului sau de aspecte interne legate de drumuri, diurne sau accize nerambursate. „S-a terminat cu politeturile. Europa de Vest nu mai doreste compromisuri. Ca urmare, 15 state din zona vestica a UE si-au unit fortele, iar noi esticii plus Grecia ne-am grupat in UE13. In acest sens, Europa fierbe“, a mai spus Radu Dinescu, subliniind ca tarile estice au semnat un acord prin care solicitau Germaniei sa nu impuna masura salariului minim de 8,5 euro brut/ora.
Companiile romanesti au insa o mare competitivitate si in Turcia, o „altfel de China“ la poarta UE, cu o dezvoltare economica senzationala, care insa, nefiind membru al UE, isi permite sa faca ce vrea. „Marfa din Turcia a ajuns sa fie mai ieftina chiar si decat cea din China datorita economiei de timp si de costuri de transport. Noi exportam materie prima catre Turcia, care apoi se intoarce cu valoare adaugata multiplicata inapoi“, a aratat Ion Lixandru, administrator Camion Logistic, completat de Radu Dinescu: …