Retailerii prezenti in Romania au inceput inca din 2013 sa se alinieze unui nou trend aparut la nivel international, comertul online cu produse alimentare. Alinierea, insa, este inca facuta cu pasi timizi, deoarece, desi este o tendinta de viitor, majoritatea actorilor implicati inregistreaza deocamdata numai pierderi. Cu toate acestea, nimeni nu isi permite sa stea deoparte!
In primul rand, volumele sunt inca reduse deoarece cei prezenti pe aceasta piata se confrunta cu un deficit de incredere. Clientii sunt reticenti sa comande un produs despre care nu stiu daca a fost manipulat, pastrat sau transportat in cele mai bune conditii. Iar pentru a demonstra acest lucru este nevoie de investitii in elemente care sa ii convinga. Sunt producatori care au inventat in acest sens tot felul de etichete ce dau informatii cu privire la temperatura la care s-a pastrat produsul, insa datele sunt irelevante atata vreme cat pot fi manipulate. De exemplu, exista etichete care, daca arata culoarea verde, inseamna ca produsele au fost bine pastrate, iar daca arata o alta culoare, atunci temperatura nu a fost cea optima. Etichetele, in schimb, arata temperatura ambientala si nu vor indica niciodata daca respectivul produs a stat in soare o perioada de timp si apoi a fost introdus la frigider. Exista si etichete a caror culoare nu se modifica, insa acestea sunt destul de scumpe comparativ cu valoarea medie a unui kilogram de carne, spre exemplu. Iar clientii din Romania nu sunt inca dispusi sa suporte costurile logistice ale produselor alimentare.
Un alt principiu de baza al livrarilor online de produse alimentare este acela ca la livrare trebuie neaparat sa fie cineva acasa pentru a le prelua. Aici nu se poate proceda ca in cazul altor tipuri de produse care se intorc in depozit, de unde sunt fie revandute, fie depuse intr-un punct de unde clientul sa le ia cand doreste. Mancarea, in special cea care necesita conditii speciale de temperatura, nu poate avea decat un singur drum! Deoarece aceasta este abuzata termic pe masura ce este manipulata: este scoasa din congelator, sta la temperatura pozitiva pana este incarcata in masina, masina are mai multe puncte de livrare si la fiecare deschide usile si schimba temperatura interioara etc. Dar, daca produsul reuseste sa fie livrat, atunci aceste schimbari termice nu ajung sa il afecteze foarte mult. In caz contrar, trebuie readus in depozit, iar o recongelare si o alta livrare similara ii pot afecta serios calitatea.
Asa ca circa 80% din comenzi este posibil sa aiba termen de livrare dupa ora 18:00, deoarece oamenii doresc sa primeasca mancare cand au ajuns acasa.
Cum nici marile platforme de retail din afara tarii nu au gasit inca o solutie aici, aceasta poate fi o experienta sau un cost ce trebuie platit de operatorii care vor fi obligati sa se alinieze tendintei.
In prezent, la noi, pierderile sunt impartite intre retaileri si curieri, insa cea mai mare pierdere o au curierii, ei fiind cei responsabili de marfa pe timpul transportului. Deja tot mai multe companii de curierat au inceput sa se dezvolte in aceasta directie prin investitii in masini dotate cu dispozitive de frig. Dar este posibil ca acest gen de livrari sa fie pe viitor realizate si de vehiculele care fac in prezent distributia in magazinele de proximitate ale marilor retaileri.