Serviciul de transport si modul in care se face livrarea au devenit factori de decizie in alegerea unui anumit produs de la un anumit comerciant. Flanco Retail a mizat pe asta cand a implementat, in iulie anul trecut, platforma Postis, destinata managementului eficient al livrarilor catre clientul final. Succesul unui comerciant online este oferit in egala masura de produs, dar si de capacitatea de a livra la timp comenzile si la pretul corect. Platforma a fost implementata initial pentru gestionarea livrarilor catre clientii finali, ulterior luandu-se decizia de a optimiza cu ajutorul acesteia si serviciul de reaprovizionare.
Un prim avantaj al utilizarii platformei este usurinta cu care poate fi integrat un curier nou, completat de lipsa nevoii de a detine o licenta, fiind un serviciu de tipul „pay as you grow”.
Desi are toate operatiunile logistice externalizate, asta nu inseamna ca Flanco Retail nu se confrunta cu provocarile operationale si logistice ale optimizarii timpilor de livrare, in special catre clientul final. Potrivit studiilor de piata realizate, nevoia de transport a unui retailer online ar trebui sa fie deservita de o medie de 2,8 curieri. Cand a demarat implementarea solutiei Postis, retailerul colabora cu patru curieri, iar acum beneficiaza de serviciile a sapte curieri si mai multi transportatori. Nevoia implementarii a venit din dificultatea administrarii a patru entitati diferite de transport si, desigur, din dorinta de a avea cel mai bun pret de expeditie, asa cum a explicat Catalin Cirnaru, director de logistica Flanco.
Solutia Postis a fost implementata de Flanco la scurt timp de la lansarea acesteia pe piata si a reprezentat o prima validare a valorii adaugate pe care o creeaza pe ultimul segment din fluxul de supply chain, dupa cum a punctat Mircea Stan, co-fondator si CEO Postis. Platforma ofera flexibilitate in a muta cu usurinta operatiunile de transport de la un curier la altul si eficienta de cost prin optimizarea livrarii catre clientul final.
Profitul vine din optimizarea transportului
Solutia Postis acopera toate aspectele prin care se poate monitoriza livrarea si pentru a intelege care sunt minusurile si plusurile fiecarei operatiuni. „Avem 127 de «locatii» din care se fac livrari catre clientii finali, deoarece livram si din magazine, nu doar din depozitul central“, a mai explicat Catalin Cirnaru. Din aceasta perspectiva, costul de transport este foarte important, si de aici nevoia de eficientizare. Aplicatia are un grad ridicat de predictibilitate a costului de livrare catre clientul final sau catre magazine. „La un an de la implementarea platformei, avem o deviatie sub 5% a predictibilitatii facturarii fata de ceea ce se factureaza la final de luna“, a punctat acesta.
Pentru orice retailer, nu doar pentru cei cu desfacere online, transportul si logistica au cea mai mare pondere in marja de profit, si tocmai de aceea costurile trebuie mentinute sub control, mai ales prin prisma presiunii exercitate de departamentele de marketing. In functie de evolutia vanzarilor, spre final de luna sunt propuse campanii de reducere a pretului pentru anumite produse, iar asta impacteaza costul de transport si implicit marja de profit.
Uzual, aprovizionarea magazinelor este realizata cu transport cargo, in sistem push-pull. „De multe ori sistemul pull genereaza volume mici care se preteaza foarte bine la zona de curierat. Platforma Postis analizeaza daca o comanda din magazin poate fi transportata din depozit de catre un curier, fara a mai astepta livrarea cargo.
Aproximativ 25% din comenzile lansate in luna pilot au avut un lead time de doua zile si jumatate de la generarea comenzii pana la receptia in magazin“, a declarat Catalin Cirnaru referitor la implementarea platformei si pentru zona de replenishment.
Pentru optimizarea livrarii, platforma retine comenzile intr-o zona de agregare pana ajung la nivelul optim de volum si cost. „In ianuarie-februarie, nivelul vanzarilor este relativ scazut, iar termenul de asteptare a unei comenzi poate fi extins, dar in ultimul trimestru trebuie sa ai cat mai repede marfa la raft, reducandu-se astfel timpul de retentie si procesarea mai rapida a comenzilor. Orice act de vanzare catre un client genereaza o serie actiuni ce implica direct sau indirect operatorii logistici, partenerii de transport si retailerul, prin urmare este nevoie de o colaborare eficienta intre cei trei actori. De aceea solutia noastra isi propune sa ia in considerare nevoile si constrangerile fiecaruia pentru a crea o experienta placuta de cumparare”, a mai spus Mircea Stan.
Pe de alta parte, platforma ofera o modalitate prin care se poate directiona fiecare comanda catre curierat sau in regim cargo, in functie de volumetrie si tipul de marfa. „Avem un portofoliu de produse impartit in trei categorii logistice: marfa vrac (bulk), paletizabila si zona raft (care se poate impacheta: telefoane, cabluri), cu timpi de asteptare independenti. Produsele foarte mici si cu valoare mare vor ajunge mult mai repede in magazin. Exista si optiunea ca o comanda sa devina prioritara“, a explicat Catalin Cirnaru.
Democratizarea accesului la serviciul de transport creste calitatea
Implementarea solutiei Postis a venit si din nevoia de trasparenta si proactivitate. „Trecand peste cost si transparenta, acum suntem intr-o etapa ce ne permite sa ne «jucam» cu optiunile de livrare si sa facilitam accesul unui numar mai mare de parteneri ce acopera o geografie limitata sau sunt specializati pe o categorie de produse. Nu mai analizam doar cel mai mic pret, ci nivelul serviciului de transport. Pentru un tarif mai mare, pot oferi curierul care functioneaza cel mai bine“, a mai punctat reprezentantul Flanco Retail.
Cresterea sau scaderea volumului de transport intr-un anumit interval de timp poate influenta performanta unui curier. Pentru a evitat subiectivismul uman ce lucreaza la nivel de perceptie este nevoie ca analiza si masurarea sa se faca prin monitorizarea constanta a calitatii serviciului oferit.
Potrivit lui Mircea Stan, Flanco Retail si-a asumat o crestere de 0,5% a costului de livrare pentru a alege calitatea cea mai buna pe care o ofera curierii la un anumit moment. Platforma analizeaza in mod obiectiv nivelul de „performanta” a fiecarui curier raportat la calitate si pret. Bugetul alocat pentru monitorizare are o pondere extrem de mica in total costuri.
Livrari mai precise, costuri mai mici
In analiza calitatii serviciului de livrare, exista tendinta de a analiza un singur sens al costului de livrare, a spus Catalin Cirnaru, care atrage atentia asupra costurilor de retur. „O livrare cu un nivel crescut de calitate asigura reducerea ratei de retur, satisfactia clientului plus reducerea costurilor. Rata de retur era putin peste 5% inainte de implementarea platformei, cu o crestere de pana la 8% in varf de sezon. In prima jumatate a acestui an, rata de retur se pozitioneaza sub 3%“, a declarat acesta.
In prima jumatate a anului, returul este generat de intarzierea la livrare si deteriorarea coletului, insa partea a doua a anului inglobeaza cumparaturile de sarbatori si promotiile de Black Friday, unde nelivrarea la timp este principala cauza a returului. O reducere a returului de circa 2% inseamna circa 6.000-7.000 euro/luna sau altfel spus aproximativ 100.000 de euro anual, fara costurile adiacente de depozitare, manipulare, repunere in vanzare. Pe langa diminuarea costurilor cu retururile, o livrare eficienta si transparenta poate scadea la jumatate apelurile receptionate in departamentul de suport clienti.
Primul go live al implementarii platformei Postis a avut loc in iulie 2017, cu un proiect pilot ce viza trei magazine. Dupa prima luna de la lansare, intreaga retea de magazine Flanco a fost conectata la platforma. Cresterea controlului asupra transportului a mai adus doi curieri in reteaua de colaboratori. Inainte de colaborarea cu Postis, monitorizarea curierilor era statica, realizata cu ajutorul unei matrice in ERP care tinea cont de cativa parametri: tipologia produsului, livrarea cu ramburs, locul de expeditie a coletului. Livrarile se aloca pe fiecare curier in parte, la nivel de categorie comerciala, in functie de volumul coletului, iar categoria de expeditie este acum mult mai precisa. „In septembrie 2017, aveam deja o imbunatatire a costului de expediere de 15%, la care se adauga 2% din diminuarea returului“, a mai spus Catalin Cirnaru.
In momentul de fata, platforma Postis ii permite retailerului sa colaboreze cu sapte curieri pentru a-si asigura nevoia de transport, dar si pentru a atinge targetul de livrare in 48 de ore lucratoare desi infrastructura rutiera lasa putin loc pentru predictibilitatea timpului de livrare.
Flanco are serviciile de logistica externalizate
Catalin Cirnaru este de parere ca „un supply chain externalizat iti asigura flexibilitatea costurilor raportat la volumele manipulate”. Tocmai de aceea, Flanco Retail are un parteneriat pentru servicii logistice incheiat cu KLG Europe Logistics. Pentru marfurile agabaritice retailerul lucreaza cu SLS Cargo, iar pentru produsele de mici dimensiuni a demarat un parteneriat cu QeOPS.
„Flanco este in continua evolutie. Vanzarile dupa prima jumatate a lui 2018 sunt peste nivelul anului trecut si au atins un prag istoric in companie. Ne-a surprins piata pe zona de agabaritice, fiind peste asteptari, si am fost nevoiti sa venim cu ceva nou, de aceea am ales sa incepem colaborarea cu SLS Cargo.“
Conform datelor financiare, Flanco Retail se claseaza pe locul al treilea in functie de cifra de afaceri in zona de retail IT & C. Anul trecut a inregistrat o cifra de afaceri de 215,64 milioane de euro, in crestere cu 6% fata de 2016, (204,35 milioane de euro) si un profit de 1,8 milioane de euro, in crestere si el fata de anul precedent.