Utilizarea bicicletelor, mai ales pentru activitatile de zona last mile delivery, dar nu numai, este in plina expansiune. Prin prisma electrificarii, ele pot transporta greutati si volume tot mai mari, fiind in momentul de fata o solutie inovatoare, in special pentru logistica urbana. Acest concept a intrat in vizorul unui juriu de specialitate care a recompensat echipamentele cu premiul „International Cargobike of the Year“ 2019, fiind primul an in care sunt premiati producatorii de biciclete.
Potentialul de care dispune cargobicicleta este enorm si poate fi exploatat pentru a atinge mai rapid si mai economic conceptul de mobilitate sustenabila pentru zonele urbane.
Dupa o procedura intensa de testare, juriul international de specialitate a acordat premiile pentru cargobicicletele care s-au remarcat pe anumite segmente. Premiile au fost decernate in cadrul International Cargo Bike Festival (ICBF) care s-a desfasurat in Groningen, Olanda, in premiera mondiala. Premiile decernate au fost clasificate in trei categorii, fiecare cu focus pe cerintele sectoarelor carora li se adreseaza.
„Speram ca acest premiu nou creat va oferi impuls si inspiratie unei industrii totusi tinere, si in acelasi timp dorim sa evidentiem inovatiile care apar in domeniu“, a explicat Johannes Reichel, presedintele juriului. In plus, el a subliniat faptul ca ariile de utilizare a acestui concept inovator sunt extrem de diverse. „Exista o cargobicicleta pentru orice tip de produs, ceea ce nu se poate spune despre autovehicule. Totusi, sunt anumite concepte pe doua roti care pot oferi performante mai bune decat vehiculele motorizate, mai ales in termeni de accesibilitate a zonelor urbane sufocate de trafic.“
Solutii pentru o logistica urbana decarbonizata
Echipamentele castigatoare sunt caracterizate de faptul ca acopera deja o gama extinsa de servicii. La categoria „cargobicicleta cu remorca“ a fost declarat invingator echipamentul Bicylift, propunerea francezilor de la FlexiModal. Conceptul se bazeaza pe utilizarea optima a unui brat de ridicare, care se conecteaza de butucul rotii din spate a bicicletei la paletul ce va fi transportat. Echipamentul este construit din profiluri de aluminiu in forma de U. Solutia tehnica permite ridicarea cu usurinta a unei greutati de pana la opt ori mai mari decat masa proprie a echipamentului. Prin mecanica pura, sistemul ofera fiabilitate si costuri de mentenanta minime.
Echipamentul mai dispune si de un mecanism de franare manuala pe disc. Mai mult, producatorul a gandit mai multe structuri de rafturi pentru distributia de colete mici sau produse alimentare.
La categoria cargobicicletelor „light“, premiul a fost adjudecat de modelul Rapid al furnizorului german Radkutsche. Echipamentul se bazeaza pe cadre de otel pe care fie se poate monta o cutie ce permite incarcarea unui volum ridicat de marfa, fie se poate incarca, in functie de specific, direct marfa. Modelul Rapid se remarca prin agilitate si manevrabilitate, oferind in acelasi timp confort operatorului. Aceasta bicicleta poate transporta pana la 200 kg de marfa. Platforma are o suprafata de incarcare de 83×50 cm, pe care se pot monta cu usurinta cutii, cosuri sau alte containere, bagaj ce poate fi securizat cu chingi.
Modelul Armadillo produs de Velove si-a adjudecat prima pozitie la categoria echipamentelor cu patru roti dedicate transportului de marfuri grele. Potrivit specificatiilor producatorului, acest tip de echipament are o productivitate de doua ori mai mare in livrarile last mile comparativ cu un van si un cost de exploatare mai mic. Cu o latime de doar 86 cm, bicicleta electrica Armadillo se poate misca usor in oras.
Presedintele juriului, Johannes Reichel, a subliniat importanta popularizarii fenomenului mai ales catre zona B2C, unde vehiculele pentru distributie usoara nu fac fata traficului.
Cargobicicleta este instrumentul ideal pentru anumite aplicatii cum ar fi livrarea de produse alimentare sau pentru marfurile la bucata, insa, pentru eficientizare, este necesara descentralizarea marfurilor catre micro-depozite urbane usor accesibile pentru biciclete.
Tiparul de descentralizare si logistica urbana ofera sens utilizarii cargobicicletelor. Conceptul de distributie pe doua roti intervine in momentul in care vehiculele nu pot accesa anumite zone sau nu se atinge un volum critic de marfa. Nu exista vehicul care sa egaleze performantele cargobicicletei din punct de vedere al conceptului, lipsei motorizarii in zonele urbane, rapiditatii livrarii, punctualitatii, cerintelor de spatiu si grijii pentru mediu. Aceste aspecte sunt superioare oricarui alt vehicul.
Echipamentele castigatoare acopera o arie extinsa de aplicatii si din punct de vedere tehnic sunt robuste si au o durata extinsa de exploatare. Tehnologia si costurile mici de operare sunt plusuri pentru companiile care aleg acest mijloc de transport.