Dupa ce au invatat lectia anilor de criza, cand investitiile in centre de service erau constante, importatorii de vehicule comerciale au fost ceva mai temperati anul trecut, inaugurarile de ateliere noi numarandu-le pe degetele de la o mana. Investitiile au fost dirijate in mare parte catre echipamente si retehnologizarea unitatilor deja existente si asta nu pentru ca nu ar exista cerere pentru servicii de reparatii, ci pentru ca service-ul are nevoie de un volum critic pe care piata romaneasca nu a fost capabila sa-l ofere in ultimii ani.
Cele mai multe probleme legate de criza par a fi lasate in urma, dar nimeni nu pare sa fie multumit de situatia actuala a pietei avand in vedere ca toata lumea a apelat la diferite solutii de optimizare a activitatii din service-uri care s-a situat la un nivel mai bun comparativ cu 2010, iar pentru anul acesta sunt asteptate imbunatatiri, unul din motive fiind chiar imbatranirea parcului utilizat in Romania la ora actuala.
Focus pe reparatii multibrand
Politica de service multibrand aplicata de EVW Holding a avut un impact pozitiv nu doar asupra volumului de reparatii generat de clienti cu alte marci in parc, ci si pentru vanzarea de anvelope, piese si nu in ultimul rand comercializarea de camioane noi si second-hand.
„Pe anumite centre service din cadrul retelei EVW aceasta politica a contribuit cu peste 25% la cresterea cifrei de afaceri. Un aspect demn de mentionat este faptul ca aceasta deschidere se reflecta in cresterea constanta a atractivitatii EVW pentru diversi producatori din industria auto si constituie un argument forte in negocieri“, a declarat Adrian Gorcea, director de marketing si vanzari EVW Holding, singura companie care a deschis anul trecut un centru de service si vanzari de standard european.
Si pentru Cefin Holding aportul reparatiilor multibrand a fost semnificativ la cifra de afaceri realizata anul trecut, aproximativ 15%. „Am pierdut foarte mult din cifra de afaceri la transportul international pentru ca operatorii nu mai vin in tara. Astfel ne-am focalizat pe Daily, transport intern si off-road“, a explicat Stefano Albarosa, CEO Cefin Holding.
Tocmai pentru ca este un service destinat tuturor tipurilor de vehicule, investitiile realizate de Holleman anul trecut s-au axat pe echipamente care sa deserveasca nevoile tuturor clientilor, chiar si de semiremorci, autobuze etc. Deocamdata nu exista planuri de extindere catre alte regiuni, mai ales ca firma beneficiaza si de o unitate mobila pentru interventii pe teren si se va mai achizitiona inca una.
Expansiune in raport cu nevoile
EVW Holding va continua investitiile in service-uri si in 2012, dar in paralel cu dezvoltarea celor deja existente, ajungand astfel la opt centre, dupa inaugurarea, in 2011, a sediului central de la Gilau (jud. Cluj) si a centrului de la Craiova. „Estul tarii, in special Iasiul, este o zona spre care ne orientam si vom deschide in scurt timp un nou centru de vanzari si service“, a explicat Gorcea. Inaugurarea planificata pentru inceputul acestui an va duce la o mai buna acoperire a retelei EVW, in special in zona Moldovei. Un alt proiect important este dezvoltarea conceptului de ONE STOP SHOP, ce presupune furnizarea de servicii/produse complete pentru autocamioane intr-un singur loc.
Aceasta politica expansiva nu este aplicabila pentru toata lumea. „In ultimii doi ani nu a fost cazul sa facem investitii. Inca de la inceputul lui 2009 am stiut ca urmatorii trei vom avea o politica moderata de investitii, mai ales ca la finalul lui 2008 am ales sa oprim investitiile in doua dintre locatiile planificate pentru expansiune“, a explicat Ionel Balasa, director retea service Cefin Romania. In octombrie 2010 a fost inaugurat sediul nou Cefin Arad, care are si un spatiu generos de service.
„In momentul de fata avem o capacitate care poate sa suporte o crestere a cifrei de afaceri din after-sales de 20% si inca 1.500 de camioane. In 2008 am vandut 2.500 de unitati si am facut fata cu aceeasi infrastructura de service. Acum am ajuns la 2.000 de vehicule vandute, si pana la 3.500 nu avem nevoie sa extindem capacitatea de service“, a completat Stefano Albarosa, CEO Cefin Holding.
Ultimul service inaugurat de MHS Truck&Bus a fost cel de la Timisoara, constructie finalizata in 2009, iar pentru primavara acestui an este programata o investitie la Constanta. „Acum suntem in asteptarea avizelor pentru a demara constructia. Avem propriul service la Constanta de doi ani, dar este intr-un spatiu inchiriat si dorim sa-l mutam intru-unul mai bun“, a subliniat Jorge Leuschner, director general MHS Truck & Bus.
Si Volvo Romania va continua sa investeasca in service-uri proprii, in paralel cu deschiderea unor service-uri partenere. Noul service Volvo de la Bucuresti va fi gata in trimestrul al treilea al acestui an, la fel si Constanta, in timp ce la Buzau functioneaza deja un nou service, construit de un partener autorizat.
Scania si-a extins reteaua de service catre est cu ajutorul partenerului de Suceava, Rolex. Insa din punct de vedere al investitiilor proprii, potrivit lui Tord Holmstrom, Country Manager Scania Romania&Bulgaria trebuie mentionata preluarea operatiunilor din centrul de la Brasov. „Am preluat o facilitate inchiriata. Terenul este foarte mare, se intinde pe 15.000 m2, din care Scania opereaza 7-8.000 m2. Atelierul este mai mic, dar e suficient pentru nevoile clientilor din Brasov.“ Planurile de viitor ale constructorului suedez prevad o facilitate proprie la Bacau, construita de la zero, mai ales ca a crescut numarul contractelor de service, atat pentru garantie extinsa, cat si pentru mentenanta.
Cifra de afaceri, in usoara crestere
Cifra de afaceri, a departamentului after-sales, si-a mentinut anul trecut aceeasi tendinta de crestere inceputa in 2010. „In 2010 am avut o crestere de 10% fata de anul precedent, iar in 2011 s-a majorat cu 10%. Analizand graficul evolutiei putem spune ca 2009 a fost cel mai slab an, iar 2011 cel mai bun“, a completat Adrian Gorcea.
Performanta unui service se masoara in numar de ore de manopera facturate si in valoarea pieselor montate. In 2011, cumulat in cele opt service-uri autorizate Cefin, numarul orelor de manopera a fost constant, dar valoarea pieselor montate a scazut cu 10%. Capacitatea retelei de service-uri este de 100 de vehicule ce pot fi reparate simultan. Cel mai bun an din ultima perioada a fost 2009, in timp ce anul trecut a fost cel mai slab, cele mai mari probleme fiind generate de scaderea volumelor realizate de anumiti clienti, fie pentru ca s-au reorientat catre service-uri independente, fie ca au redus activitatea, si implicit numarul vizitelor in service.
Pe de alta parte, potrivit lui Tord Holmstrom, operatiunile de service la Scania au fost mai numeroase decat se estimase, iar segmentul after sales si-a recapatat din putere. „Serviciile de after sales au crescut cu circa 40% anul trecut si ne asteptam in continuare la cresteri de 30-40%.“
Holleman isi extinde in continuare activitatea
Si activitatea service-ului Holleman a inregistrat o crestere de 20% anul trecut comparativ cu 2010. Singura problema a constituit-o termenele de plata a facturilor care se mentin inca la un nivel ceva mai ridicat. Pretul manoperei s-a mentinut la 90 lei/h, insa pentru contracte preturile beneficiaza si de discount.
„Numarul camioanelor reparate pentru terti a fost mai mare in 2011 decat reparatiile pentru flota proprie, separand total cele doua activitati“, a spus George Nita, directorul general Holleman. Desi beneficiaza de toate serviciile disponibile intr-un service, vopsitoria/tinichigeria ramane un proiect de viitor pentru service-ul Holleman. De anul trecut portofoliul de servicii s-a imbogatit cu reparatiile de instalatii de aer conditionat si completarea instalatiilor cu freon. „Facem si strunjiri de tamburi sau de disc, cu un echipament care ne permite sa lucram direct pe disc, fara a se demonta butucul“, a precizat George Nita.
Un alt segment spre care compania s-a orientat este vanzarea pieselor de schimb. „Lucram doar cu piese de calitate. Am beneficiat si de promotii din partea furnizorilor de piese si intentionam sa dezvoltam si noi o campanie de promotii.“ Stocul de piese de schimb se ridica la 100.000 de euro, constituit in principiu din piese cu utilizare frecventa. Stocul este aprovizionat in permanenta, inventarul fiind gestionat prin ERP. „Incercam sa diminuam stocul, pentru ca nu este eficient sa avem valori foarte mari, de aceea mentinem piesele uzuale.“
Un stoc complet asigura o interventie rapida
Unul din principalele avantaje al retelei de service-uri EVW Holding este rapiditatea cu care sunt realizate interventiile datorita stocului de piese, ce se ridica la 54 de milioane de repere cu o valoare de 2,8 milioane de euro, si este reaprovizionat zilnic. Activitatile specifice unui atelier de service sunt completate de o tehnologie avansata de diagnoza si aliniere a rotilor, potrivit reprezentantului EVW. Reteaua de service-uri Cefin beneficiaza de un stoc de piese ce depaseste cinci milioane de euro, iar termenul de livrare la comanda este de 6-15 zile. „Stocul este dimensionat de asemenea maniera incat sa asigure o rotatie anuala de patru. Aprovizionarea este permanenta, cu respectarea indicatorului de rotatie pe fiecare repere“, a explicat Balasa.
Gradul de ocupare depinde si de numarul angajatilor
„Gradul de ocupare a fost cu 15% mai mare anul trecut, comparativ cu 2010, aceeasi crestere putand fi observata si la volumul reparatiilor“, spus Gorcea. O politica mai stricta de selectie a clientilor a dus la scaderea cu 8% a termenelor de plata.
Potrivit reprezentantului Holleman gradul de ocupare care poate asigura eficienta unui service depinde foarte mult si de numarul locurilor de munca dintr-un atelier. Chiar daca au fost si fluctuatii, in 2011 gradul de ocupare in service a fost de 80%, din care flota Holleman a ocupat 40%.
Potrivit directorului retelei de service Cefin Romania gradul de ocupare din service s-a mentinut anul trecut la nivelul lui 2010, respectiv 90%, simtindu-se doar fluctuatii sezoniere, dar peste pragul de 85% care asigura eficienta unui service.
Oferte promotionale cu sprijinul producatorilor
Oferta EVW a fost completata de promotii atat la service, cat si la piese, insa pretul manoperei nu a fost modificat. „Pe langa pachetele promotionale pentru unele operatii de service (frane, ambreiaj, sistem alimentare, climatizare etc.) clientii au beneficiat si de produse cadou, unele realizate in parteneriat cu principalii nostri parteneri.“
Chiar daca pretul manoperei a ramas constant, clientii Cefin au beneficiat in mod permanent de reduceri de preturi la diverse repere, in principal sustinute si promovate de producatori. „Am gandit campanii de atragere in service a posesorilor de vehicule mai vechi de patru ani prin planuri de preturi fixe pentru revizii la toate gamele de vehicule comerciale, iar inainte de inceperea sezonului rece am creat deja traditia campaniei de verificare gratuita, cu reducere de pana la 30% la manopera si piesele necesare reparatiilor constatate“, a subliniat Balasa. In plus, au fost introduse servicii noi printre care dezmembrarile auto si vanzarea pieselor provenite din dezmembrari pentru care sunt autorizati.
„Nu vrem sa ne orientam businessul in aceasta directie, dar aceasta activitate ne da posibilitatea de a ne largi portofoliul de clienti si de a ne adresa si altui profil de client, posesor al unui vehicul iesit din garantie, mult mai atent la costuri si caruia ii putem oferi garantia unei reparatii de calitate chiar si cu o piesa second-hand“, a evidentiat reprezentantul Cefin. O alta noutate este planul special de mentenanta programata oferita de dealer.
Schimbari si la nivel de personal
„Pana acum am schimbat de doua ori conducerea service-ului pentru a ajunge la o solutie stabila, am schimbat si din mecanici“, a explicat George Nita, director general Holleman, completand ca in aceasta perioada a fost mult mai usor sa gasesti specialisti mai ales ca din cauza crizei alte companii nu si-au mai putut permite sa-si mentina personalul. In momentul de fata in service lucreaza 19 mecanici si patru ingineri, iar la departamentul de piese de schimb lucreaza trei persoane.
Masurile luate de Cefin au fost mai drastice, reducand cu 10% numarul angajatilor, insa pentru a eficientiza activitatea, realizand acelasi volum de munca (in ore de manopera), dar cu mai putini oameni.