Inspectoratul de Stat pentru Control in Transportul Rutier (ISCTR) si-a inceput oficial activitatea pe 5 decembrie 2011. Inspectorul de stat sef Virgil Cucliciu este decis sa lupte impotriva coruptiei si se anunta un prieten al transportatorilor in masura in care cu totii sunt interesati sa fie curatenie. „Nu putem face ordine fara ajutorul transportatorilor, iar daca inspectorii nostri vor fi tentati sa mai ia spaga ii vom prinde in flagrant. Nici operatorii nu trebuie sa mai incurajeze spaga. Am promis ca voi fi prietenul carausilor, in sensul in care trebuie sa aplicam cu totii legea in mod corect. Si daca ma vor sprijini in a reforma transportul, vom reduce semnificativ concurenta neloiala”, a explicat Virgil Cucliciu.
Scoala olandeza este reperul principal in stabilirea noului sistem de control, la care Virgil Cucliciu (foto) si-a propus sa aduca ceva si din spiritul britanic de formare profesionala. „Sunt doua elemente principale pe care doresc sa le introduc: sistemul olandez de inspectie in trafic, potrivit caruia inspectorii nu au birouri, isi incep activitatea din momentul in care ies pe usa casei lor si o incheie in momentul in care intra in casa. Nu mai vreau sa ii vad in birouri, nu mai vreau «cenacluri». Biroul fiecaruia va fi masina de inspectie, dotata cu laptop, imprimanta, priza, si vom face tot posibilul ca pana la sfarsitul anului viitor sa dispunem de un soft european prin care sa se realizeze comunicarea in timp real cu privire la activitatea fiecarui inspector in parte. In plus, nu doar masinile vor fi localizate prin GPS, ci si inspectorii, care vor fi echipati cu camere video, astfel incat fiecare control efectuat sa fie inregistrat si sa reprezinte proba in instanta.
Cel de-al doilea lucru care trebuie rezolvat este pregatirea profesionala. Pentru ca multe dintre evenimentele care se petrec in trafic sunt date de calificarea defectuoasa. Oferta este mult mai mare decat cererea, astfel ca trebuie sa ridicam calitatea pregatirii profesionale. Piata ar trebui specializata pe domenii de activitate, iar fiecare segment sa fie taxat in functie de complexitate.
La ora actuala sunt multe scoli care ofera cursuri la preturi foarte mici, astfel ca se pune problema cate din orele de pregatire chiar le efectueaza si cat de pregatiti sunt cu adevarat cursantii. Cum este posibil ca intr-un judet sa fie sase scoli de soferi, in conditiile in care din tot judetul se prezinta la examen 16 candidati pe an?”
Numarul de ore de conducere raportat la costuri demonstreaza ca tarifele practicate sunt mult prea mici, iar solutia unora a fost simulatorul care sa inlocuiasca practica in conditii reale.
Inspectorul de stat sef din cadrul ISCTR propune specializarea pietei pe diferite segmente de transport, pe principiul ca specializarea aduce calitate. „Am impartit piata transporturilor in 17 segmente distincte. In ceea ce priveste transportul de marfuri generale, aici este necesar doar certificatul de pregatire continua. Nu trebuie respectate decat normele de siguranta in transporturi, obligatorii, de altfel, in orice domeniu. Viata unui om este valorizata in Uniunea Europeana la un milion de euro. Dintr-un accident produs din imprudenta, in care mor mai multi oameni, prejudiciul este cu atat mai mare.”
Control mai bun si mai rapid Virgil Cucliciu recunoaste ca toate aceste schimbari pe care si le-a propus nu se pot face imediat, dar este vorba de un proiect pe termen mai lung, al carui obiectiv este reducerea coruptiei.