Cu aproape 2.800 de autovehicule comerciale noi de peste 6 t vandute in 2012, piata se situeaza mult sub potentialul unei tari ca Romania, cu 19 sau 20 de milioane de locuitori (cine mai stie cati suntem cand „miscam randurile” atat de des intre casa si locurile de munca din vestul Europei?). E-adevarat ca necesarul de transport intern ni-l acoperim in foarte mare parte cu vehicule rulate, ale caror importuri au fost de aproape patru ori mai mari decat cel al vehiculelor noi. Clasamentul celor mai cumparate marci de camion in Romania este influentat si de diferitele strategii de business ale producatorilor/dealerilor.
Daca pana anii trecuti spuneam ca dealerii independenti sunt mult mai flexibili in stabilirea preturilor si in destocarea de dupa anii de criza comparativ cu producatorii, intre timp unii si-au revizuit politica „preturilor mici”, preferand capitalizarea in dauna cotei de piata. Altii, care au mai pierdut din „populatia” de camioane in reteaua de service din tara, au inceput sa-si mai flexibilizeze oferta, constientizand ca si cota de piata e buna, chiar daca mai scade profitul, dar ce se pierde din marja de la achizitie se mai recupereaza in service. Astfel, clasamentul in 2012 il are pe MAN pe primul loc, cu 667 de unitati noi inmatriculate in primele 11 luni ale anului, urmat de Volvo Trucks – 445 – si DAF Trucks – 412. Cifrele indica inmatricularile inregistrate de DRPCIV pana la 30 noiembrie si sunt, de regula, mai mici decat cifrele raportate de importatori, asta si ca urmare a faptului ca inmatricularile se fac cu ceva intarziere de la livrare.
Daca tinem cont de faptul ca mai mult de un sfert din aceste 2.800 de autovehicule noi de peste 6 t inmatriculate anul acesta in Romania lucreaza de fapt exclusiv in Uniunea Europeana (fie ca sunt inmatriculate in Romania de companii vest-europene, doar pentru a beneficia de salariile mai mici ale soferilor romani si de taxele si impozitele mai mici de la noi, fie ca sunt ale unor companii romanesti care lucreaza sub con tract in Comunitate), este evident ca nevoia de capacitate de transport pentru piata nationala este inca si mai mare. In sprijinul acestei idei vine si diferenta de circa 3.400 de autotractoare noi inmatriculate in ultimii doi ani in Romania, fara a fi „insotite” la achizitie si de semiremorci noi, practica de a achizitiona doar autotractoare fiind doar pentru „tractionistii” care lucreaza in Comunitate pentru marile companii de expeditii din Europa, care detin propriile parcuri de semiremorci.
Cifrele publicate de Directia Regim Permise de Conducere si Inmatriculari de Vehicule reflecta „transformarile” fiecarei retele de vanzari a importatorilor de autovehicule comerciale grele.
…