Pentru segmentul de distributie de pana la 3,5 t, Mercedes-Benz propune Vito si Viano, relansate anul trecut, cu mici retusuri ale caroseriei, sasiului si suspensiilor si cu motor nou Euro 5, despre care am scris mai pe larg in articolul dedicat noutatilor din 2010.
Sprinter, care acopera gama de 3-5 t si are spatiu de incarcare de 7-17 m3 in varianta furgon, este disponibil din 2009 cu motor diesel nou, Euro 5 sau, optional, EEV, mai puternic si mai ecologic.
Un rol important in obtinerea unui consum redus il joaca si noua cutie manuala de viteze ECO Gear cu sase trepte plus marsarier, cu rapoarte variate de transmisie pentru fiecare treapta, adaptate la dinamica vehiculului.
Modelele Sprinter 210 CDI, 310 CDI si 510 CDI sunt echipate cu propulsor de 95 CP, versiunile 213 CDI, 313 CDI, 413 CDI si 513 CDI sunt dotate cu motor de 129 CP, iar Sprinter 216 CDI, 316 CDI, 416 CDI si 516 CDI beneficiaza de cel mai puternic propulsor, de 163 CP. V6 OM 642 a fost conceput special pentru varful de gama al utilitarelor Sprinter, seria 219 CDI, 319 CDI, 419 CDI si 519 CDI, si dezvolta acum 190 CP la 3.800 rpm, avand un cuplu de 440 Nm atins la 1.400-2.400 rpm.
Din 2009 este obligatoriu ca 7% biodiesel sa fie amestecat in motorina, dar toleranta motoarelor Sprinter este de pana la 10%, mentinand intervalele de service la 80.000 km pentru revizii si 40.000 km pentru schimbul de ulei, cu posibilitate de crestere cu 10.000 km, in functie de regimul de exploatare.
Datorita noilor motoare, Sprinter este ideal pentru aplicatiile ce implica tractarea unei remorci de pana la 7 t, iar cand clientul solicita pre-echipare pentru asta i se ofera automat si ESP trailer.
Transmisia ECO Gear este adaptata unor situatii specifice, de la rularea pe autostrada la urcarea rampelor cu remorca, in conditii dificile de drum, si asigura turatii mai mici ale motorului, pentru un consum redus. Aceasta este disponibila in versiunile ECO Gear 360 pentru motoarele cu patru cilindri (inclusiv versiunile pe benzina si gaz natural) si ECO Gear 480 "heavyduty", mai rigida si cu dinti mai lati, pentru motoarele cu sase cilindri, diesel si pe benzina.
Sprinter ofera cea mai mare latime de incarcare din clasa sa pentru usa glisanta de dimensiuni mari (1.300 mm) si cea mai mare latime intre pasajele rotilor (1.350 mm in versiunea cu anvelope simple pe puntea spate).
Sprinter Plug-In hibrid, cu motor pe benzina, este disponibil ca prototip, iar din 2009 doua versiuni de Sprinter pe gaz natural, combi sau cabina dubla, si Sprinter NGT (Natural Gas Technology) au intrat deja in productia de serie. Modelul hibrid este propulsat de un sistem paralel, cu motor electric intre motorul cu combustie interna si transmisia automata.
Arhitectura prevede un rezervor de benzina obisnuit, de 100 l, pozitionat intre cele doua axe, un pachet de baterii Li-Ion, de 175 kg fiecare, instalat in spatele celei de-a doua axe. Datorita noii baterii, greutatea proprie a Sprinterului hibrid furgon este 2,2 t (ampatament standard de 3.665 mm). Pentru modelul cu greutate totala de 3,8 t, sarcina utila atinge 1,6 t, cu putin mai mica decat a Sprinterului cu motor diesel conventional.
Sprinter 316 pe gaz natural ofera o putere maxima de 156 CP, costurile de operare fiind cu 30% mai reduse decat cele ale unui motor diesel.
Sprinter NGT este disponibil ca furgon, masina de echipaj, pick-up si auto-sasiu, in variante de 3,5 t cu ampatament scurt sau lung, iar Sprinter 516 NGT, numai ca pick-up si autosasiu cu greutate totala de 5 t. Cu optiunea start & stop, versiunea pe gaz indeplineste normele EEV. Sprinter 4×4 are tractiune electronica 4ETS si poate simula efectul a trei grade diferite de siguranta, cu un nou sistem de schimbare a treptei inferioare de viteza, pentru a spori puterea de tractiune.
Din categoria vanurilor "grele", de 6-7,49 t greutate maxima admisa, Vario ramane disponibil ca pick-up, sasiucabina sau autotractor, basculanta, si poate fi echipat si cu caroserie pentru transportul de persoane, unele modele avand tractiune pe toate rotile. Vario poate avea patru variante de ampatament, iar motoarele dezvolta 130-177 CP.
Axele sunt rigide, cu arcuri parabolice, motorul este pozitionat in fata, iar franele sunt pe disc pe toate axele, cu ABS standard. Vario este echipat cu transmisie manuala cu cinci trepte, dar optional se poate monta cutie de viteze cu sase trepte, pentru versiunea de 177 CP, precum si o cutie automata, pentru toate variantele de propulsie.