Dupa un 2016 foarte bun si un 2017 de consolidare, TIP Trailer Services considera anul ce tocmai s-a incheiat drept remarcabil ca volum, cu un plus de achizitii de 200 de unitati. Dar, pentru ca toata piata este mai prevazatoare acum in a investi, orientandu se mai degraba pe reinnoiri ale flotelor, parcul TIP Trailer s-a pastrat in 2018 la acelasi nivel cu cel din anul anterior, la circa o mie de semiremorci, din care peste jumatate frigorifice. Intr un an care a adus si schimbari in actionariat, dar si in modul de alcatuire a portofoliului de produse, compania a investit intr un proiect pilot in Franta, o parcare securizata construita in drumul catre Calais, la Dourges, care va fi operationala din primul trimestru al lui 2019 si care va include 150 de locuri de parcare, dar si service de camioane, semiremorci, anvelope, magazine, restaurant, hotel, dusuri si parcare. Mai mult, investitiile nu se vor opri aici, ci vor fi orientate in continuare spre service, telematica si servicii de monitorizare a semiremorcilor.
Primul centru multiservice apartinand TIP Trailer, Delta Park A1 – E17, ales a fi plasat intr o zona in care multi sunt in tranzit spre Anglia, la 30 km sud de Lille (intersectia dintre A1 si A21), face parte din proiectul european de parcari securizate, care va cuprinde cate 1 2 astfel de parcari in fiecare tara europeana. „Dupa centrul din Franta, probabil va urma Germania si apoi vom veni catre est. Deocamdata s-au facut studii si s-au identificat proximele 4 5 locatii, ca trafic, si s-a hotarat ca cea mai buna varianta in acest moment este spre Calais“, a spus Oana Andrei, director de vanzari Tip Trailer Romania, Cehia & Slovacia. „Parcarea securizata va avea 150 de locuri, o zona de odihna pentru soferi, cu o gama larga de servicii si facilitati (dusuri, restaurant s.a.) si un centru tehnic cu atelier de service pentru reparatia si intretinerea camioanelor, zona pentru intretinerea anvelopelor si servicii de leasing si inchiriere de remorci. De asemenea, alaturi mai este spatiu disponibil pentru extindere.“
Oana Andrei a mentionat ca, pentru acces, se vor face si contracte de tip abonament, insa deocamdata compania incearca sa inteleaga ce pret ar fi dispusi clientii sa plateasca pentru toate aceste servicii.
Orientare mai atenta catre transportul specializat
In 2018, TIP Trailers s-a confruntat cu o serie de schimbari, intre care si schimbarea din toamna a actionariatului. „TIP Trailer a fost achizitionat 100% de I Squared Capital (IQS), un fond global independent de investitii cu sediul in New York si cu un portofoliu de peste 12 miliarde de dolari. HNA, fostul actionar al TIP, detinut in proportie de 30% de statul chinez, a decis sa iasa din actionariatul TIP si din mai multe afaceri din Europa, din cauza cerintelor statului chinez, guvernul luand decizia de a directiona investitiile grupului pe plan local si mai putin in afara Chinei“, a explicat Oana Andrei.
Insa 2018 a fost pentru TIP Trailer foarte bun ca volum, necesitand achizitia si inlocuirea a circa 200 de unitati noi si second-hand. „Vehiculele care au atins o perioada maxima de exploatare sunt inlocuite cu unitati noi. Unele erau din 2005 2007, iar zece ani este destul de mult pentru exploatarea unui vehicul cu prelata“, a mai spus reprezentanta companiei de leasing si inchiriere, subliniind ca numarul unitatilor inchiriate de companie anul acesta a fost similar celui de anul trecut (circa 1.000 de unitati).
In portofoliu, jumatate din semiremorci sunt frigorifice, in rest fiind prelate si cisterne alimentare, cisterne chimice multicompartimentale, flexibile la incarcari, silozuri pentru pulberi sau sasiuri pentru transport de containere. „In ultimii doi ani ne am orientat mai mult catre transporturile de nisa, precum cele frigorifice si specializate, cu cisterna. Prelata standard e un produs de masa, pe care multi clienti prefera mai degraba sa il cumpere. Mai mult, am observat ca de la an la an a crescut partea de containere la nivel local, datorita aparitiei unor mici terminale intermodale, sasiul de containere fiind chiar «produsul anului» pentru cei care lucreaza in afara Romaniei.“
Oana Andrei remarca in vestul tarii o deschidere mai mare catre vehiculele specializate, cei din Oradea, Timisoara, Arad si Cluj Napoca fiind mai conectati si mai receptivi la tendintele manifestate in Europa de Vest.
Achizitiile noi din 2018 ale TIP Trailer au avut la baza colaborarea cu toti producatorii: Schmitz, Krone, Fliegl, Humbaur, Kässbohrer/Talson etc. pentru semiremorcile cu prelata, frigorifice, portcontainer sau dube inchise, in vreme ce la cisterne au contribuit efectiv toti producatorii de echipamente specializate „La jumatatea lui 2017, acestia vandusera deja tot pentru 2018, ceea ce a inchis piata. Noi am avut comenzi puse in productie sau am luat loturi la care au renuntat alti dealeri, din alte tari.“ Cisternele sunt LAG sau Feldbinder, in vreme ce pentru modelele de tip walking floor se colaboreaza cu Knapen Trailer si Stas. „Am inceput sa tatonam terenul pentru partea de transportoare auto, echipamente specializate cu exploatare indelungata, primul contract cu livrare in 2019 fiind deja semnat in Franta. De asemenea, am incercat sa intram si pe partea de remorci cu podea mobila, o zona pe care, desi utilizarea e foarte extinsa, cererea nu este foarte mare. Fiind un produs mai nou aparut pe piata vestica, este nevoie de timp pentru a intelege pe deplin exploatarea lui. Mai vrem sa deschidem noi oportunitati de colaborare pentru echipamentele specializate in colectarea deseurilor reziduale municipale si particulare, in parteneriat cu Capelotto, Riwa sau Kroll. In functie de cerintele locale ale utilizatorilor, preferintele pentru producatori sunt extrem de selective. Sper exemplu, in Cehia am dezvoltat un parteneriat cu partenerul local al Kroll, care decurge foarte bine, atat pentru inchiriere de echipamente, cat si pentru service si mentenanta post vanzare.“
Rata de utilizare a fost constant de 97% in 2018
Cifra de afaceri a companiei TIP Trailer Services este mai mare cu 10 15% decat in 2017, majorarea datorandu se fie clientilor aflati deja in portofoliu, fie celor noi, dispusi sa testeze produsele si serviciile oferite de aceasta. „Clientii vechi au extins si serviciul, dar si tipul de echipamente, deoarece s-au orientat si spre alte piete si alte tipuri de transport. Multi dintre clientii noi ne cauta observand modul in care actioneaza companiile mari“, a punctat Oana Andrei, completand: „este importanta colaborarea clientilor nostri cu retailerii Kaufland, Lidl sau Penny Market, unde lucreaza o parte din echipamente in Romania, iar in afara tarii cu multi dintre retaileri colaboram direct, acestia avand un alt model de business fata de cel local. Ca beneficiari finali ai transportului, ne intereseaza parerea lor despre serviciile oferite si fiabilitatea echipamentelor, mai ales ca monitorizeaza foarte mult acest lucru. Observam ca sunt tot mai atenti la calitatea echipamentelor si la posibilele probleme tehnice. Mentinerea echipamentelor in stare foarte buna astfel incat sa poata rula constant este extrem de importanta. Chiar daca sunt orientati in continuare spre cost, pun un accent din ce in ce mai mare pe calitate.“
TIP Trailer ofera servicii de inchirieri catre clientii romani si cu vehicule inmatriculate in alta tara, care efectueaza transport intracomunitar sau care si au facut filiale in afara, dar prefera sa discute cu cineva in aceeasi limba. „Chiar daca vehiculele nu ating Romania, acestia isi optimizeaza foarte mult costurile. Astfel, desi rata de inchiere este mai mare, pot economisi timp si bani prin faptul ca nu mai aduc in tara toate camioanele. Noi ne ocupam de partea contractuala, dar unitatea se livreaza in tara in care este nevoie“, a mai spus Oana Andrei, evidentiind faptul ca acest serviciu „a prins“ foarte bine. „Am avut foarte multe unitati inchiriate in acest sistem. Ofeream serviciul si inainte, insa era selectiv, doar catre clientii foarte mari, deoarece pe langa partea de aprobare a dosarului exista mai multe implicatii fiscale privind taxarea si este mai dificil de aplicat un astfel de sistem. Functioneaza in cazul unui numar mai mare de unitati si pentru perioade de cel putin trei luni. Anul trecut am inchiriat multe unitati astfel, evident, catre clientii cu bonitate. De asemenea, partenerii locali ai producatorilor de semiremorci ne au promovat la clientii lor, pentru acoperirea perioadei de asteptare pana la livrarea unitatilor noi, sens in care ne au solicitat echipamente spre inchiriere pe diverse perioade. Aceasta colaborare exista de foarte multi ani, atat in Romania, cat si in celelalte tari unde TIP este prezenta, astfel incat in iulie nu mai aveam aproape nimic disponibil.“
Rata de utilizare din 2018 a fost constant de 97%, ceea ce la o flota de 85.000 de remorci reprezinta un procent foarte bun. Restul de 3% fie erau in service, fie aveau daune. „Utilizarea vehiculelor de pe stoc a fost cea mai buna din toate timpurile, depasind chiar si 2007, anul de dinainte de criza“, a mai spus directorul de vanzari, exemplificand: „atunci cand la fabrica Jaguar din Slovacia angajatii au anuntat ca vor intra in greva, furnizorii de servicii logistice ai fabricii ne au cerut 150 de semiremorci, pentru ca fabrica trebuia sa faca stocuri inainte de greva. Efectiv nu am avut acest stoc in zona centrala a Europei, mai ales ca se dorea punerea lor la dispozitie intr o saptamana in zona fabricii. Am reusit sa le adunam din toata flota TIP, insa costul de transfer era mult prea ridicat ca sa se justifice proiectul.“
Daca in Romania inchirierile se fac predominant pe perioade mai lungi, deoarece conditiile financiare sunt mult mai bune si pretul, cu servicii incluse, mai competitiv, in special in ceea ce priveste remorcile frigorifice, in vest tendinta este orientata mai degraba catre contracte pe termene mult mai scurte, in general de 1 3 ani. „Inchirierile pe termen scurt le fac atat transportatorii, cat si expeditorii, ca urmare a unor experiente negative in ceea ce priveste disponibilitatea soferilor, eterna criza din domeniul in care activam. In acest mod actioneaza si clientii din Cehia, Slovacia si Polonia, tari unde observam si un trend ascendent de operare a camioanelor tot in forma de inchiriere pe contracte de maximum 3 4 ani, la patru ani deja camioanele sunt schimbate cu altele noi. In Cehia, spre exemplu, mai mult de jumatate din camioanele inmatriculate sunt inchiriate.“
Interes pentru achizitia unui producator de solutii telematice
Clientii, care pana acum isi montau sisteme de urmarire doar pe autotractor, manifesta tot mai mult interes si pentru solutii de telematica pentru semiremorca. „Solutia utilizata acum pentru semiremorcile frigorifice este cea oferita de Thermo King: echipamentul frigorific are un modem preinstalat ce trebuie doar activat, clientul urmand sa opteze pentru un anumit tip de abonament. Fata de un GPS obisnuit, aceasta ofera o serie de facilitati care nu exista pe piata. De exemplu, se poate conecta un senzor de usa care poate raporta cand a fost deschisa usa, indiferent daca agregatul e oprit. De asemenea, se pot primi raportari legate de temperatura si diverse alte informatii. Mai mult, daca soferul isi pune gresit setpointul, acesta poate fi modificat, prin aplicatie, direct de pe telefon sau calculator“, explica Adrian Gheorghe, director operatiuni pentru TIP Romania.
In ceea ce priveste activitatea de servisare si intretinere a remorcilor, reteaua din Europa a TIP Trailer a crescut, ajungand la 100 de unitati de service proprii si 180 de unitati mobile, in care se efectueaza reparatii pentru semiremorci si cisterne, dar si pentru vehiculele Ford sau contractele de full service oferite prin „Krone Fair Care”, vandute mai mult in tarile nordice. „Pe service ne am propus sa exploram o serie de oportunitati pe care le avem. Exista in prezent mai multe proiecte pe care le luam in calcul, inclusiv o achizitie locala sau un parteneriat cu cineva de pe piata. Practic, in 2019 ar trebui sa avem service si in Romania“, a mai precizat Adrian Gheorghe, evidentiind ca si in acest domeniu exista lacune, in special in ceea ce priveste forta de munca. „In alte tari, ora de manopera costa 80 de euro, in Romania costul facturat este semnificativ mai mic. Probabil ca ar exista posibilitatea cresterii si aici, insa si transportatorul trebuie sa fie platit cu peste un euro/km, sa poata suporta acest cost. Mai mult, o mare parte din muncitorii calificati au plecat sa lucreze in alte tari sau la diverse reprezentante, fara a mai avea cu cine sa i inlocuim, deoarece scolile de meserii locale au fost desfiintate. Din ceea ce auzim de la partenerii de service, se incearca integrarea personalului calificat din alte tari, fiind utilizate cateva agentii specializate in acest sens.“