Anul care tocmai s-a incheiat a aratat directia de dezvoltare a transporturilor, care se indreapta catre eliminarea dieselului si inlocuirea pe cat posibil a lucratorilor din depozite, in primul rand, dar intr-un viitor mai indepartat si a soferilor de camion, cu roboti. Taxele de drum sunt reduse mult sau chiar zero pentru vehiculele pe gaz si pentru cele electrice, in timp ce preturile la motorina sunt in crestere fata de benzina, ca sa nu vorbim de gaz.
Germania, un producator important de motoare diesel la nivel mondial, vorbeste despre posibilitatea de a concedia in anii care urmeaza peste 150.000 de muncitori din domeniu, pe masura ce tehnologia electrica va progresa treptat. Efectele nu se opresc aici: industria after-sales va fi, de asemenea, sever afectata de inlocuirea combustibilului fosil cu electricitatea, vehiculele electrice neavand nici cutie de viteze, deci nici nevoie de mentenanta, lubrifiere, filtre etc.
Sigur ca si industria automotive din Romania va fi extrem de afectata, avand in vedere productia de componente folosite pentru lantul cinematic al autovehiculelor, ca sa nu mai vorbim de numarul mare de motoare si cutii de viteze produse la noi de Dacia si de Ford. Daca unii se incurajeaza cu faptul ca oricum trebuie asigurata mentenanta cel putin 20 de ani dupa incetarea productiei unui model de autovehicul, altii se gandesc sa treaca, in paralel cu productia actuala, si la tehnologii noi: motoare electrice si vehicule autonome.
Despre noile tendinte si progresul acestor tehnologii vom scrie un amplu articol luna urmatoare, dupa ce vom vizita targul de tehnologie CES de la Las Vegas, unde vehiculele autonome vor fi expuse la loc de cinste alaturi de cele mai importante gadgeturi din telefonie si IT.
Pana atunci, insa, Romania va da examenul dur al economiei de piata, masurile fiscale recente anuntate de Guvern creand o ingrijorare extrem de mare in mediul economic.
In ceea ce priveste transporturile rutiere de marfuri, am incheiat inca un an bun, insa 2019 va fi tratat cu precautie de firmele de profil, care nu au curaj sa investeasca pana nu vad ce se intampla cu pachetul de legi ce va stabili cum si unde se vor plati contributiile sociale pentru soferii care fac transporturi internationale si daca acestia vor fi obligati sa revina in tara de origine la fiecare 3-4 saptamani. Ianuarie este o luna fierbinte pentru transporturi, iar Romania ar putea avea un rol important in transarea problemei, detinand presedintia Consiliului Uniunii Europene pentru urmatoarele sase luni.
Romania ar putea cel putin sa tergiverseze votarea Pachetului Mobilitate. Din pacate, sunt toate premisele ca propunerile absurde privitoare la impunerea platii contributiilor sociale „in tara in care soferul isi petrece mai mult activitatea” sa treaca mai departe.
Ingrozita de aceasta perspectiva, asociatia transportatorilor APTE 2002 a contactat circa 30 de asociatii omoloage din estul si centrul Europei – dar si din tari limitrofe, precum tarile baltice, Portugalia sau Finlanda, care ar putea fi, de asemenea, dezavantajate de noul pachet de legi rutiere – in vederea organizarii unui protest la Bruxelles, pe 9 si 10 ianuarie, inainte de dezbaterile din Comisia TRAN. Sunt asteptate actiuni similare si din partea UNTRR si FORT si, probabil, a mai multor asociatii de profil din est, fiind invitati, totodata, toti transportatorii romani care sunt dispusi sa se lupte pentru viitorul afacerilor lor. Este randul romanilor sa dea tonul luptei in batalia Est Vest, dupa ce bulgarii s-au achitat cu demnitate si succes de aceasta datorie in timp ce Bulgaria a detinut presedintia Consiliului UE.
Cehii si slovacii, dupa ce au fost convinsi de vest-europeni sa dea un vot favorabil pachetului rutier, pot fi cooptati din nou in „alianta saracilor”, pentru ca – desi sunt mai aproape de piata germana si nu sunt la fel de loviti ca noi de obligatia de a trimite soferul acasa la 3-4 saptamani, chiar si cu camionul gol, daca e cazul, pentru a face transport international sub umbrela transportului bilateral, exclus de la aplicarea directivei detasarii transnationale – tot nu ar avea acces la transporturile intracomunitare ca astazi.
Asa ca urmeaza o noua perioada de incertitudine, asa cum ne-am obisnuit de mai bine de vreo 10 ani. Revista Tranzit va continua sa urmareasca industria transporturilor si logisticii si sa va fie suport. Fiti cu ochii pe noi!