Parlamentul European (PE) a aprobat cu majoritate de voturi propunerile legislative controversate ale Pachetului Mobilitate 1, fara a tine cont de situatia de urgenta fara precedent in care se gaseste Uniunea Europeana si ignorand realitatea economica cu care se confrunta sectorul transporturilor rutiere.
Decizia Parlamentului European marcheaza un moment de rascruce pentru UE, prin abandonarea principiilor de baza ale pietei unice, precum libera circulatie a persoanelor si a serviciilor. „Sub presiunea intereselor politice nationale, membrii PE au aprobat reglementari majore europene fara o analiza solida, in contradictie cu Tratatele UE si cu obiectivele Pactului Ecologic UE”, se arata intr-un comunicat al Uniunii Nationale a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR).
Desi modificarile regulamentelor europene aduse prin Pachetul Mobilitate 1 se vor aplica teoretic in conditii egale tuturor Statelor Membre, in realitate, impactul acestora este semnificativ diferit, iar carausii romani si estici vor fi cei mai afectati.
Astfel, obligatia intoarcerii camioanelor in tara de inmatriculare la fiecare 8 saptamani, indiferent daca sunt incarcate sau goale nu va crea nicio problema pentru un camion inmatriculat in Germania sau Franta, insa intoarcerea acasa a unui camion inmatriculat in Romania, tara periferica UE va duce la o medie de 6 zile pierdute la fiecare 8 saptamani, ceea ce se traduce in pierderi de afaceri de 10-14%.
Intoarcerea obligatorie a soferilor la fiecare 3 sau 4 saptamani va avea un impact semnificativ diferit intre statele membre de baza si cele periferice, fapt recunoscut si in evaluarea impactului, iar implementarea acesteia imediat dupa publicarea Pachetului Mobilitate va afecta grav numeroase companii de transport rutier din Romania.
Interzicerea efectuarii repausului saptamanal normal in cabina camionului poate pune chiar soferii romani in pericol in circumstantele actuale (etapa post-pandemie COVID-19 pe termen lung) in care dormitul in cabina le-ar proteja sanatatea.
Introducerea unei perioade de restrictionare a cabotajului de 4 zile vizeaza in principal limitarea accesului transportatorilor romani si estici pe pietele tarilor din vest.
Aplicarea Regulamentului Roma 1 in sectorul transporturilor rutiere, alaturi de legea speciala de aplicare a normelor de detasare la transportul rutier, va genera o crestere semnificativa a costurilor de operare pentru transportatorii romani si estici, limitand totodata transporturile rutiere internationale de tip cross-trade Din estimarile UNTRR, pe termen mediu si lung, Romania va pierde aproximativ 200.000 de soferi profesionisti, inclusiv familiile lor, si se va confrunta cu o criza fara precedent pe piata muncii. Totodata, se vor pierde 30% din operatorii de transport romani care nu vor putea supravietui crizei coronavirus, iar jumatate din firmele ramase care opereaza transport rutier international vor parasi Romania inainte de 18 luni, termenul de intrare in vigoare al tuturor prevederilor Pachetului Mobilitate 1.