Desi a primit diverse solicitari de retragere a documentului portabil A1 din partea autoritatilor din alte state, motiv ca firmele de transport romanesti primesc comenzile exclusiv de la un singur angajator din alt stat, functionand astfel ca si paravan pentru companii vestice, Casa Nationala de Pensii Publice (CNPP) nu a retras, pana in prezent, niciun formular A1 in sectorul transporturilor rutiere de marfuri.
Cea mai presanta problema pentru transportatori este cea legata de acuzatiile de dumping social, implicit de cererile venite catre Casa Nationala de Pensii pentru retragerea documentelor portabile A1. Surprinzator insa, desi sunt multe formulare emise, solicitarile de retragere sunt putine, pana in zece cazuri, cele mai multe din Belgia si Italia. „Avem foarte multe solicitari de retragere, dar majoritatea vizeaza situatia detasarilor, unde criteriile sunt mai dure. Pe sectorul transporturilor rutiere internationale, autoritatile din celelalte state invoca faptul ca aceste societati care desfasoara activitati in Romania de fapt executa exclusiv comenzile date de catre un angajator dintr-un alt stat. Ca practic societatea s-a infiintat in Romania doar cu scopul de a plati contributii sociale mai mici, fiind coordonata exclusiv de catre o companie din acelasi domeniu dintr-un alt stat“, a explicat Maria Luiza Socol Florescu, director Relatii Internationale in cadrul CNPP, intr-un interviu acordat revistei Tranzit.
Oficialul mai spune ca astfel de cazuri, desi putine, au fost intalnite, insa tocmai din aceste motive, firmelor respective nu li s-a emis documentul portabil A1. La fel ca si solicitarile de retragere, cele mai multe refuzuri de emitere a documentelor au fost tot pe detasare. „Avem mare grija si pana acum nu am retras niciun document portabil A1, deoarece aceasta decizie este una foarte importanta si are consecinte deosebit de grave atat vizavi de angajator, cat si vizavi de lucrator, pentru ca acesta poate ramane descoperit, poate sa nu mai fie supus niciunei legislatii de securitate sociala. Retragerea documentului portabil A1 presupune determinarea retroactiva ca fiind aplicabila a legislatiei altui stat membru s.a.m.d. “, a mai spus oficialul CNPP.
Pentru a nu fi pasibili de nerespectarea regimului platii contributiilor sociale prevazut de legislatia europeana in vigoare in domeniul securitatii sociale, specialistii CNPP ii sfatuiesc pe transportatori sa incerce sa-si obtina comenzi din mai multe state membre, in special din Romania, tocmai pentru a avea argumente in favoarea mentinerii documentului portabil A1 emis. Intr-un final, combaterea argumentelor colegilor din celelalte state membre se realizeaza in fata Comisiei Administrative de la Bruxelles, unde fiecare stat membru isi sustine cauza pana ce va putea fi adoptata o concluzie. In acelasi timp, institutia a pus accent pe preventie, pe modul in care emite formularele A1, iar oficialul are si cateva recomandari pentru firmele de transport. „Daca isi doresc cu adevarat sa nu apara astfel de situatii, companii trebuie sa incerce sa-si obtina comenzi din mai multe state, in special din Romania, sa aiba incarcari si descarcari pe teritoriul Romaniei.“