Europarlamentarii Maria Grapini si Marian-Jean Marinescu, membrii in Comisia TRAN, au explicat pentru revista Tranzit motivele amanarii, binevenite pentru transportatorii estici, ale votului pe Pachetul Mobilitate 1, dar au facut si estimari privitoare la viitorul acestei reglementari.
Ce s-a obtinut deocamdata, arata eurodeputatii romani, este amanarea cu o saptamana a votului, in asteptarea rezultatului votului din Comisia TRAN, deoarece s-au depus 1.600 de amendamente, ceea ce a pus in dificultate, chiar in imposibilitate, desfasurarea votului pe 27 martie. Astfel ca administratia PE si presedintele Tajani, dupa ce au consultat-o pe presedinta Comisiei TRAN, au decis sa trimita la Comisie toate amendamentele, iar cele care trec in urma votului de saptamana viitoare din Comisie vor ajunge la vot in plenul parlamentului. Asa cum arata Maria Grapini, „mai multi europarlamentari din tarile estice si baltice, indiferent de grupul politic de care apartinem, am facut demersuri in ultimele zile pentru a se aplica o regula foarte clara: rapoartele care nu au fost votate in Comisie sa se intoarca in Comisie, nu sa fie puse pe lista de vot in plen, asa cum a incercat acum coordonatorul TRAN. I-am trimis presedintelui Tajani doua motiuni in care am anuntat ca se incalca in mod clar regulamentul si presedintele a acceptat sa nu se mai voteze si a anuntat ca toate dosarele se intorc in Comisie, pentru ca nu se puteau vota azi 1.600 de amendamente fara ca deputatii sa le fi citit inainte.“
Chiar si cu aceasta victorie de moment, mai sunt numeroase demersuri de facut, dar vestea buna este ca, daca o treime din TRAN nu va fi de acord sa se faca un compromis, se va amana si votul din aprilie. Daca nu se ajunge la un compromis cele 1.600 de amendamente vor fi spuse la vot pe rand, dar oricum ele au mai fost respinse o data in plenara, in iunie 2018. Si, chiar presupunand se va vota totusi un text in PE, nu mai este timp pentru negocierea cu Presedintia rotativa, care acum apartine Romaniei, deci Pachetul Mobilitate 1 va ramane pentru mandatul viitorul si e posibil ca discutiile sa fie luate de la capat si ca tarile estice sa imbunatateasca forma actuala si sa asigure pentru toti operatorii drepturi egale la piata de transport din UE. „Pentru ca multe puncte din cele trei regulamente ar scoate transportatorii din est de pe piata, din cauza unui motiv invocat pe nedrept de vestici: dumpingul social“, asa cum puncteaza Maria Grapini, in conditiile in care, de fapt, „definitia dumpingului social este foarte clara, salariile soferilor tin de persoana juridica din tara lor si dumping social in realitate fac firmele din vest care deschid societati «casuta postala», angajeaza soferi estici si nu ii platesc chiar la nivelul celor din vest.“
Unul dintre amendamentele depuse de eurodeputatii de la noi este acela care sa permita pauza in cabina camionului pana cand statele UE isi vor securiza parcarile – sa nu se mai sparga vehiculele si sa se fure marfa cata vreme soferul se cazeaza la hotel – si vor asigura hoteluri in jurul parcarilor, ca sa nu se mearga prea mult de la parcare la hotel.
Cei doi eurodeputati romani au tinut sa sublinieze buna colaborare cu colegii din Ungaria, Bulgaria, Polonia si Tarile Baltice, dar si cu asociatiile profesionale care au furnizat argumente foarte bune in negociere, „si sper sa colaboram si in continuare, pentru ca numai colaborand cu sectorul economic din tara putem veni cu argumente credibile, care sa treaca la vot“.