Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Focus pe contract logistics

Cunoscuta in urma cu cativa ani mai mult pentru activitatea de transport, Quehenberger a decis sa se concentreze pe depozitare, reducandu-si la jumatate flota, iar pana la finalul anului are in plan sa ajunga la circa 70 de camioane. In schimb, daca in prezent opereaza in circa 150.000 m2 de depozitare, pana la finalul lui 2020 planul companiei este de a depasi 200.000 m2 suprafata de depozitare in care opereaza, ajungand astfel lider detasat pe partea de contract logistics in Romania. Insa cresterea costurilor si reducerea semnificativa a marjei de profit atat din transport, cat si din operatiunile logistice au afectat si anul trecut profitul companiei.


Inca de cativa ani Quehenberger si-a crescut constant cifra de afaceri, ajungand anul trecut la 54 de milioane de euro. Cresterea a venit in special de la castigarea de clienti pe partea de contract logistics, dar si din consolidarea operatiunilor cu clientii existenti. Astfel, compania opera luna trecuta in 150.000 m2 spatii de depozitare in toata tara, iar pana la finalul anului viitor are in plan sa ajunga la 200.000 m2. Unul dintre factorii care aduce succes companiei este flexibilitatea pe care o ofera clientilor prin faptul ca in orasele unde este prezenta spatiile de depozitare sunt in aceeasi locatie, astfel incat sinergiile sa fie la un nivel ridicat (personalul si celelalte resurse sa fie usor translatate de la un client la altul, in functie de volumul de activitate).
Unul din cele mai importante proiecte incepute anul acesta se adreseaza unui client ce activeaza in domeniul fashion si care va utiliza circa 22.500 m2 din depozit ca centru de distributie pentru comenzile on-line pentru Romania si Slovacia. Acesta este, de altfel, si cel mai mare proiect al companiei pe partea de on-line. Pentru majoritatea clientilor din online, livrarea se face cu ajutorul companiilor de curierat pentru produsele usoare, iar pentru cele care depasesc cateva kilograme se foloseste flota proprie. Compania mai lucreaza pe partea de online cu clienti precum Deichmann, PPT sau Hornbach. Returul marfurilor pentru clientii din online este operat tot de Quehenberger, dar acesta ocupa sub 10% din livrari. „Un avantaj pentru piata romaneasca de online este acela ca nu are o rata foarte mare de retururi in comparatie cu alte piete mature precum Germania sau Marea Britanie. In Germania ai timp sase luni pentru a face un retur, iar acolo clientii isi cumpara chiar si zece numere dintr-un tip de produs, dar pastreaza doar unul“, a spus Alexandru Catana, Country Manager Bulgaria & Romania.
Compania are un contract cu curierii sa colecteze banii pentru produsele ce sunt achitate cash la livrare, chiar si pentru cele livrate cu flota proprie.

Flota s-a redus la jumatate
Daca activitatea de contract logistics a crescut semnificativ pentru Quehenberger, nu la fel s-a intamplat si cu cea de transport, unde marja scazuta de profit din cauza preturilor mici de pe piata si a faptului ca flota este in leasing operational a determinat compania sa ajunga la finalul anului trecut la 150 de camioane, adica jumatate din cate avea la inceput de an. Scaderea flotei va continua si anul acesta, astfel incat este posibil ca la final de an Quehenberger sa detina doar in jur de 70 de camioane. Aceasta situatie a afectat si profitabilitatea companiei, contribuind la inregistrarea unei pierderi de circa 1,5 milioane de euro anul trecut, fata de circa 38.000 de euro in 2017. Flota companiei este achizitionata in leasing operational, iar micsorarea acesteia a fost facuta pe masura ce contractele de leasing au expirat. „Probabil ca si anul acesta vom reduce flota, deoarece in continuare rezultatele sunt nesatisfacatoare pe partea de transport international. Sunt mai multi factori care fac activitatea de transport neprofitabila. Unul dintre acestia este ca soferii romani doresc sa termine programul vineri dupa-amiaza, nu sa mai incarce inca o cursa pe care sa o livreze luni dupa-amiaza. Si, cum noi avem o flota in leasing operational, fiecare zi conteaza.“
Scaderea flotei a determinat si o reducere a numarului de soferi din companie.

Impredictibilitatea aduce mari pierderi
Profitabilitatea companiei a fost afectata si de cresterea costurilor de personal, cu energia, dar si a celor cu serviciile adiacente. „Acum a explodat si costul la combustibil. Clientilor din alte state nu le vine sa creada cu ce probleme ne confruntam in Romania. Nu apucam sa ajungem la o intelegere cu un client, ca aceasta este deja perimata. Unii ne inteleg, dar altii ne spun ca suntem in mijlocul contractului si nu avem ce face.“
De fapt, impredictibilitatea afecteaza cel mai mult companiile private din Romania. Alexandru Catana povesteste ca sunt clienti care ii sfatuiesc sa ia in calcul si urmatorii ani la negociere.
„Dar, daca iau in calcul cel mai negru scenariu, devenim necompetitivi. Clientii cu care avem relatii de mult timp si carora le-am livrat un serviciu de calitate inteleg situatia. Dar cei cu care negocierile se poarta cu reprezentanti de la sediile centrale ne spun ca stiu care este situatia din Romania, dar nu au ce face. Cei mai multi trag de timp, iar noi suportam costurile.“
Pentru a pune tarifele in relatie cu cresterea costurilor, compania a introdus in contracte clauza pentru costurile cu personalul, care au crescut cu peste 50% in ultimul an. „Nu au crescut doar salariile, ci si cheltuielile cu transportul, cu bonurile de masa etc. Impactul este major si se vede si la profitabilitatea companiei. Noi luam ca referinta salariul minim pe economie, a carui crestere este anuntata cu ceva timp inainte de a fi pusa in practica si este notificata clientului. Dar aceasta clauza a fost introdusa in contractele noi, la cele vechi depindem de intelegerea clientului.“
Mai nou, cele mai multe contracte cuprind standard o clauza prin care operatorul de logistica este obligat sa plateasca pierderile consecventiale ale clientului, pe care Queheberger nu a acceptat-o niciodata. Cu alte cuvinte, acesta din urma este obligat sa compenseze pierderile de profit ale clientului in cazul unei livrari intarziate sau esuate.

Automatizarea este inca prea scumpa
Quehenberger are in prezent 900 de angajati, iar pana la finalul anului va ajunge la peste 1.000 de oameni, de vreme ce numai noul proiect din online va necesita la maturitate peste 200 de persoane. Pentru a avea o fluctuatie cat mai mica in depozit, pe langa pachetul salarial atractiv, compania pune accent si pe modul in care oamenii sunt tratati de catre superiori. „Cred ca este foarte important ca liderii in depozit sa aiba o atitudine corecta atunci cand interactioneaza cu operatorii, pentru ca foarte important este modul in care ne tratam oamenii si nu in ultimul rand vine si pachetul salarial.“
Potrivit directorului general Quehenberger, deocamdata costul automatizarii este prea mare pentru durata contractelor pe care le ofera piata, dar si in comparatie cu costurile cu personalul. Astfel, acesta a explicat ca pentru a putea automatiza un depozit este nevoie de un contract pe o perioada de 15-20 de ani, iar in Romania majoritatea se incheie pe perioade cuprinse intre trei si cinci ani. Iar automatizare se poate face numai in proportie de 80%. „Trebuie sa fii un mare producator pentru a putea face o astfel de investitie. In conditiile in care costul anual cu forta de munca pentru un depozit este de 500.000 de euro, iar ca sa automatizezi acelasi depozit este nevoie de 30 de milioane de euro, si daca platesti un million pe an, tot ajungi la o investitie de 30 de ani. Cred ca in urmatorii zece ani, daca nu vor scadea costurile de automatizare cu 70-80%, aceasta nu va fi posibila pentru operatorii clasici nici aici si nici in vestul Europei“, a concluzionat Alexandru Catana.

Articole similare

Ad