Marja de profit a companiilor de logistica a continuat sa scada si anul trecut, principalul factor care a afectat aceste firme fiind cresterea costurilor cu personalul, care de cele mai multe ori nu pot fi incluse la timp sau chiar deloc in contractele cu clientii. Anul trecut, din top 500 companii de logistica, 65 au inregistrat pierderi, fata de 59 in 2017, dintre care 29 s-au aflat pe lista firmelor ce au inregistrat profit in 2017. Mai mult de jumatate din top 500 companii de logistica au reusit sa creasca cifra de afaceri anul trecut, dar numai circa 200 de firme si-au crescut si profitul. Dintre acestea, circa 150 de companii au obtinut o crestere a profitului sub 100.000 de euro, iar din celelalte 50 doar CEVA Logistics a depasit un milion de euro crestere a profitului, urmata de IB Cargo cu 929.000 de euro.
Cum era de asteptat, cea mai mare cifra de afaceri apartine companiei Schenker Logistics, in crestere cu doar 4% fata de anul anterior. Compania a raportat o crestere de 15% anul trecut in domeniul logisticii contractuale si de 10% a volumelor transportate pe cale rutiera. Profitul a scazut, insa, cu 42% fata de anul anterior, ajungand la trei milioane de euro, dupa ce in 2017 acesta a cunoscut o crestere de peste 100% fata de 2016. Desi compania a inregistrat constant cresteri in activitatea operationala, variatiile de profit provin de la activele ramase de la fostul Romtrans, unde incearca sa faca ordine de cativa ani. Astfel, compania incearca sa vanda acele active de care nu mai este nevoie operational. O parte din acestea au fost vandute in 2017, influentand cresterea profitului cu 116% fata de 2016. Cat priveste diferenta dintre creante si datorii, aceasta a ajuns la 15 milioane de euro, cu 5% mai mica decat in 2017. De asemenea, anul trecut compania a inregistrat si o usoara crestere a activelor totale de 5%, ajungand la valoarea de 66,7 milioane de euro.
Dupa ce preluarea activitatii logistice a unui cunoscut lant de restaurante i-a adus multe pierderi in 2017, Havi Logistics a reusit sa se redreseze anul trecut. Compania si-a pastrat locul doi in topul companiilor de logistica in functie de cifra de afaceri, cu 127 de milioane de euro, in crestere cu 17% fata de anul anterior. In plus, Havi a reusit anul trecut sa inregistreze un usor profit de 237.000 de euro, dupa ce anul anterior a avut o pierdere de jumatate de milion de euro. De altfel, Havi Logistics a inregistrat si cea mai mare crestere a cifrei de afaceri din Top 500 companii de logistica. Si activele companiei au cunoscut o crestere de 14%, ajungand la 20 de milioane de euro. Diferenta dintre cifra mare de afaceri si profitul mic vine din faptul ca, pentru unii clienti, compania cumpara produsele de la furnizori si le revinde la restaurante la acelasi pret, astfel incat marja sa de profit provine doar de la operatiunile logistice efectuate.
Locul trei in acest top este ocupat de Transmec, care si-a crescut cifra de afaceri cu 9% anul trecut fata de 2017, ajungand la 85 de milioane de euro. Cresterea interesului pentru transportul intermodal se vede si in profitul Transmec, care a urcat cu 28%, ajungand la peste doua milioane de euro. Anul trecut, compania si-a extins flota de camioane din tara noastra cu 20 de unitati, ajungand la 180. In prezent, Transmec organizeaza trenuri proprii pe rutele Oradea-Zeebrugge (trei trenuri pe saptamana, avand ca destinatie finala Marea Britanie si tarile BeNeLux), Oradea-Piacenza si Oradea-Lodz (ambele de doua ori pe saptamana) si trenuri publice de doua ori pe saptamana intre Oradea si Duisburg. Anul acesta, compania intentioneaza sa deschida noi linii de intermodal – Oradea-Ploiesti, Oradea-Budapesta si, poate, Oradea-Constanta – si studiaza varianta de a merge si dinspre Oradea spre zona Stuttgart. In plus, vor continua investitiile in acest tip de transport sub forma deschiderii de noi linii proprii si a achizitiei de echipamente specializate (containere si cutii mobile).
Si la Gefco a crescut cifra de afaceri anul trecut cu 23%, ajungand la circa 84 de milioane de euro, iar profitul cu 25%, pana la doua milioane de euro. Activele companiei au crescut anul trecut cu 48%, pana la 24 de milioane de euro.
Gebrüder Weiss si-a mentinut acelasi ritm de crestere a cifrei de afaceri din ultimii ani, ajungand la 62 de milioane de euro anul trecut, in crestere cu 5% fata de 2017. In schimb, profitul companiei a cunoscut o scadere de 32%, ajungand la un milion de euro. Iar activele au ramas constante la valoarea de 29 de milioane de euro. Scaderea profitului a fost explicata de reprezentantii companiei prin cresterea costurilor cu salariile si echipamentele.
Aflata pe locul sase in top, DSV Solutions a cunoscut anul trecut o crestere a cifrei de afaceri de 10%, pana la 60 de milioane de euro, dar si o scadere a profitului de 16%, ajungand la 1,5 milioane de euro. Activele companiei au ajuns la o valoare de 18 milioane de euro, in crestere cu 7% fata de 2017, in mare parte echipamente.
Quehenberger si-a pastrat aceeasi cifra de afaceri din 2017, insa activitatea de transport i-a afectat cifrele financiare, astfel ca anul trecut a inregistrat o pierdere de 1,5 milioane de euro. Compania a continuat procesul de reducere a flotei de anul trecut, cand ajunsese la 150 de camioane, iar pana la finalul anului jumatate din vehicule vor fi returnate companiei de leasing.
Kuehne + Nagel a inregistrat o usoara crestere a cifrei de afaceri anul trecut, de 7%, pana la 52 de milioane de euro. Profitul companiei a cunoscut o crestere de circa 430.000 de euro, ajungand la 1,6 milioane de euro. Activele au crescut cu 7%, ajungand la 9,6 milioane de euro.
Aflata pe locul 9 in acest top, Yusen Logistics (fosta Tibbet Logistics) a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de circa 49 de milioane de euro, in crestere cu 16% fata de 2017. Profitul, insa, a scazut cu 34% pana la 1,9 milioane de euro, iar activele au crescut cu 19%, ajungand la 14,7 milioane de euro.
Ultima companie din Top 10 firme de logistica aranjate in functie de cifra de afaceri este Gopet Romania, care si-a crescut anul trecut cifra de afaceri cu doar 2%, ajungand la 43 de milioane de euro.
CEVA Logistics a avut cea mai mare crestere a profitului
Desi a inregistrat o scadere a profitului de 41%, Schenker Logistics a ramas si anul acesta pe primul loc in Top Profit, cu 3 milioane de euro, urmat de Transmec, care anul trecut se afla pe locul 6 in acest top, cu 1,8 milioane de euro. Dupa o crestere a profitului cu 28%, pana la 2 milioane de euro, Gefco a ajuns pe locul trei in acest top.
IB Cargo a cunoscut o crestere a profitului cu 80%, ajungand la 2,1 milioane de euro cu o cifra de afaceri de 31 de milioane de euro, cu 20% mai mare decat in 2017. Rezultatul este explicat de cresterea anul trecut a cererilor pentru cursele urgente cu avionul ce au necesitat insotitor, dar si a volumelor totale.
Dupa ce in ultimii ani DHL Logistics si-a crescut constant profitul, anul trecut compania a inregistrat o usoara scadere de 151.000 de euro. Tot in scadere a fost si cifra de afaceri, de la 30 de milioane de euro la 22. Astfel, compania a coborat de pe locul 13 pe care se afla in 2017 pe locul 20, anul trecut.
Dupa ce la finalul lui 2017 a achizitionat Tibbett Logistics, Yusen Logistics s-a situat anul trecut pe locul sase in Top Profit, cu un profit cu 34% mai mic decat cel al companiei pe care a cumparat-o cu un an inainte, cand se afla pe locul doi in acelasi top. Situatia ar putea fi explicata de cresterea activelor cu 19% fata de anul anterior, ajungand la circa 15 milioane de euro.
Locul sapte in acelasi top este ocupat de CEVA Logistics, care si-a crescut profitul de la 40.000 de euro la 1,7 milioane de euro, cifra de afaceri cu 55%, pana la 16,7 milioane de euro, dar si activele cu 50%, pana la 5,4 milioane de euro. Compania a inregistrat, de altfel, cea mai mare crestere a profitului din Top 500 firme de logistica, de 1,6 milioane de euro, urmata de IB Cargo, cu o diferenta de aproape un milion de euro fata de 2017.
Urmatoarele locuri in top profit sunt ocupate de Kuehne + Nagel, cu un profit de 1,6 milioane de euro, KLG Europe Logistics, cu un profit tot de 1,6 milioane de euro, si DSV Solutions, cu 1,5 milioane de euro.
DSV Solutions a ajuns pe locul 10 in top Profit dupa ce i-a scazut profitul cu 16% fata de 2017, in timp ce activele i-au crescut cu doar 7%. Compania, ca si celelalte, a fost puternic afectata de cresterea costurilor, in special ale celor cu salariile.
Se adancesc pierderile
Primul loc in topul pierderilor a fost ocupat anul trecut de FM Romania, care a inregistrat 1,7 milioane de euro, dupa ce in 2017 pierderea era de doar 97.000 de euro. Compania resimte din plin investitia de 20 de milioane de euro pe care a finalizat-o in 2017 la Dragomiresti intr-un depozit de 20.000 m2, din care jumatate sunt dedicati produselor farmaceutice si jumatate celor cosmetice si FMCG. Concurenta pe piata logisticii produselor farmaceutice a crescut puternic in ultimii ani, astfel ca sunt deja cativa distribuitori mari de medicamente care ofera clientilor o gama larga de servicii logistice. Nu este exclus, insa, ca firma sa fie afectata si de schimbarile pe care le-a suferit pe partea de management intr-un timp foarte scurt. Astfel, dupa cativa ani buni in care compania a fost condusa de romanul Catalin Olteanu, acesta a fost inlocuit de francezul Christoph de Korver, care, dupa doar un an, a fost inlocuit de rusul Alexander Pavlov. Compania a reusit, insa, si anul trecut sa atraga clienti, astfel ca cifra de afaceri a crescut cu 9%, ajungand la 28,8 milioane de euro, iar activele cu 19%.
Desi in topul aranjat in functie de cifra de afaceri se afla pe locul 7 cu 54 de milioane de euro, Quehenberger Logistics este pe locul doi in topul Pierderilor, cu 1,5 milioane de euro, care a crescut puternic de la 38.000, cat a fost in 2017. Asa cum am mentionat, compania a fost afectata masiv de activitatea de transport pe care intentioneaza sa o reduca, crescand-o, in schimb, pe cea de logistica. Firma opereaza in prezent in 150.000 m2 de depozitare, iar planurile sunt sa ajunga la 200.000 m2 pana la finalul lui 2020. Quehenberger Logistics a ajuns deja compania de logistica ce opereaza cea mai mare suprafata de depozitare din Romania.
Dupa ce si-a inceput activitatea in Romania in 2016, Raben Logistics Romania a ajuns anul trecut sa intregistreze pierderi in valoare de 1,3 milioane de euro, ocupand locul trei in top Pierderi. In schimb, cifra de afaceri a companiei aproape ca s-a dublat anul trecut, ajungand la 5,6 milioane de euro. In crestere au fost si activele companiei, care au ajuns la 1,6 milioane de euro, de la 1,2 milioane de euro. Creantele companiei au ajuns la 1,5 milioane de euro, iar datoriile la 4,3 milioane de euro.
Doar 30 de companii si-au crescut considerabil activele
Din top 500 companii de logistica, doar 293 si-au crescut activele anul trecut, dintre care doar 30 au reusit o crestere in valoare de peste un milion de euro.
Prima companie din top Active, asa cum era de asteptat, este Karl Heinz Dietrich International, cu active totale in valoare de 102 milioane de euro, in crestere cu 27% fata de anul trecut. Cifra de afaceri a companiei a ajuns la 23 de milioane de euro, in urcare cu 6% fata de 2017, iar profitul a ajuns la 1,4 milioane de euro, in scadere cu 13% fata de anul anterior. Locul al doilea in acest top este ocupat de Schenker Logistics, care inregistra anul trecut active totale in valoare de 66,7 milioane de euro, urmata de Transmec, unde valoarea activelor s-a ridicat la 32,4 milioane de euro, in crestere cu 21% fata de 2017.
Karl Heinz Dietrich este si compania care a inregistrat anul trecut cea mai mare crestere a activelor totale, de 21,4 milioane de euro, urmata de Gefco, cu o diferenta de aproape 8 milioane de euro, si Transmec, cu 5,5 milioane de euro.