60 dintre camioanele firmei sibiene Logistream sunt sub contract de finantare, astfel ca administratorul sau, Sebastian Boca, astepta publicarea masurilor pe care guvernul a declarat ca intentioneaza sa le ia pentru sprijinirea firmelor mici si mijlocii, in special a prevederilor care vizeaza amanarea ratelor de leasing, si a discutat deja cu bancile, care asteapta un semnal de la BNR. Asta pentru ca „orice ajutor este binevenit si pentru mine, si pentru alti transportatori din automotive, un sector foarte lovit in ultimul timp“.
Logistream are peste 40 de angajati, din care 30 de soferi, si isi propune sa sustina personalul din birouri astfel incat sa poata continua sa lucreze program complet, chiar daca o vreme de acasa, si sa nu faca disponibilizari. „Dar e dificil de prezis acum ce va mai fi, pentru ca totul e la inceput.“ Compania ajuta la nevoie si familiile soferilor, cu bani sau ducandu-le cumparaturile acasa, la cerere.
Managerul unei firmei clujene care a suspendat activitatea isi propune sa reziste o luna din resurse proprii, apoi timp de o luna sa le dea angajatilor salariul de incadrare, dar daca nici atunci nu se reia activitatea acestia vor intra in somaj sau somaj tehnic, „care inca nu stiu ce presupune. Dar e clar ca nu se poate altfel, nu ne putem permite sa pastram soferii si cei trei angajati de la birou mai mult de o luna daca nu avem de lucru. Poate doar daca am putea sa le platim salariul, fara taxele la stat.“
Aceasta ar fi, de altfel, o masura utila pentru transportatori, si nu numai, pe care ar putea sa o ia statul in cazul in care situatia de criza va mai dura. „Pentru ca daca nu pornesc fabricile, nu au oamenii de munca si nu exportam, nu avem sanse sa repornim usor. Avantajul meu este ca nu am rate sau leasing, nu am datorii, si asta e foarte important in aceste momente.“
Si Mariana Somcutan, reprezentanta SMS Trans, asteapta ca guvernul sa sprijine firmele de transport cu plata ratelor bancare si a datoriilor la bugetul de stat, fara a se plati penalitati pentru amanarea acestora, si sa defineasca mai clar somajul tehnic, despre care inainte de finalul lui martie se cunosc doar lucruri generale. Pentru ca in mod normal transportul se incadreaza printre domeniile care ar putea apela la acest sprijin in cazul in care inceteaza o vreme activitatea. Dar daca statul promite sprijin pentru 1-2 luni nu se stie ce se va intampla in a treia, pentru ca nimeni nu poate estima cat va dura aceasta situatie, iar transportatorii au nevoie de resurse importante si pentru a relua activitatea, deoarece plecarea camioanelor in cursa presupune bani de motorina, taxe de drum si de salarii. „Ar fi bine ca ajutorul sa fie dat pe perioada crizei plus alte 30 de zile, dar, in functie de cat va dura criza, s-ar putea ca cele 30 de zile sa nu fie suficiente pentru a plati obligatiile pe un numar mare de luni, deci cred ca termenul de gratie ar trebui sa fie mai mare. Ne-am dori din partea statului sa ne sprijine, cum au facut alte tari, deoarece pentru a plati rate si obligatii la buget avem nevoie sa incasam. In plus, ar fi binevenita subventionarea accizei la motorina pe timpul crizei, chiar daca aceasta s-a redus in ultimul timp.“
SMS Trans are 14 angajati, din care 10 soferi, si sigur ca daca va avea activitate nu va avea nevoie de acest sprijin de la stat. In caz contrar insa e bine sa se clarifice pasii de urmat, cui trebuie sa se adreseze firmele. Iar autoritatile, mai propune Mariana Somcutan, ar trebui sa pastreze contactul direct cu mediul de afaceri si sa vada ce probleme apar pe parcurs care opresc procedura de a obtine ajutoarele sau subventiile. In ceea ce priveste bancile, din discutiile avute pana acum unele cer comision de analiza pentru prelungirea perioadei de creditare, „ceea ce nu mi se pare corect, pentru ca nu eu sunt raspunzatoare de ce se intampla in lume. In plus, unele banci vor vrea ca rata din cele trei luni sa fie impartita la lunile urmatoare, cand ideal ar fi sa se prelungeasca pur si simplu perioada de contract.“ Pentru SMS Trans ar fi suficiente trei luni de amanare a ratelor, este de parere Mariana Somcutan, dar pentru firmele care au multe masini in leasing ar fi nevoie de mai mult timp.
Sorin Barbu, administratorul Sorlimar, are discutii cu clientii despre criza actuala, dar ei nu stiu cat va dura si cum va reporni economia, astfel ca este constient de faptul ca, daca nu va mai avea comenzi, plata a 75% din salariu nu este o optiune pentru a-si pastra soferii. Firma are un ansamblu care iese din leasing anul acesta si doua in 2021, si pentru ele ar fi nevoie de o amanare a platii ratelor daca transportul va fi afectat de criza coronavirus. „Dar asta fara sa ni se adauge dobanzi. Iar daca vom avea incasari vom plati ratele. Deocamdata (saptamana 23-29 martie) asteptam sa se publice ordonanta, deoarece bancile nu au primit nicio instiintare oficiala si deci nu pot amana inca ratele.“
Sorlimar apeleaza la linii de credit pentru a-si asigura lichiditatile, dar daca volumele vor scadea sau unii clienti chiar vor suspenda o vreme activitatea va fi nevoie de o marire a acestora si de o amanare din partea furnizorilor de produse si servicii, in special de motorina, cel mai mare cost al firmei, alaturi de cel cu soferii, „care si ei trebuie platiti, altfel pleaca. Desi acum nu prea mai au unde pleca, pentru ca multe firme de transport si-au redus deja activitatea.“
Termenul de plata pentru transport este de 30-60 de zile si nu a crescut in ultimul timp, „deci nici din acest punct de vedere nu suntem in pericol deocamdata. Dar nu stiu daca vom mai avea voie sa transportam marfuri generale, electrocasnice. Pana acum au mers bine, am incarcat saptamana aceasta de la Slatina pentru Polonia fara restrictii.“