Dupa ce Organizatia Mondiala a Sanatatii (OMS) a decretat pandemia Covid-19, pe 11 martie a.c., peste 4 miliarde de oameni au fost izolati, pentru a limita raspandirea virusului. Inchiderea granitelor a dus la restrictionarea masiva a transportului de pasageri. Astfel, turismul a fost blocat 100%, transportul intercity s-a redus cu 90%, iar cel in regim taxi, cu 80%.
Pentru a recastiga increderea populatiei in sistemul public de transport, toate tarile trebuie sa stabileasca si sa adere un set comun de masuri, care sa permita revenirea graduala la o activitate normala, este de parere Uniunea Rutiera Internationala (IRU).
Printre propunerile formulate de IRU se numara: managementul corect al riscului, cu reevaluarea periodica a situatiei si informarea din surse corecte, adoptarea de masuri proportionale cu riscul de inbolnavire a populatiei si care, foarte important, pot fi aplicate cu echitate tuturor modurilor de transport, dar si comunicarea permanenta intre autoritati, transportatori si pasageri. Cert este ca masurile de siguranta implementate nu trebuie sa incurajeze utilizarea autoturismelor personale, fapt ce ar agrava cotele de poluare la nivel mondial.
Pentru a eficientiza transportul, chiar si in conditiile noilor norme de distantare sociala, IRU sustine ca politicile Uniunii Europene ar trebuisa tina cont de dinamica grupurilor transportate, iar membrii aceleiasi familii sa poata ocupa locuri alaturate. De asemenea, voucher-ele trebuie sa fie prima optiune in locul rambursarii banilor platiti pe calatoriile sau vacantele anulate din motivul restrictiilor, fara a fi incalcate drepturile pasagerilor.
In acelasi timp, libera circulatie a vehiculelor de transport marfa, precum si a soferilor profesionisti trebuie asigurata de catre toate statele membre, se mai arata intr-un comunicat de presa al IRU.