In aprilie 2020, China a acceptat oficial sa acorde Ungariei un imprumut pentru a construi o linie feroviara de la Budapesta la Belgrad. Imprumutul este de 1,9 miliarde de dolari, suficient pentru a acoperi 85% din costurile proiectului. Ungaria va acoperi restul de 15% pe cont propriu.
Discutiile despre proiect au inceput acum 6 ani. Trei tari – China, Ungaria si Serbia – au semnat un protocol de intentie de a construi o retea feroviara de 370 km de-a lungul rutei Budapesta-Belgrad. Investitia presupune reconstructia liniilor ferate existente si constructia unora noi. Ca urmare, vor fi renovati 335 km de cale ferata, dintre care 166 km vor trece pe teritoriul Ungariei.
Obiectivul principal al proiectului este constructia unei linii de cale ferata care sa lege China cu portul Pireu din Atena. Acesta este al treilea cel mai mare port de pasageri din lume. In toamna lui 2009, compania chineza China Ocean Shipping Company (COSCO) a inchiriat jumatate din portul Pireu in Grecia pentru 35 de ani. Din 2016, COSCO detine un pachet de control.
Pentru China, rezultatul acestui proiect va fi un „pod” care va conecta Portul Pireu cu tarile din Europa de Vest. Strategia Chinei se bazeaza pe o perspectiva pe termen lung pentru urmatoarele decenii. China anticipeaza ca Portul Pireu si noua infrastructura feroviara vor fi administrate in continuare de Republica Populara Chineza.
Pentru a sprijini proiectul de constructie a cailor ferate Budapesta-Belgrad, grupul international de companii AsstrA este responsabil pentru organizarea transportului de containere pe ultimul kilometru pentru China Railway Group. Gama de servicii oferite include si executarea documentelor de tranzit si vamale. In ciuda situatiei epidemiologice dificile cauzate de raspandirea coronavirusului, acest client al AsstrA primeste in mod regulat containere in fiecare saptamana conform unui program stabilit. „Finalizarea acestui proiect cheie de infrastructura a UE este programata pentru 2022. Dupa ce este construit, ruta feroviara Budapesta-Belgrad ar trebui sa devina critica pentru fluxurile de marfa de-a lungul rutei din Ungaria prin Serbia pana in marele port maritim al Atenei. In plus, linia feroviara va deveni cea mai rapida ruta intre Vest si Est. Dupa constructie, Ungaria va fi unul dintre centrele logistice majore ale Europei ”, impartaseste Vladislav Martin, specialist in divizia feroviara chineza la AsstrA.
Autoritatile chineze insista ca obiectivul lor este dezvoltarea infrastructurii globale, nu extinderea influentei politice. Serbia, in acest sens, este un loc bun pentru a o face. Constructia liniei de cale ferata va stabili, in primul caz cu prioritate, legaturi rapide de transport cu Europa de Vest. In al doilea rand, tara isi va reface bugetul national, servind ca un hub de transport important.
„Proiectul feroviar Budapesta-Belgrad este impresionant. Face parte dintr-o noua ruta din China catre Europa folosind trenuri de marfa de mare viteza. Viitorul pietei logistice va fi determinat de transformarea care va ajuta clientii sa primeasca solutii sigure si rapide la preturi accesibile”, a declarat Botond Kovacs-Mate, filiala AsstrA Ungaria.