Noul regulament (EU) 2020/1054, parte a Pachetului Mobilitate 1, care modifica regulamentul 561/2006 privind duratele de conducere zilnice si saptamanale si pauzele minime si perioadele de repaus, a fost publicat in Jurnalul Oficial pe 31 iulie. Cea mai importanta modificare este obligativitatea intoarcerii soferului la 4 saptamani la locul de resedinta sau la sediul operational al angajatorului, iar aceasta intra in vigoare in termen de 20 de zile de la publicare, adica din 19 august 2020.
Cum trebuie calculati corect timpii de conducere si cum pot fi luate pauzele astfel incat sa se eficientizeze munca soferului, respectand in acelasi timp prevederile legale, am discutat cu expertul IFPTR, Zsolt Koncsag, in cadrul video-conferintei Tranzit din 30 iulie 2020.
Astfel, perioada de odihna saptamanala poate fi redusa la 24 de ore. Orice reducere trebuie compensata pana la sfarsitul celei de a treia saptamani ce urmeaza. Aceasta perioada este atasata la o perioada de odihna de cel putin 9 ore. In doua saptamani consecutive se pot lua O perioada de odihna saptamanala normala de 45 de ore si o perioada de odihna saptamanala redusa de minim 24 de ore.
De asemenea, in circumstante exceptionale, conducatorul auto poate deroga de la articolul 6 alineatele (1) si (2) si de la articolul 8 alineatul (2) prin depasirea duratei de conducere zilnice si saptamanale cu pana la o ora pentru a ajunge la centrul operational al angajatorului sau la locul de resedinta al conducatorului auto, in vederea efectuarii perioadei de repaus saptamanal, cu conditia de a nu se periclita prin aceasta siguranta rutiera. Orice perioada de prelungire insa se compenseaza cu o perioada de repaus echivalenta luata in bloc cu orice perioada de repaus, inainte de sfarsitul celei de a treia saptamani care urmeaza saptamanii in cauza.
Atentie la calcularea timpului de munca in cazul schimburilor de soferi, care se deplaseaza din tara la locul unde este parcat camionul. Astfel, perioada de timp necesara conducatorului auto pentru a se deplasa la locul de imbarcare intr-un vehicul care intra in domeniul de aplicare al regulament sau pentru a se intoarce din acel loc, atunci cand vehiculul nu se afla nici la locul de resedinta al conducatorului auto, nici la centrul operational al angajatorului unde se afla locul normal de stationare al conducatorului auto, nu se considera repaus sau pauza, cu exceptia cazului in care conducatorul auto se afla pe un feribot sau in tren si are acces la o cabina de dormit sau la o cuseta. Aceasta perioada de timp necesara deplasarii soferului se considera “alta munca”.