Aquila Prod Com a adoptat o politica prudenta, in contextul pandemiei, securizand contractele si trecand toate proiectele majore de investitii in asteptare. Anumite linii de business au fost afectate de criza sanitara si economica; cele mai multe s-au mentinut, insa cu scaderea volumelor operate. In ciuda revenirii timide a pietei din ultimele luni, principala problema acum o reprezinta lipsa de predictibilitate. Iar adoptarea Pachetului Mobilitate 1, in aceasta perioada extrem de dificila, este vazuta de multi carausi ca reprezentand lovitura de gratie.
Pandemia Covid-19 a lovit puternic si dintr-o data, astfel ca intreaga societate a fost pusa in situatia de a se reorganiza rapid. Pentru agentii economici, intrarea in starea de urgenta a coincis cu inceputul luptei pentru supravietuire: reorganizarea activitatii, reducerea cheltuielilor, diminuarea impactului.
Aquila Prod Com a resimtit primele efecte ale pandemiei la inceputul lui aprilie, cel mai afectat sector – si care este inca sub mare presiune – fiind HoReCa. Compania, cu sediul in Ploiesti, a decis largirea portofoliului de produse prin cumpararea, la inceputul lui 2019, a firmei aradene Agrirom, specializate in comercializarea de produse congelate. Totusi, o paleta cat mai diversificata de produse si servicii ofera stabilitate sporita si permite oricarei companii sa se reorganizeze pe timp de criza. Cea mai mare parte a activitatii Aquila Prod Com se desfasoara in sectorul de distributie, cu game variate de produse. Astfel, desi pe perioada starii de urgenta s-a inregistrat o scadere a vanzarii marfurilor de nisa, acestea au fost compensate, intr-o oarecare masura, cu rulajul produselor de prima necesitate, respectiv gamele de igiena. De asemenea, pe perioada verii, volumele de marfa operate de Aquila pentru o cunoscuta companie producatoare de ciocolata – unul dintre partenerii importanti ai companiei prahovene – sunt mult reduse (din cauza specificului produselor), urmand ca din septembrie intreg portofoliul sa revina la dinamica obisnuita. „Este incurajatoare tendinta de crestere pe toate palierele, incepand cu iunie, cu exceptia domeniului HoReCa, unde cele mai optimiste scenarii vizeaza o revenire pe termen lung la probabil jumatate din activitatea de dinainte de pandemie“, a explicat George Dragomir, National Fleet Manager.
Masuri de siguranta: securizarea contractelor si redimensionarea activitatii
In vederea diminuarii efectelor negative ale pandemiei, Aquila a securizat contractele, ajustand rapid conditiile comerciale, dar si serviciile oferite. „Am incercat sa nu reducem prea mult volumele, desi prima reactie a pietei a fost de scadere, pentru a putea mentine un nivel critic de marfa, necesar desfasurarii activitatii in conditii optime. Este adevarat, componenta de import-export a inclinat balanta in mod pozitiv si am reusit sa trecem relativ bine peste varful de criza. De asemenea, camioanele din Comunitate au ramas acolo, pentru a putea reveni rapid, in functie de cerere.”
Schimburile de soferi au fost mai problematice pe perioada starii de urgenta, insa s-au gasit solutii pentru a reusi trecerea frontierei: o varianta a fost transportul a doi soferi la bordul unui microbuz care a tractat o remorca incarcata cu marfa, iar alta a constat in utilizarea camioanelor de pe cursele de export-import pentru inlocuirea echipelor de soferi intre tur si retur. Au fost insa si situatii cand soferii au ramas in Comunitate si 3 luni, la cerere, fiindu-le frica sa se intoarca la familie, pentru a nu risca o contaminare.
Tot pentru a diminua efectele pandemiei s-au renegociat preturile cu furnizorii de carburant, astfel incat efortul financiar sa fie suportabil si coroborat cu noile volume. De altfel, principala provocare a fost redimensionarea activitatii de distributie si de transport in functie de noile conditii de pe piata. Si peste toate neajunsurile au aparut, ca la toti transportatorii, costurile suplimentare generate de achizitia echipamentelor si materialelor de protectie.
Investitiile in flota de transport frigorific se amana
Pe segmentul transportului de marfuri cu temperatura controlata nu s-au facut investitii in ultimul an, cu exceptia achizitiei unei flote de 11 vehicule bi-compartimentate, pentru produse refrigerate plus marfuri ambientale, destinate firmei din Republica Moldova. Pe segmentul marfurilor congelate ar fi necesara innoirea flotei in toamna acestui an, este de parere George Dragomir, insa ramane de vazut cum va evolua piata si ce perspective sunt, in conditiile in care perioada de amortizare a unei semiremorci frigorifice este de 6 ani.
De altfel, Aquila a investit intre 2015 si 2018 in 150 de mijloace de transport frigorific, fiind innoita complet flota de distributie si partial si flota de transport. S-a optat pentru vehicule cu dube izoterme, bi-compartimentate, cu agregate de frig performante, ecologice, cu senzori de temperatura etc. In plus, pentru a putea satisface conditia transportului marfii in sistem roll-container (carucior) pentru una din retelele de benzinarii deservite de divizia de profil a companiei, vehiculele au fost echipate cu lift hidraulic, care sa permita incarcarea si descarcarea rapida a carucioarelor. „Sistemul de distributie este foarte rapid si eficient, astfel ca il propunem si altor clienti. Timpii de alimentare cu marfa in benzinarii s-au redus considerabil, iar munca s-a mutat in depozit, unde s-a investit in linii performante «pick-by-light». Nici nu am fi putut face fata altfel volumelor din benzinarii, care cresc semnificativ in perioada verii”, a precizat George Dragomir. Tocmai pentru a eficientiza distributia in perioadele de varf, cand sunt volume mari de transportat pe distante scurte, Aquila testeaza distributia cu camioane grele pe anumite relatii, in acest sens o remorca fiind echipata cu lift hidraulic pentru incarcarea-descarcarea carucioarelor cu marfa.
Proiectele pe transport, afectate de pandemie si de Pachetul Mobilitate
Pe sectorul transporturilor, dupa jumatatea lui aprilie, lucrurile au inceput sa isi revina. In prezent, cursele externe au fost reluate in proportie de 75-80% comparativ cu volumele de dinainte de pandemie, in conditiile in care principalele game de produse nu au suferit fluctuatii mari. O parte din flota de transport Aquila, respectiv 40 de camioane, lucreaza pe curse import-export (cu precadere transport de securitate). Din pacate, ca perspectiva, Pachetul Mobilitate va pune frana dezvoltarii componentei de transport comunitar.
„Depinde cat de repede vom reusi sa ajustam tarifele de transport raportat la noile obligatii impuse de legislatia europeana, care vor genera costuri imediate. In acelasi timp, partenerii au solicitat o scadere de tarif, motivata de reducerea pretului la carburant. Acesta din urma este, de 3-4 saptamani, intr-o usoara crestere, insa intotdeauna revenirea la tarife mai mari este dificila.”
Aquila are in plan deschiderea unui punct de lucru in afara Romaniei, dar, din cauza incertitudinilor generate de adoptarea Pachetului, proiectul este in asteptare. „Trebuie sa vedem daca deschiderea punctului de lucru in Occident si planul de business pe care l-am gandit vor respecta noile prevederi legale, in special in ceea ce priveste intoarcerea soferilor la 3-4 saptamani la centrul operational al angajatorului. Deocamdata, nu putem decat sa asteptam clarificari. Pe termen lung, si in contextul noilor reglementari europene, probabil ca vom imparti flota intre compania din Romania si sucursala occidentala, ultima urmand sa se ocupe de cursele din Comunitate.“
George Dragomir este de parere ca multe lucruri se vor regla pe piata odata cu adoptarea unui salariu minim pentru soferi, care sa reduca ecartul dintre vest si est. Iar in acel moment diferenta o va face calitatea serviciilor. Guvernul roman trebuie sa fie insa suficient de abil pentru a respecta prevederile europene, ajutand in acelasi timp firmele romanesti de transport.
„Adevaratul impact al pandemiei va incepe sa se vada din septembrie, pentru ca, timp de cateva luni, firmele mici, dar si populatia per ansamblu, au supravietuit din economii. Incet-incet, ne pierdem oxigenul, astfel ca sprijinul Guvernului pentru mediul economic este crucial. Si noi, la randul nostru, depindem de supravietuirea micilor jucatori”, a concluzionat directorul Aquila Prod Com.