Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Bani europeni pentru IMM-uri

In conditiile blocarii mai multor sectoare economice din cauza pandemiei, activitatea intreprinderilor mici si mijlocii (IMM) a fost serios afectata. Este vorba in total de 723.595 de companii, care desfasoara activitati in diferite domenii si care au nevoie de capital de lucru pentru a putea relua sau continua activitatea. In acest sens, OUG 130 vizeaza acordarea de sprijin financiar pentru IMM din fonduri externe nerambursabile, prin Programul Operational Competitivitate 2014-2020 (POC). Formele de sprijin se refera la microgranturi, granturi pentru capital de lucru si granturi pentru investitii productive.

Dupa programul IMM Invest, accesat in final de un numar relativ mic de firme comparativ cu estimarile initiale, Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri (MEEMA) vine in sprijinul IMM cu o initiativa legislativa prin care se pot accesa fonduri europene nerambursabile sub forma de microgranturi (au valoare de 2.000 de euro si se acorda o singura data, sub forma de suma forfetara), granturi pentru capital de lucru (sub forma de suma forfetara si in procent fix din cifra de afaceri, dar maximum 150.000 de euro) si granturi pentru investitii productive (in baza evaluarii proiectului de investitii depus).

Astfel, OUG 130 din 31 iulie 2020, publicata in Monitorul Oficial din 6 august, este o incercare de a eficientiza si de a grabi acordarea de fonduri europene, in cadrul unei scheme de ajutor de stat aprobate de Comisia Europeana. La finele lui august era deja asteptat programul informatic de la Serviciul de Telecomunicatii Speciale (STS), pentru inregistrarea online a solicitarilor de finantare, astfel incat in cea de-a doua parte a lui septembrie programul sa fie deja operabil si sa dea drumul banilor.

Administratorul schemei de ajutor de stat este MEEMA, in parteneriat cu Agentiile pentru intreprinderi mici si mijlocii, atragere de investitii si promovare a exportului (AIMMAIPE), in baza contractului de finantare incheiat cu Ministerul Fondurilor Europene (MFE), prin Autoritatea de management (AM-POC), in calitate de furnizor de ajutor de stat.
Microgranturile pentru intreprinderi si granturile pentru capital de lucru vor fi primele masuri demarate, iar evaluarea solicitarilor va fi automatizata. Masura a treia – granturile pentru investitii – va incepe cu un decalaj de 1-2 saptamani, pentru a nu aparea probleme din supra-accesarea sistemului informatic. Aici dosarele vor fi analizate de specialistii AM-POC. Foarte important, toate firmele care vor aplica pentru fondurile europene nerambursabile trebuie sa aiba datoriile catre stat achitate la zi, pana la 15 martie 2020, aceasta fiind conditie impusa de Comisia Europeana (CE).
In cadrul video-conferintei realizate de revista Tranzit, Liviu Rogojinaru, ministru secretar de stat in cadrul MEEMA, a dat asigurari ca sunt bani suficienti si doreste ca procedurile sa se deruleze rapid si eficient, astfel incat platile catre solicitanti sa se realizeze cat mai repede. „Intrucat vom merge pe principiul «primul venit, primul servit», ne asteptam sa fie foarte multe companii care vor accesa programul concomitent. Cei interesati nu trebuie insa sa isi faca griji. Fondurile au fost gandite sa ajunga pentru aproximativ 150.000 de firme, acesta fiind numarul de societati care estimam ca vor fi eligibile si vor aplica.“

Un miliard de euro nerambursabili pentru IMM

CE a creat pentru toate statele membre un cadru mult flexibilizat pentru acordarea de fonduri europene, insa a pastrat anumite conditii stricte din punct de vedere al timpului in care se vor procesa solicitarile si se va acorda ajutorul de stat. Astfel, contractele cu IMM, in valoare totala de un miliard de euro – gratie aplicarii unui mecanism de supracontractare – trebuie incheiate pana la 31 decembrie 2020. „Este greu de crezut ca lucrurile se vor derula atat de repede, insa trebuie sa ne conformam pentru a putea profita de aceste fonduri, care au fost alocate din alt program operational. AM-POC a depus eforturi si a demarat negocieri cu CE, astfel incat sa se poata crea baza legala de modificare a Programului Operational Competitivitate 2014-2020, respectiv OUG 130, pentru a cuprinde si aceasta linie de finantare pentru IMM. S-a lucrat, de asemenea, la schema de ajutor de stat, care a fost aprobata si notificata de Consiliul Concurentei si acum se asteapta autorizarea schemei, astfel incat sa se demareze cele 3 masuri de sprijin pentru IMM. Atat Masura 1, microgranturi, cat si Masura 2, granturi pentru capitalul de lucru, se pot cumula cu granturile pentru investitii“, a explicat Adelina Pafitis, director general adjunct AM-POC.

Interesul companiilor romanesti este foarte mare. Sunt peste 1.200 de solicitari de informatii pana acum, primite fie in urma dezbaterii actului normativ, fie dupa consultarea proiectului de ghid al solicitantului. Cele mai mult vin din HoReCa, transporturi, organizari de spectacole si vanzari de bilete. Cel mai mare interes este pentru accesarea granturilor pentru capital de lucru, urmat de microgranturi si de granturile pentru investitii.

Verificarea incadrarii beneficiarului in categoria IMM se realizeaza, pe baza de esantion, de catre MEEMA/AIMMAIPE pe perioada implementarii proiectelor, dupa depunerea cererii de finantare si incheierea contractelor de finantare, cu conditia recuperarii sprijinului din fonduri externe nerambursabile daca beneficiarul nu se incadreaza in categoria de IMM la data depunerii cererii.

George Carpusor, manager public al AM-POC, a explicat faptul ca la nivel national este facuta o evaluare a domeniilor de activitate pe coduri CAEN, in functie de care firmele primesc un anumit punctaj in momentul in care aplica pentru obtinerea finantarilor. Este vorba despre toate categoriile de companii, inclusiv IMM.

Fondurile alocate microintreprinderilor sunt de 100 de milioane de euro. Din momentul completarii formularului de solicitare online si aprobarii finantarii, banii ar trebui virati in cateva zile, a dat asigurari ministrul Rogojinaru.

Beneficiarii granturilor pentru capital de lucru trebuie sa dispuna de 15% din valoarea acestuia

Granturile pentru capital de lucru se acorda, pe baza de contract de acordare a ajutorului de stat, IMM-urilor din domeniile: restaurante, hoteluri, cafenele, industria alimentara si alte activitati asimilate acesteia, servicii din domeniul transporturilor, agentiilor de turism, editurilor/librariilor/bibliotecilor, industriilor creative, precum si al organizarilor de evenimente a caror activitate curenta a fost afectata.
Este bine de stiut ca, daca un beneficiar de ajutor de stat a depus mai multe cereri de finantare pentru obtinerea grantului necesar capitalului de lucru, valoarea cumulata a grantului pentru capital de lucru care urmeaza a fi acordat nu poate depasi 250.000 de euro echivalent in lei la data platii. Valoarea granturilor pentru capital de lucru nu include cofinantarea beneficiarilor de ajutor de stat la constituirea capitalului de lucru, in procent de minimum 15% din valoarea grantului solicitat. „Aceasta este o conditie a UE, ca firmele care vor beneficia de ajutor sa aiba o contributie, cat de mica, pentru a garanta ca sunt interesate sa isi salveze afacerea“, a precizat Liviu Rogojinaru.

Granturile pentru capital de lucru se acorda beneficiarilor care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii: au obtinut certificat de situatii de urgenta in baza OUG 29/2020, au inregistrat profit operational din activitatea curenta (din activitatea de exploatare) in unul din ultimele doua exercitii financiare inainte de depunerea cererii de finantare pentru obtinerea grantului, potrivit situatiilor financiare depuse, dispun de coparticipare la constituirea capitalului de lucru in procent de minimum 15% din valoarea grantului la data utilizarii grantului pentru capital de lucru si mentin sau, dupa caz, suplimenteaza numarul de salariati, fata de data depunerii cererii, pe o perioada de minimum 6 luni, la data acordarii granturilor, cu exceptia situatiilor in care contractele individuale de munca sunt incheiate pentru sezonieri sau/si zilieri.

Cheltuielile eligibile vizeaza stocuri de materii prime/materiale/marfuri, datorii curente si restante fata de furnizorii curenti, inclusiv utilitati, chirie pe baza de contract incheiat, achizitie de servicii si reparatii necesare activitatii curente de baza, achizitie de echipamente de protectie medicala, inclusiv materiale de dezinfectie pentru protectia impotriva raspandirii SARS-CoV-2, achizitie de obiecte de inventar, de echipamente, utilaje, instalatii, tehnologii, dotari independente necesare pentru reluarea activitatii, precum si pentru plata datoriilor catre bugetul statului.

Fondurile alocate pentru granturile destinate capitalului de lucru sunt in valoare de 350.000.000 de euro, din care 265.000.000 de euro reprezinta fonduri externe nerambursabile si 42.500.000 de euro fonduri de la bugetul de stat, plus coparticipare de 42.500.000 de euro de la beneficiari. MEEMA estimeaza ca de acest program vor beneficia aproximativ 60.000 de companii.

Raportarea acordarii certificatelor de stare de urgenta la ianuarie-februarie e deficitara

Avocatul Gabriel Voinescu este de parere ca masurile intentionate prin OUG 130 sunt, in general, foarte bune. Conditiile de eligibilitate privind acordarea granturilor de capital de lucru ar putea ridica probleme, deoarece raportarea scaderii cifrei de afaceri cu 25% la ianuarie si februarie este deficitara din cauza decalajelor in termenele de plata, dar si a volumul mai mic de activitate, de regula, in primele luni ale anului. „Aici s-ar impune interventia legiuitorului sau a executivului, insa este greu de crezut ca se va modifica ceva, deoarece toata logica din spatele constructiei sistemului de acordare a ajutorului de la stat in baza certificatelor de situatii de urgenta a urmarit acelasi principiu.”

O problema des intalnita in acordarea granturilor sunt cheltuielile eligibile, in sensul in care acestea pot fi considerate intr-un anume fel de catre beneficiar si intr-altul de catre evaluator. „Intotdeauna exista riscul intarzierilor la finantarile cu componenta europeana, in special din cauza mecanismelor de verificare mai greoaie si a documentatiei justificative care trebuie prezentata. De asemenea, au fost companii care au aplicat pentru finantari pentru investitii sau pentru capital de lucru si, in momentul in care s-a ajuns la incasarea banilor, au aparut probleme, fiind eliminate de la plata anumite cheltuieli neacceptate, pentru a nu se descalifica intreg proiectul. Din acest motiv, sunt companii care, daca au posibilitatea sa acceseze credite bancare – mult mai simplu de gestionat – pentru investitii, aleg aceasta varianta”, a precizat avocatul Voinescu.

Plata ratelor de leasing pentru vehicule ar trebui sa fie cheltuiala eligibila

Operatorii de transport au mari probleme in accesarea IMM Invest. Din cele aproximativ 150 de companii membre FORT care au depus dosare, doar 3 au primit raspuns favorabil. „Firma mea, Intertranscom, dar si alte companii, au fost respinse, desi am aplicat impreuna cu banci diferite, iar firmele erau pe profit. Motivul invocat a fost neplata datoriilor la stat, desi potrivit unui act normativ in vigoare acestea au fost amanate pana in octombrie. Este un non-sens ca, dupa ce oferi un ajutor de stat, sa conditionezi acordarea acestuia de plata impozitelor pe care tot autoritatea guvernamentala le-a amanat. Un alt motiv de respingere din partea bancilor a fost acela ca, desi companiile incheiasera 2019 pe profit, inregistrasera pierdere in urma cu 4 ani. Obiectivul unui astfel de program de ajutor de stat este repornirea economiei, astfel ca nu ar trebui sa conteze rezultatele financiare de acum cativa ani. De altfel, si in cazul actualei OUG 130, printre conditiile de acordare a granturilor pentru capital de lucru se numara inregistrarea de profit intr-unul din ultimele doua exercitii financiare, iar cine nu poate proba acest lucru este sortit falimentului, pentru ca nu poate accesa nicio forma de ajutor de stat“, explica avocatul Florin Bocai, vicepresedintele Federatiei Operatorilor Romani de Transport.

Acesta a atras atentia asupra faptului ca fondurile europene ar trebui sa poata fi utilizate si pentru plata ratelor de leasing (financiar sau operational), in conditiile in care cele mai multe vehicule de transport marfa sau persoane sunt achizitionate in acest sistem. La acest moment, ratele de leasing depasesc cu mult posibilitatile de plata ale firmelor de profil, in conditiile scaderii drastice a incasarilor. Un asemenea ajutor ar fi, prin urmare, vital, insa nu este prins nici in OUG 130, nici in IMM Invest.

Firmele interesate pot accesa programul IMM Leasing, a explicat directorul AM-POC, care este gestionat de catre Ministerul Finantelor Publice.

Granturile de investitii se acorda pe proiecte de business

Granturile pentru investitii vizeaza extinderea capacitatilor de productie/de prestari servicii existente sau realizarea de unitati noi pentru acestea, precum si reabilitarea/modernizarea unitatilor de productie. Acestea se acorda pe proiect si beneficiar si au o valoare cuprinsa intre 50.000 si 200.000 de euro, in functie de nevoile de finantare a proiectelor de investitii depuse. Valoarea nu include cofinantarea proprie – 15% din valoarea grantului solicitat de beneficiarii din regiunile mai putin dezvoltate si 30% pentru Bucuresti-Ilfov. „Aceasta regiune nu a beneficiat de nicio forma de finantare europeana in ultimii 7-8 ani. Tocmai de aceea, am reusit sa negociem un procent de cofinantare de doar 30%, la jumatate din cat se solicita in mod normal pentru companiile aflate in regiunea a doua europeana. Pentru succesul obtinerii finantarii este foarte important planul de afaceri. Pentru acest program in mod particular, pentru a avea timp de analiza a proiectelor, am cerut dispensa sa putem da banii pana la 30 iunie 2021. Foarte important, inscrierile la toate cele 3 programe trebuie facute pana la sfarsitul acestui an”, a precizat ministrul Rogojinaru.

Conditia de co-participare la investitii de 15% nu este mare, luand in calcul avantajele net-superioare accesarii programului IMM Invest, si se incadreaza in media procentelor solicitate de banci sau de companiile de leasing pentru diferite achizitii. Este important insa ca ghidul solicitantului sa fie foarte clar, astfel incat firmele eligibile sa poata verifica in raportul de progres, la 90 de zile, daca cheltuielile efectuate sunt acoperite sau nu, a subliniat vicepresedintele FORT.

Domeniile de investitii sustinute din fonduri externe nerambursabile si din cofinantarea bugetului de stat includ, printre altele, industria auto si serviciile specifice auto, inclusiv reparatii, spalatorii auto etc., energie si echipamente/tehnologii/utilaje pentru eficienta energetica, constructii, materiale de constructii, echipamente, mijloace de transport specifice, utilaje, tehnologii in constructii, servicii de transport, inclusiv transport international, turism, pensiuni turistice, hoteluri, restaurante si servicii de agrement, inclusiv infrastructura specifica de agrement.

Granturile pentru investitii se acorda beneficiarilor care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii: au avut activitate curenta/operationala desfasurata de minimum un an inaintea depunerii cererii de finantare, au inregistrat profit operational din activitatea curenta, respectiv din activitatea de exploatare in unul din exercitiile financiare din ultimii doi ani inainte de depunerea cererii de finantare, se angajeaza sa asigure sustenabilitatea proiectului, respectiv desfasurarea activitatii operationale/curente pentru o perioada de minimum trei ani dupa expirarea duratei de implementare a proiectului, realizeaza minimum 50% din valoarea veniturilor planificate in cadrul planului de afaceri anexa la cererea de finantare in primii doi ani de durabilitate, iar diferenta, pana la sfarsitul perioadei de durabilitate, respectiv anul al treilea, dispun de cofinantare proprie a proiectului in procentele prevazute si se angajeaza sa prezinte dovezi privind rezonabilitatea costurilor pentru investitiile pentru care se solicita ajutor de stat. Fondurile totale alocate pentru granturile destinate investitiilor se ridica la 550.000.000 de euro, din care 415.870.000 de euro se aloca din bugetul POC 2014-2020 si 62.380.500 de euro cofinantare de la bugetul de stat, plus 71.749.500 de euro, contributia proprie.

MEEMA mai elibereaza certificate de situatii de urgenta pana la 15 septembrie

MEEMA elibereaza certificate de situatii de urgenta, la cerere, in perioada 1 august-15 septembrie 2020, operatorilor economici a caror activitate a fost afectata de pandemia Covid-19 in perioada starii de urgenta. Certificatul constata, in baza declaratiei pe propria raspundere, ca operatorul economic a inregistrat diminuarea veniturilor sau a incasarilor cu minimum 25% in martie, aprilie sau mai 2020 prin raportare la media din ianuarie si februarie 2020 sau intreruperea partiala sau totala a activitatii ca efect al deciziilor emise de autoritatile publice competente pe perioada starii de urgenta decretate.

„Nu cred, totusi, ca vor mai fi multe companii care sa mai solicite eliberarea certificatelor de situatii de urgenta. Intr-o prima etapa au aplicat pentru certificat circa 45.000 de IMM, iar acum sunt aproximativ 10.000“, declara Liviu Rogojinaru. Ministrul a precizat ca mai sunt si alte programe de sprijin pentru IMM, care pot fi consultate si accesate. Spre exemplu, programul de sprijin pentru comercianti, in valoare de 160 de milioane de euro, sau programul Star-Tech Innovation (denumit in trecut Start-up Innovation), finantat de la bugetul de stat. Acesta din urma va fi validat in octombrie 2020, dupa ultima rectificare bugetara. Daca fondurile vor mai fi disponibile, de acesti bani vor putea beneficia companiile care fac inovatii in robotica, inteligenta artificiala, energie verde etc. Si aceasta va fi, din 2021, principala directie a banilor care vor veni de la Comisia Europeana.

Articole similare