Desi a inceput prin cultivarea terenurilor agricole luate in arenda, la aproape 10 ani de la infiintare, compania galateana Ecoagrotec a ajuns sa activeze in trei domenii a caror pondere in cifra de afaceri s-a schimbat in timp. In prezent, pe langa cultura mare pe cele 800 ha luate in arenda in comuna Barcea, care contribuie cu 30% la veniturile obtinute, ferma s-a orientat si catre cresterea a 300 de vaci Charolaise de carne (20% din CA), ajutata fiind de accesarea a doua milioane de euro din fondurile europene pentru constructia unui grajd modern, dar si catre transportul de animale vii si de marfuri generale si agabaritice, activitati care au ajuns sa aiba un aport majoritar, de 50%, in cifra de afaceri. Insa, potrivit proprietarului Nicusor Popa, daca agricultura va continua sa fie facuta in ciuda secetei extreme de anul acesta, iar cresterea si transportul de animale vii se vor desfasura in pofida scaderii cererii, cauzate de pandemia de coronavirus si de restrictionarea activitatilor din HoReCa, la transportul de marfuri generale in Comunitate cel mai probabil compania va renunta, pentru ca nou aprobatul Pachet Mobilitate „va pune in dificultate in special firmele est-europene mici, cu un parc mai mic de zece masini“.
Ferma de vaci de carne Ecoagrotec este una dintre putinele ferme de crestere a taurinelor Charolaise, o rasa de origine franceza, destinata productiei de carne de calitate superioara, care prezinta avantajele unor costuri reduse de productie (forta de munca, furajare, nivel de mecanizare). In urma cu doi ani, ferma a accesat doua milioane de euro din fonduri europene pentru constructia unui nou grajd. „Atragerea de fonduri este dificila in Romania. Desi am colaborat cu o firma de consultanta, a durat trei ani de la demararea proiectului pana am primit banii“, a spus Nicusor Popa, subliniind ca nu isi doreste niciun fel de extindere a activitatii pe viitor, fiind deja la limita a ceea ce poate tine in frau.
Cultura de cereale de anul acesta a fost grav afectata de cea mai mare seceta inregistrata in ultimii 40 de ani in zona. „In toata partea de est (Galati, Braila, Tulcea) nu a mers nici cultura de grau, nici cea de porumb, floarea soarelui sau rapita. Si, daca in teorie, atunci cand recolta e restransa, pretul cerealelor e mare, in practica nu se verifica, pentru ca au fost judete precum Arad, Mehedinti sau Dolj care nu au fost afectate de seceta. Ca urmare, pretul graului a fost de 0,87 lei/kg si al rapitei de 1,85 lei/kg“, a punctat Nicusor Popa, precizand ca acum vor incepe lucrarile de reinsamantare la rapita si grau. „De obicei, producem mult mai mult decat nevoia proprie a fermei, deci vindem o parte din cereale catre diferiti traderi, inclusiv catre cei din Port. Transportul il asiguram cu o basculanta proprie, dar si cu ajutorul subcontractorilor. De asemenea, avem doua silozuri pentru depozitarea cerealelor pe care le vindem abia in februarie-martie, pentru a mai castiga la pret. Anul acesta am reusit totusi sa punem si in silozuri o parte de recolta, pentru ca trebuie sa dam arendele oamenilor, dar am si vandut, ca sa achitam inputurile.“
Un parc auto „cosmopolit“
Parcul auto al companiei Euroagrotec este alcatuit dintr-o masina cu remorca specializata pentru transport de animale vii, patru ansambluri cu prelata pentru marfuri generale si doua trailere pentru transport agabaritic de utilaje. „Toate autotractoarele sunt Volvo si au fost achizitionate noi, in leasing. La fel, semiremorcile cu prelata Schmitz Cargobull si trailerele pentru agabaritic Faymonville. Remorcile si autotractoarele sunt reinnoite la fiecare 4-5 ani. In acest moment, patru dintre ele sunt achitate, iar doua inca mai au rate“, a spus Nicusor Popa, subliniind ca remorca specializata pentru transport de animale vii a fost cumparata de la Pezzaioli initial pentru uz propriu, iar mai apoi folosita si pentru terti. Aceasta a costat 142.000 de euro, de cinci ori mai mult decat una „normala“. „Semiremorca a fost configurata la cerere. Pe langa utilitatile standard, precum ventilatoarele, am comandat si un sistem de incalzire separata a apei pe care o beau animalele iarna. De asemenea, remorca trebuie echipata cu GPS pentru urmarire pe distante lungi, pentru a putea primi autorizatie DSV, si trebuie configurata cu o anumita suprafata, pe 2-4 etaje, in functie de ce urmeaza sa se transporte cu ea (vaci, porci, vitei mici). Pe distantele mai lungi, hrana se transporta pe un etaj de sus al remorcii, unde se incarca si 500 l de apa.“ Desi investitia intr-o astfel de remorca specializata nu se amortizeaza aproape niciodata, dupa cum spune Nicusor Popa, aceasta ii confera avantajul de a-si rezolva treburile proprii la timp si de a nu depinde de alti transportatori, care oricum lipsesc in zona Galatiului.
Rutele frecvente pe care face transport de animale sunt catre Italia, Spania, Olanda sau Franta, dar au fost aduse animale si din Anglia, Irlanda sau Danemarca. „Mergem prin toata Europa. De obicei plecam pe gol, insa mai avem si un contract de export de taurasi de 150-200 kg catre Spania. Tariful mediu este de circa 1,2 euro/km, pretul fiind stabilit pe cursa, dus-intors“, a spus Nicusor Popa, precizand ca acesta este acoperitor, mai ales ca se platesc toti kilometrii parcursi si nu sunt consumuri atat de mari.
„Daca esticii pleaca acasa, Europa moare.“
Masinile de transport agabaritic merg preponderent catre Germania, Franta si Olanda, iar cele cu prelate lucreaza pe un contract in Comunitate. „In ultimele luni, volumele au scazut, si nici acum nu si-au revenit la nivelul obisnuit. Toate domeniile au fost afectate de coronacriza, inclusiv transportul de animale, pentru ca restaurantele au fost inchise alaturi de alti consumatori din industria hoteliera. Per total, volumul de transport a scazut cu 20-30%, dar speram ca din septembrie-octombrie sa isi revina. Cu toate acestea, este clar ca pana la sfarsitul anului nu vom reusi sa recuperam pierderea, dar macar sa incheiem pe linia de plutire.“ Tarifele din Comunitate au scazut in ultimele luni cu 20%, in vreme ce preturile pentru transport de animale au ramas constante. „In contextul noului Pachet Mobilitate, cred ca renuntam la cursele din Comunitate. Nu le vom putea face noi, firmele mici romanesti sau est-europene, ci doar companiile mari. Insa, daca esticii pleaca acasa, Europa moare, pentru ca polonezii, bulgarii si romanii acopera 80% din transportul din Europa. Oricum, normele vor fi greu de aplicat, iar firmele logistice mari vor reclama ca nu mai au cu cine transporta.“
Compania are in prezent sase soferi, iar atunci cand e nevoie Nicusor Popa urca la volanul masinii de transport de animale, de altfel transportul cel mai dificil de efectuat, din cauza normelor stricte. „Nu e lipsa de soferi in zona, asa cum e de lucratori in agricultura, insa noi avem o echipa formata de cativa ani. Fiecare lucreaza atat cat vrea in Comunitate, mai ales ca avem soferi de rezerva cu care facem schimbul. Ei nu sunt transportati cu microbuzul sau avionul la camion, ci merg cu celelalte masini care fac curse tur-retur“, a spus acesta, subliniind ca soferul de pe masina specializata trebuie sa detina atestat specific, supus aceluiasi regim ca si celelalte, de reinnoire la fiecare cinci ani pe baza unui examen la Bucuresti.
Firma nu face deloc transport intern, pentru ca accesul la ferme este greoi si remorcile pentru animale au garda la sol foarte joasa. „Pentru ca am avut probleme de doua ori, mai mergem doar acolo unde cunoastem bine clientul si ferma este mare si are o cale de acces potrivita.“
Transportul de animale este cerut in special primavara, toamna si iarna. „Intr-o luna obisnuita, ma bucur sa fac macar o cursa pentru terti, pentru ca masina oricum nu este folosita doar pentru transportul de animale. Ea poate prelua si altfel de curse, mai ales ca un transport de animale se organizeaza in circa doua saptamani, fiind nevoie de timp pentru a obtine toate documentele si avizele necesare. Nu e ca atunci cand incarci un palet si pleci in cursa“, a punctat Nicusor Popa, explicand ca, desi nu este concurenta in zona, nu are de gand sa dezvolte acest segment, pentru ca „nu mai sunt animale in Romania“.
E mare nevoie de un cantar total la Nadlac!
Conditiile de transport de animale sunt stabilite in functie de distanta parcursa, iar cel mai important pas este de stabilire a timpilor de conducere si de pauza. „Un animal sta in masina maximum 28 de ore, dar noi mergem efectiv 20 de ore. La fiecare 14 ore trebuie o ora de pauza, iar la 20 de ore animalele trebuie date jos intr-o ferma autorizata de pauza. De asemenea, inca de la inceput se intocmeste un carnet de ruta, in care se noteaza traseul, locurile de pauza, orele, locul pentru pauza de 24 de ore sau momentul plecarii. E mult mai dificil decat la prelata, pentru ca nu ai voie sa opresti pe marginea drumului pentru pauza. De asemenea, la temperaturi extreme nu avem derogari la timpi, ci trebuie doar sa aflam daca transportul este permis sau interzis.“
In momentul incarcarii, clientului ii sunt comunicate datele GPS, iar acesta poate urmari in orice moment „marfa“, stiind exact cand ajunge masina la destinatie, cand e descarcata, viteza de inaintare a masinii, temperatura sau daca s-a deschis usa din spate. „Dupa ce ajunge masina in judetul de destinatie si DSV semneaza toate actele, carnetul de ruta este trimis clientului. In caz contrar, amenda este foarte mare si ni se poate retrage autorizatia de transport“, a punctat Nicusor Popa, subliniind ca nu prea se fac controale in trafic pentru astfel de transporturi. „Ne controleaza doar in caz de accidente sau in granita, unde oricum avem prioritate. Nu putem sta mult pe loc, pentru ca trebuie sa respectam timpii stabiliti, dar mai ales pentru ca, in momentul stationarii, creste temperatura interioara.“
Avizele de transport sunt emise de cei care incarca, iar „marfa“ se calculeaza la maximum 18 t greutate, nu la numar de animale. Administratorul companiei galatene se arata insa nemultumit de faptul ca, incarcatura fiind de tip masa miscatoare, nu ar trebui controlata greutatea pe axa, ci per total. „In Ungaria suntem cantariti total, dar oricum avem autorizatie de depasire pe axa pana la 11 t. In schimb, la intrare in Romania, la Nadlac, nu exista cantar total. Cantarirea se face pe axe, iar daca soferul pune frana animalul se poate duce in fata“, puncteaza Nicusor Popa, subliniind ca nu prea a incasat amenzi de la Politia Sanitar-Veterinara pentru transportul de animale, insa la transportul agabaritic ungurii se intrec cu nemtii in duritatea controalelor.
Pentru transportul de animale este de ajuns asigurarea CMR, care trebuie sa acopere minimum 200.000 de euro, deoarece valoarea incarcaturii este mare.