Un sindicat belgian anunţă că a intrat în poseseia unor documente prin care companii de transport din estul Europei îi obligă pe şoferi să semnze că nu vor să se întoarcă acasă sau la sediul companiei. Sursa citată precizează că angajatorii se prevalează de faptul că întoarcerea ar fi un drept şi nu o obligaţie.
La momentul de faţă în Belgia legislaţia privind Pachetul Mobilitate încă nu e transpusă în legislaţia naţională, dar acest lucru urmează să se întâmple în viitorul apropiat. Însă sindicatul UBT-FGTB spune că are dovezi prin care angajatorii încearcă să ocolească legislaţia europeană privind timpii de conducere şi odihnă, mai precis amendamentul privind obligaţia şoferilor de întoarcere la fiecare trei sau patru săptămâni. Sursa citată preciează că angajatorii îi determină pe aceştia să semneze un document prin intermediul căruia şoferii în cauză declară că nu doresc să se întoarcă la domiciliul de reşedinţă sau la sediul companiei. Sindicatul spune că are mai multe astfel de documente din mai multe surse.
„Pentru sindicate, era important ca pachetul de mobilitate să fie aprobat și ca unele dintre părțile sale să fie puse în aplicare rapid. Astfel, Europa a demonstrat în mod clar că ia foarte în serios lupta împotriva dumpingului social și a concurenței neloiale în sectorul transporturilor. Însă angajatorii fără scrupule fac tot posibilul pentru a ocoli noile reguli”, a spus Frank Moreels, preşedintele UBT-FGTB, care afirmă că măsura privind întoarcerea şoferului este una foarte importantă în contextul social, şoferii fiind astfel protejaţi.
Sindicatul spune că angajatorii care îi determină pe şoferi să semneze respectivul document se bazează pe faptul că întoarcerea este un drept şi nu o obligaţie, singura responsabilitate a companiei fiind aceea de a organiza întoarcerea în cazul în care aceasta ar avea loc şi să explice autorităţilor cum face acest lucru.
După ce a intrat în posesia primul astfel de document, UBT a înaintat o plângere şi a cerut intensificarea controalelor, inclusiv cele privind pauza săptămânală normală.
„Efectuarea pauzei săptămânale la bordul camionului este şi va rămâne interzisă, chiar dacă şoferul se întoarce sau nu acasă. De aceea trebuie să creştem numărul controalelor şi să nu ezităm să impunem amenzi mari în eventualitatea unor proceduri de infringement”, a mai precizat Frank Moreels.
În România, legislaţia europeană privind Pachetului de Mobilitate se va transpune prin modificarea OG 37/2007. Proiectul a fost deja în dezbatere publică la Ministerul Transporturilor, iar acum se continuă procesul de transparenţă decizională şi urmează să intre în dialog social cu asociaţiile de transport.
Foto: btb-abvv.be