Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Firma ieșeană Eurotruck Das a primit o amendă de 800 de euro în Ungaria pentru că șoferii au lucrat mai mult de patru săptămâni în afara României. Inspectorii au oprit camionul la intrarea în țară și au verificat documentele și înregistrările din cardul tahograf, iar firma de transport a plătit pe loc amenda, nu a făcut contestație, „pentru că sigur nu am fi câștigat“, explică directorul general Andrei Dascălu, care acum face tot posibilul să aducă și camioanele și șoferii acasă după patru săptămâni.

Controale au mai fost și în Belgia, pentru pauza săptămânală normală luată în cabină. În acest caz inspectorii au venit la camioane în parcare, la final de săptămână, când șoferii erau în pauza de 10 ore, și, constatând că în urmă cu o săptămână făcuseră pauza de 24 de ore, deci era timpul pentru cea de 45 de ore, au dat direct trei amenzi de câte 1.800 de euro și firma le-a plătit pe loc, pentru a scoate vehiculele de sub sechestru.

Andrei Dascălu explică însă că nu găsește variante bune de hotel, deoarece în Germania a avut în ultimul timp tot mai multe furturi de pe camioane, mai ales roți de rezervă, deci șoferul nu poate lăsa ansamblul nesupravegheat, „așa că risc să iau amenzi. Poate e mai sigur dacă ai o bază proprie unde să se cazeze șoferii și să fie și camioanele păzite. Tot ce pot face este să evit pauzele săptămânale normale în Belgia, să le facem în Anglia.“ Un alt detaliu important legat de Belgia este acela că, deși managerul firmei le spune șoferilor ce căsuțe să bifeze în caz de control, polițiștii nu îi lasă să scrie ce vor ei. Și asta îngreunează depunerea contestației. Iar dacă șoferii nu vor să completeze cum li se cere și să semneze se confiscă actele camioanelor.

Și controlorii francezi sunt renumiți, dar măcar acolo amenzile nu sunt atât de mari ca în Belgia: Eurotruck Das a primit una de circa 150 de euro pentru neintroducerea corectă a datelor în tahograf.

Despre amenzile date în diverse țări pentru nerespectarea prevederilor din Pachetul Mobilitate vom discuta și vineri, 26 mai, la Conferința Tranzit de la Suceava, despre care puteți afla mai multe la: https://traficmedia.ro/cum-ne-pregatim-pentru-controalele-pe-detasare-transnationala/.

Respectarea plăţii salariului minim în Belgia poate reprezenta o problemă, întrucât indemnizaţia de detaşare nu este în prezent luată în calculul plăţii salariului minim de către autorităţile din această ţară, chiar dacă punctul de vedere oficial al Uniunii Europene este acela că indemnizaţia poate, în fapt, fi considerată ca parte a remuneraţiei minime, cu condiţia să fie prevăzută în contractul de muncă al şoferului şi să se precizeze că ea nu este acordată pentru cheltuieli de cazare, transport şi masă.

„Principala problemă – dacă privind mai în profunzime legislaţia belgiană – porneşte de la compararea salariilor. În Belgia, diurna zilnică, la care şoferul are dreptul, nu intră în calculul salariului minim. Aşa că autorităţile nu vor să o considere nici în cazul conducătorilor auto de alte naţionalităţi”, a explicat avocatul Frederick vande Bogaerde într-un interviu acordsat revistei Tranzit.

 Dar mai este o problemă: chiar şi luând în calcul indemnizaţia, este posibil ca salariul minim tot să nu ajungă la nivelul plătit în Belgia. Şi, din această perspectivă, contează cât câştigă şoferul per total, pentru a putea avea un caz solid în instanţă. Pentru că, dacă aduni toate sursele de venit, iar şoferul tot nu ajunge la nivelul minim de salarizare belgian, atunci procesul nu poate fi câştigat. „Am sfătuit clienţii să se pună la adăpost şi să explice clar în contractele de muncă componenţa remuneraţiei şi care este rostul plăţii fiecărei sume/indemnizaţii prevăzute acolo. Am făcut acest lucru cu mai mulţi transportatori din România şi Polonia. Nu este exclusă nici acordarea unor suplimente orare speciale pentru anumite ţări. Desigur, pentru a putea pune în practică acest sistem de remuneraţie trebuie investit într-un software pentru calcularea orelor lucrate în fiecare ţară de către fiecare şofer. Şi, chiar şi aşa, munca administrativă este foarte complexă.” Chiar dacă statele membre au obligaţia să îşi fa că publice salariile minime pentru şoferi şi a fost realizat un site special în acest sens, deocambată nu este disponibilă niciun fel de informaţie. La următoarele procese pe nerespectarea salariului minim probabil că va fi invocată lipsa de informaţii pe acest subiect, mai ales dacă diferenţele nu vor fi mari.