Chiar dacă UE și Marea Britanie au căzut de acord asupra unui acord comercial, după 31 decembrie ar urma să fie un haos în transporturile internaționale. Guvernul încearcă să dea vina pe economie și avertizează asupra blocajelor de trafic cu 7.000 de camioane.
Industria de transporturi britanică subliniază faptul că logisticienii au nevoie de acces la noile sisteme IT în timp util, totul pentru ca personalul să aibă timp să fie instruit pentru a diminua astfel eventualele întârzieri. „Iar acestea includ și Smart Freight și GVMS – noile sisteme pentru managementul vămilor“, arată Logistic UK, o asociație din Marea Britanie. Iar guvernul este în urmă cu mai multe măsuri, așa cum este o aplicație pentru șoferii de camioane. Smart Freight probabil că nu va fi gata până în decembrie, nici măcar în versiune beta. Acum cabinetul britanic face apel la mediul de afaceri pentru a intensifica eforturile sale și a lansat o campanie de mobilizare intitulată „Timpul se termină”.
În viitorul, pentru a permite fluidizarea traficului, Smart Freight va putea emite un „permis de acces“ – KAP – Kent acces permit – cea mai afectată regiune. Fiecare KAP va fi valid 24 de ore, pentru o singură călătorie. Cei care sunt prinși către Dover sau Eurotunel fără permis vor fi amendați cu până la 300 de lire. Este explicat faptul că șoferul va fi amendat, nu firma. Asociațiile spun însă faptul că noul permis va crea o graniță internă britanică, ceea ce va duce la un grad de birocratizare mai mare.
Michael Gove, ministrul de stat responsabil pentru Brexit, solicită o ieșire fără un acord comercial cu UE. În cel mai rău scenariu, doar aproximativ 50-70% din companiile mari sunt capabile să prezinte documentele UE necesare. În cazul companiilor mici și mijlocii, aparent doar 20 – 40% sunt bine pregătite. „Prin urmare, presupunem că atât importurile, cât și exporturile ar putea fi perturbate într-o măsură similară”, spune scenariul prezentat de biroul secretarului de stat. Astfel, 40-70% dintre camioane nu sunt pregătite pentru noile controale la frontieră, ceea ce ar putea duce la mega-blocaje de până la 7.000 de camioane și o întârziere de două zile până la porturile de la Canalul Mânecii. În mod normal, aproximativ 40.000 de camioane traversează canalul într-o săptămână încărcată din ianuarie.
Foto: FT ashley ashwood / picture-alliance / dpa (eurotransport.de)