Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Creștere susținută datorită deschiderii continue spre noi oportunități

Dintre transportatorii de top din România, Internațional Alexander are una dintre cele mai mari creșteri din ultimii ani ale cifrei de afaceri și activelor, dar și ale profitului, în condițiile în care din compania arădeană s-au desprins treptat alte 13 firme, cu activități conexe sau nu transportului, multe dintre ele, la rândul lor, în creștere constantă. Rezultatele bune se datorează atât preocupării de a mări permanent volumele pentru clienții deja existenți și de a diversifica serviciile oferite, cât și faptului că managementul companiei este mereu cu ochii pe orice oportunități ar putea exista în alte industrii. Și, pentru că, dincolo de încercarea de a crește mereu cifra de afaceri, prioritatea numărul unu rămâne profitul, grupul arădean caută și să optimizeze permanent costurile și folosirea activelor și a forței de muncă.

Pentru firma de transport și profitul și cifra de afaceri au crescut în 2019, cu 14%, respectiv 22%, pentru că „urmărim indicatorii de profitabilitate ca să creștem activitatea curentă și să optimizăm și să diversificăm serviciile oferite. Acesta este factorul care generează creșterea profitului și mereu a fost așa la noi. Iar meritul pentru realizările de până acum este al managementului și al șefilor de departamente, care se ocupă de optimizarea tuturor proceselor“, așa cum explică Loredana Apreutese, directorul general Internațional Alexander. De exemplu, în cazul transportului se urmărește mai ales limitarea numărului de kilometri fără încărcătură, pentru care de un real folos este softul dezvoltat in-house de la zero, de propria echipă IT, soft ce permite intrarea în sistem a curselor fiecărui client, pentru legarea lor într-un mod cât mai eficient. Iar la activitatea de logistică se urmărește mereu la fața locului dacă se mai pot îmbunătăți folosirea angajaților și procesele, iar rezultatele foarte bune se datorează managerului de logistică, Lean Manager-ului al cărui rol este acela de a identifica mereu soluții de optimizare și întregii echipe.

La capitolul optimizare se include și încercarea de a obține mereu prețuri mai bune de la clienți, solicitările fiind formulate în urma unei documentări atente în legătură cu tariful de pe piață și pe baza unor argumente solide privind creștea de costuri față de momentul semnării contractului. „Deoarece este un parteneriat, deci nu face nimănui niciun bine să existe întreruperi. Și, da, putem obține tarife mari în vest chiar ca firmă românească, deși sigur că firmele din vest au costuri mai mari. Însă per total există un echilibru între cheltuieli și tarife și pentru cei din est, și pentru cei din vest.“

Dar profitul a fost mai mare în 2019 decât în anul anterior grație optimizărilor, nu tarifelor mai mari, deoarece creșterea acestora acoperă doar majorarea costurilor.

În ceea ce privește creșterea cifrei de afaceri, ea se datorează faptului că strategia firmei a fost să extindă permanent flota, pentru a nu rata nicio nouă oportunitate, și că a crescut volumul de transport prin subcontractori și tracționiști, „noi fiind și în continuare deschiși spre parteneriate, păstrând un echilibru între acestea și flota proprie, care ne conferă avantajul flexibilității. Unii subcontractori lucrează permanent cu noi, alții ne ajută doar în perioadele cu volume mai mari. Inclusiv în 2020 am păstrat echilibrul între flota proprie și subcontractori, nu ne-am abandonat partenerii și nu am prioritizat flota noastră, ci am păstrat proporțiile.“

Cele mai multe curse sunt tur-retur, astfel că firma arădeană nu este afectată de obligația ca șoferii să ajungă în țară la cel mult patru săptămâni, dar în schimb este afectată de legislația privind detașarea și de faptul că șoferii nu înțeleg schimbările aduse de Pachetul Mobilitate și sunt speriați, inclusiv din cauza noului virus, astfel că se arată mai interesați de meserii care le permit să stea „mai pe lângă casă“. În felul acesta se creează o criză de conducători auto, chiar dacă nu mai sunt la fel de multe camioane pe piață ca acum câteva luni.

Flota din România va continua să facă doar curse tur-retur, dar este posibilă dezvoltarea unui parc auto și pe firma din Germania. Interes pentru o filială într-o altă țară vestică nu mai există deocamdată, decât la cererea clienților. În schimb Bulgaria devine o opțiune datorită proiectelor din prezent, de transport și depozitare, inclusiv grupaje și distribuție.

Creșterea cifrei de afaceri și profitului, mult mai mare pentru firma de logistică

În 2017 din Internațional Alexander s-a separat Internațional Alexander (IA) Logistic, ce dispune în prezent de un depozit la Arad, de 10.000 m2, ocupat integral, și lângă care la nevoie s-ar mai putea construi 40.000 m2, și de unul la Timișoara, de 7.000 m2, ridicat recent, dar ocupat după 2-3 luni tot 100%, de clienți mari, și căruia urmează să i se alăture încă un modul de aceeași suprafață. Compania mai deține terenuri în București, Sibiu și Sebeș, unde se dorește construirea unor centre, probabil pentru FMCG sau automotive, și mai operează și în spații logistice din fabricile unor clienți din Sebeș, care aparțin beneficiarilor de servicii, dar utilarea este o investiție a IA, iar angajații sunt tot ai săi, coordonați de IA Logistic și care lucrează inclusiv în producție.

Construcția depozitului din Sebeș începe cel mai probabil în 2021, la București se așteaptă clienți, iar o clădire în Sibiu se va justifica, la fel, doar dacă se va găsi un client – nu se va construi speculativ. În prezent Loredana Apreutese remarcă o tendință de creare de stocuri, deoarece multe firme cred că se vor bloca iar granițele din cauza unui posibil nou val al pandemiei.

Operatorul logistic a avut în 2019 circa 180 de angajați (iar în prezent are aproximativ 500) și o creștere foarte mare atât a cifrei de afaceri (cu 113%), cât și a profitului (cu 125%) față de anul anterior, cu valori echilibrate – cu mici fluctuații de la o lună la alta – între logistica din depozitele proprii și cea din fabricile clienților. „Vrem să ne dezvoltăm în continuare în logistică“, dezvăluie directorul general al firmei, „și participăm la licitații mai ales pentru contracte în fabricile clienților, având deja unul nou, pentru un producător care în curând va achiziționa și un pachet de servicii de transport“. IA Logistic este singura firmă românească ce lucrează pentru o fabrică din străinătate a unui producător de autovehicule, „ceea ce constituie o carte de vizită importantă. Mai suntem în discuție și cu alte companii, dar deocamdată acesta este singurul contract din străinătate.“

Iar pentru un alt producător de autovehicule oferă servicii de colectare a mărfurilor din diverse locații din România, centralizare în depozitul propriu și transport către o fabrică a acestuia din străinătate.

Companiile din Ungaria, Germania și Serbia derulează în prezent contracte independente, gestionate exclusiv cu resursele proprii.

14 firme, fiecare cu propriii indicatori financiari

Din grupul Internațional Alexander fac parte alte 14 firme, în afară de cele de transport și de logistică. AS Line Spedition operează transport de mașini și deține o flotă nouă de autotractoare Mercedes-Benz și remorci Rolfo. Pentru IA Railway s-a achiziționat un teren lângă Arad și în următorii ani se va construi un terminal de cale ferată, poate chiar cu fonduri europene dacă ele vor fi disponibile și pentru firmele mari. Acesta însă este un proiect pe termen lung și deocamdată strategia nu este clar definită, ci „facem totul pas cu pas, mai ales că este un domeniu nou pentru noi și investițiile sunt foarte mari. Este adevărat că mereu ne-am concentrat asupra proiectelor care se pot face imediat, pentru a nu rata oportunitățile care există deja. Este decisiv să iei decizii rapid, la momentul potrivit, să te poți adapta imediat la solicitările pieței și să oferi flexibilitate.“ Clienți care să solicite transport feroviar există oricum deja, dar Internațional Alexander folosește pentru asta terminalele din Curtici, Oradea sau din Ungaria, deține peste 100 de semiremorci Huckepack, ce pot fi utilizate pe tren, și are conexiuni constante pe rutele Curtici-Köln, Curtici-Genk, Viena-Düsseldorf și Viena-Herne.

Din grup mai fac parte filialele din Ungaria, Serbia și Germania (cu manageri români și echipe de angajați locali), care au obținut în 2019 o cifră de afaceri numai din transport și din spălare de ambalaje în Serbia de două milioane de euro – o firmă de agricultură, unde proprietarii Internațional Alexander au 50%, IA Real Estate (care va construi viitoarele depozite ale companiei), Elite Autoservice (service-ul din Arad care urmează să fie certificat și să lucreze și pentru terți), două firme de imobiliare și una de eCommerce.

Această împărțire s-a făcut pentru a exista vizibilitate totală asupra tuturor activităților în care este implicat grupul și asupra costurilor fiecărei societăți.

În plus, firma are în Arad o parcare generoasă pentru camioane, spații amenajate special pentru șoferi, compound pentru vehicule și alte câteva proiecte în curs de dezvoltare.

Activele proprii aduc flexibilitate și soliditate

O altă componentă a strategiei grupului este faptul că se bazează pe active proprii, „pentru că vrem să facem această afacere multă vreme de acum încolo și pentru că ele ne conferă flexibilitate: de exemplu, dacă vorbim de un depozit, putem aduce modificări fără să cerem acordul proprietarului, ca în cazul spațiilor închiriate, putem să ne reinventăm și să luăm decizii rapid“. Pentru a avea active proprii de un asemenea nivel compania a accesat finanțări, iar pentru unii clienți aceste eforturi contează, deoarece le dau un sentiment de stabilitate și continuitate, deși „în final tot prețul dictează“. Pentru Internațional Alexander însă este extrem de important să aibă o infrastructură solidă, să construiască permanent alături de partenerii săi și să livreze servicii de calitate, să fie un integrator independent de transport și logistică.

Aceeași filosofie va caracteriza, dar treptat, și cele trei filiale din străinătate, unde în Germania deocamdată există doar o autobază închiriată, în Ungaria există un birou închiriat și o parcare închiriată, dar a fost cumpărat un teren unde se vor construi un depozit propriu și o parcare, iar în Serbia este vorba tot de spații închiriate, dar din 2021 se va face cel mai probabil saltul către o locație proprie.

Industria auto rămâne de bază, dar firma e deja extrem de activă în FMCG

Grupul Internațional Alexander este cunoscut mai ales pentru serviciile oferite producătorilor de autovehicule și componente auto, dar în ultimii ani s-au făcut eforturi de a se limita expunerea din acest domeniu și deja în depozitul din Timișoara se oferă servicii pentru FMCG. Însă și în portofoliul firmei de transport există clienți din FMCG, astfel că, așa cum declară Loredana Apreutese, „dacă până acum cifra de afaceri din industria auto reprezenta peste 90% din total, acum a ajuns la 80%. Industria auto va rămâne prioritatea noastră numărul unu, dar vrem să creștem volumele și pe alte segmente, în afară de FMCG fiind de interes și logistica pentru IT și pentru mărfuri de valoare în general – deoarece avem certificare TAPA 1 și 3, însă până acum nu am beneficiat atât de mult de ea, întrucât ne-am concentrat asupra altor industrii – și pentru industria alimentară. Mereu am dezvoltat proiecte noi și o facem și acum, pentru clienți noi sau deja existenți. Astfel am reușit să avem în ultimii șapte ani o creștere de 20-25%/an și inclusiv acum, pe fondul pandemiei de Covid-19, nu am oprit niciun proiect aflat deja în derulare și suntem la fel de deschiși spre noi oportunități. Nici măcar prevederile noului Pachet Mobilitate nu ne vor opri, ci vom lua măsuri pentru a ne adapta la noile condiții, deși unele sunt interpretabile încă.”

Pe viitor se dorește ca volumele din automotive să rămână la 70-80%. „Deși acest domeniu nu merge prea bine acum, nu ne retragem, deoarece am fost de la început specializați și am continuat să ne specializăm permanent. Industria de automobile și componente auto generează un procent semnificativ din PIB-ul României și aproximativ 30% din exporturile țării.”

Și pentru transporturile de vehicule au fost deja încheiate contracte direct cu OEM din Ungaria, atât pentru export, cât și pentru import, și se poartă discuții și cu cei doi producători de vehicule din România.

Volume în creștere la final de an

În ciuda problemelor din 2020, Internațional Alexander nu a redus parcul auto, ci a cumpărat 30 de camioane MAN cu semiremorci, pentru flota înmatriculată în România, iar următoarele achiziții vor fi pentru filialele din Ungaria și Serbia, care au deja mașini proprii, și pentru Germania. În plus, „analizăm piața pentru a cumpăra firme mici din vestul Europei, dar nu am luat încă decizii în acest sens“. Compania a deschis cele trei filiale din străinătate independent de Pachetul Mobilitate, dar prin prisma acestuia e posibil să mărească în ritm accelerat flota proprie din Germania.

Pentru Internațional Alexander iunie 2020 a fost luna cu cel mai mare profit, datorită faptului că, deși volumele au fost mici, au fost mai previzibile, și astfel organizarea activității a fost mai bună și mai eficientă. În august, pe de altă parte, volumele au crescut, dar, din cauza incapacității de a avea din timp estimări exacte, s-au făcut multe dislocări.

Până la final de an Loredana Apreutese se așteaptă să crească volumele de activitate, așa cum se întâmplă mereu, și datorită Black Friday, dar și fără legătură cu acest eveniment, în industria auto. „Clienții ne-au anunțat deja că vor avea creșteri de volume și ne-au întrebat dacă le putem susține.”

Efectele crizei se vor vedea abia în 2021

Directorul general al companiei arădene nu crede că marii producători auto și din alte domenii ar putea să dispară de pe piață, dar recunoaște că risc de neîncasare a banilor pentru serviciile prestate există, unii furnizori mai mici de piese auto, inclusiv din România, fiind deja în insolvență, și dezechilibre apărând, proporțional, inclusiv în activitatea companiilor mai mari. Însă deocamdată Internațional Alexander nu are probleme majore cu încasarea banilor, ci doar întârzieri de plată și… emoții la apariția Covid-19, din cauza încetării temporare a activității unor clienți.

Însă Loredana Apreutese se teme de altceva: că efectele crizei din automotive și nu numai, și pentru firmele de logistică, și pentru cele de transport, se vor vedea de fapt abia la începutul anului viitor, mai ales pentru că multe societăți au amânat ratele. „Depinde de disciplina financiară a fiecăruia și de cum își vor readapta întreaga activitate, respectiv costurile.”

Articole similare