Schimbările climatice pun presiune pe industria de transport. Traficul de mărfuri trebuie să fie complet neutru în materie de CO2 mult mai devreme decât urmărește guvernul federal. În caz contrar, limitarea încălzirii globale la 1,5 OC, în comparație cu era preindustrială, stabilită prin Acordul de la Paris, va eșua, avertizează Institutul Wuppertal care a realizat studiul „Către o Germanie neutră din punct de vedere climatic“. Neutralitatea de CO2 ar putea fi atinsă de Germania înainte de 2050, respectiv din 2035. „Din punct de vedere tehnic și economic, este extrem de solicitant, dar fundamental posibil”, e concluzia studiului.
Pentru asta, vor fi necesare anumite schimbări care nu sunt neapărat populare în industrie, precum relocarea mărfurilor, creşterea costurilor sau modificări ale traficului. „Traficul de marfă poate fi redus cu 5 – 10% prin cicluri economice regionale, eliminarea curselor pe gol și un control mai bun. E nevoie, de asemenea, de majorarea bruscă a taxelor pentru camioane, în special în oraşe, dar şi a taxelor pentru celelalte vehicule. În ceea ce privește relocarea, Institutul Wuppertal militează pentru o abordare mult mai hotărâtă, astfel încât mărfurile să poată trece permanent de la şosea la calea ferată, însă pentru asta, guvernul federal trebuie să dubleze investițiile sale în rețeaua feroviară, până la 12 miliarde de euro anual“, se recomandă în studiu. Autorii identifică aici un potențial de relocare de până la 30% din volume. În același timp, ei recunosc că o parte semnificativă a traficului de mărfuri va rămâne pe şosea. Ca urmare, flota de vehicule mici şi medii trebuie să fie electrificată cât mai repede și mai complet posibil. Pentru camioanele mai mari, trecerea la celulele de combustibil și, astfel, la propulsia cu hidrogen este o opțiune, iar motoarele cu combustie existente ar trebui să fie operate cu combustibili sintetici. „Prin acest mix de măsuri, generăm oportunitatea de a crește eficiența vehiculelor mici şi medii cu 30% și a celor grele cu 25%.“
În ceea ce privește electrificarea, autorii sunt convinși de potențialul camionului alimentat prin linii electrice aeriene pentru distanţe lungi, fiind promotorii ideii că, la nivel naţional, se poate realiza electrificarea a 8.000 km de autostradă până în 2035, după modelul Suediei.