Perspectivele pentru 2020 sunt sumbre, se arată în ultimul raport al IRU, firmele de transport estimându-se să piardă 679 de miliarde de dolari comparativ cu 2019 (-18%). Iar în final sumele ar putea să fie și mai mari. 2021 nu aduce mai multă liniște, indicatorii financiari arătând faptul că ne așteaptă vremuri tulburi, în care și mai multe companii sunt amenințate de insolvență sau chiar faliment. Economia globală a intrat în recesiune în 2020, iar PIB se estimează că va fi în scădere cu 5,6% comparativ cu 2019. Din păcate, pentru a reveni la situația financiară de dinainte de pandemie ar putea să fie necesari cel puțin 3 ani. Redresarea economică și socială va fi influențată direct de buna funcționare a transporturilor rutiere comerciale, care reprezintă 80% din volumul total de transport terestru.
După ce prima estimare a efectelor pandemiei, din iunie 2020, prevedea un declin de 75 de miliarde de dolari pentru companiile de transport marfă din Europa, actualizarea din noiembrie 2020 arată o prăbușire și mai drastică a sectorului, deprecierea față de anul precedent fiind, de fapt, de 125 de miliarde de dolari. Separat, și sectorul de transport persoane este puternic afectat, cu 94 de miliarde de dolari.
Uniunea Internațională a Transportului Rutier (IRU), care a realizat un studiu complex asupra pieței de transport din întreaga lume, reprezintă peste 3,5 milioane de companii de profil, majoritatea fiind firme mici și medii. Cele mai multe se luptă în această perioadă să își plătească facturile de la o lună la alta, iar o parte dintre ele au ajuns la fundul sacului și sunt nevoite să declare falimentul. Distrugerea unei părți importante a industriei reprezintă un pericol uriaș pentru economia globală și pentru recuperarea acesteia post-pandemie, a atras atenția Umberto de Pretto, secretarul general al IRU, cu prilejul publicării ultimului raport al asociației.
Amânarea plății ratelor în majoritatea statelor s-ar putea să ridice probleme în 2021, întrucât criza economică, determinată de cea sanitară, se prelungește mai mult decât fusese estimat inițial. În plus, la transportul de persoane, firmele nu au încasat mai nimic în ultimele luni, și asta nu pentru că activitatea a fost oprită, ci pentru că oamenii pur și simplu nu au mai călătorit.
Foarte îngrijorător, nivelul de risc în Europa a atins pragul maximal prin raportare la stadiul creditelor, alocarea acestora, perioadele de plată eșalonate și rezultatele financiare ale companiilor.
Cifra de afaceri realizată din active fixe, prognoza fluxului de numerar și punctul de cotitură pentru creșterea veniturilor reale sunt indicatorii principali în identificarea riscului de insolvență al companiilor în 2021. O scădere a activității și utilizarea sub capacitate a vehiculelor determină scăderea încasărilor și creșterea riscului de intrare în insolvență pentru mulți transportatori.
Prea puțin sprijin din partea autorităților
Prea puține țări au implementat măsuri concrete de sprijinire a industriei, și mai ales a celei de transport persoane, se arată în raportul IRU. Astfel, până în septembrie 2020, peste 70% din cele 79 de țări din toată lumea incluse în studiu nu implementaseră încă mecanisme de ajutor financiar, cum ar fi granturile cash pentru întreprinderi mici și mijlocii. Principalii beneficiari aici au fost marii operatori aerieni și feroviari, iar pentru companiile private din transportul rutier nu a mai rămas mai nimic.
Din cele 221 de companii de transport marfă care au răspuns sondajului IRU pe tema măsurilor de ajutor luate de state, doar 18% au declarat că au primit granturi cash, 20% au beneficiat de reducerea costurilor de asigurare cu vehiculele, iar 50% au beneficiat de reducerea temporară a taxelor.
Principala problemă o reprezintă lipsa lichidităților
Cea mai mare problemă pentru companiile de transport rutier o reprezintă la acest moment lipsa licidităților. De aceea riscul intrării în insolvență sau chiar în faliment în decursul lui 2021 este foarte mare.
Transportatorii au nevoie urgentă de sprijin financiar sub formă de granturi cash, dar și de flexibilitate în plata ratelor la împrumuturi și la polițele de asigurare, pentru a putea ieși cu bine din această perioadă dificilă.