Decretul 18/2021 de modificare a decretului guvernamental 261/2011, care reglementează obligațiile referitoare la înregistrarea în sistemul BiReg, a fost publicat în Monitorul Oficial din Ungaria pe 27 ianuarie 2021.
Astfel, obligația de înregistrare în platforma BiReg va fi obligatorie pentru operațiunile de transport realizate în baza unei autorizații CEMT sau unei autorizații bilaterale (după caz) şi pentru cele de cabotaj pe teritoriul Ungariei. Sunt exceptate operațiunile de tranzit pe teritoriul Ungariei cu vehicule de peste 3,5 t şi transportul internațional de mărfuri contra cost sau în cont propriu cu vehicule de peste 3,5 t.
Întrucât termenul de intrare în vigoare a acestor modificări este de 8 zile de la publicarea decretului în Monitorul Oficial, adică 4 februarie 2021, rămâne sub semnul întrebării perioada 1-4 februarie 2021, în care obligația de înregistrare în BiReg se aplică tuturor tipurilor de transport. Iar neîndeplinirea acesteia poate atrage amenzi de 800.000 HUF (2.300 de euro).
Centrul de Consultanţă Rutieră (CECOR) a anunţat că Asociația operatorilor de transport din Ungaria (MKFE) a contactat ITM Ungaria în legătură cu acest termen de 4 zile în care modificările nu sunt aplicabile, în speranța că nu vor fi aplicate sancțiuni.
Amintim că proiectul BiReg a fost anunţat în toamna anului trecut ca urmând să reprezinte un sprijin pentru companiile maghiare de transport, prin efectuarea unui control mai strict asupra modului în care îşi folosesc autorizaţii CEMT sau bilaterale cărăuşii din afara Uniunii Europene (cum ar fi sârbii sau turcii). În realitate, actul normativ publicat în forma iniţială reprezintă o încălcare directă a normelor UE, prin împiedicarea liberei circulaţii a mărfurilor şi a serviciilor. Obligativitatea furnizării unor informaţii atât de detaliate despre fiecare cursă efectuată constituie o povară birocratică inutilă, amendată – în stilul caracteristic ungurilor – usturător.
Contactaţi pentru clarificări de către revista Tranzit, reprezentanţii Ministerului Transporturilor ne-au declarat că au cerut deja lămuriri în acest sens omologilor maghiari, însă deocamdată nu au primit nimic oficial. Cert este că în ultima variantă – cu aplicativitate doar la cabotaj şi autorizaţii CEMT/bilaterale – fiecare stat îşi poate face legislaţia naţională cum doreşte, astfel că obligativitatea înregistrării în BiReg pentru operaţiunile de transport amintite nu poate fi contestată.