Restricțiile impuse de pandemie, dorința de a proteja mediul și capacitățile de lucru ale șoferilor, dar și cadrul limitat adus de Brexit au determinat firmele de transport și logistică să apeleze „în exces“ la furnizorii de servicii maritime și feroviare. Se observă asta și în România din cifrele furnizorilor de bilete de feribot, tren, tuneluri sau poduri, Transcamion Truck & Ferry, Motis și Transferry, care au raportat creșteri de 25-60% în ultimele luni ale anului. Însă, după explozia generată la final de 2020, când Marea Britanie își făcea stocuri de mărfuri pentru cel puțin încă două luni, acum lucrurile se mișcă greu, toți jucătorii implicați în fluxul producției și transportului de mărfuri făcând eforturi, adesea alături de expeditori, pentru a găsi soluții conforme cu reglementările vamale actuale.
Pentru Transcamion Truck & Ferry, volumele au crescut constant de la începutul toamnei, peste nivelurile anilor anteriori, culminând în noiembrie și decembrie. „Ultima lună s-a caracterizat prin afluxul la urcarea pe feribot sau tren în zilele anterioare sărbătorilor, dar și prin blocajul accesului camioanelor în Franța, dinspre Marea Britanie. În ciuda cererii crescute, pentru rezervările de feribot sau tren nu au fost majorate prețurile biletelor, așa cum s-a întâmplat de altfel pe întreg parcursul lui 2020“, precizează Dragoș Nicovescu, director Transcamion Truck & Ferry, completând: „numărul rezervărilor a crescut considerabil începând cu iulie. În decembrie, creșterea a fost de peste 60% față de perioada similară a lui 2019.“
Dragoș Nicovescu subliniază că în domeniul în care activează traficul este fluctuant, în funcție de perioada anului, cu creșteri considerabile în toamnă și cu obișnuința unor scăderi în a doua jumătate a lui decembrie, când mulți transportatori încep să își aducă mașinile în țară. „În 2020, tiparul nu a mai fost respectat, traficul fiind la un nivel ridicat până la momentul blocării de către Franța a accesului din Marea Britanie (20 decembrie), inclusiv pentru șoferii de marfă. Astfel, decembrie a fost în premieră foarte aproape de nivelul lui noiembrie.“
Transcamion Truck & Ferry oferă servicii de consultanță în rezervarea biletelor de feribot, tren, pod și tunel și, în condițiile actuale, caută soluții pentru a oferi ajutor cu documentele pe care companiile de transport trebuie să le prezinte la trecerea graniței dintre UE și Marea Britanie. „În această perioadă, principalul scop al echipei noastre a fost găsirea de soluții pentru fiecare situație solicitată de clienții. Practic, situațiile lor au fost și ale noastre. Și nu vorbim aici doar de obținerea rezervării în sine, ci și de găsirea unor soluții personalizate pentru diversele nevoi apărute în acest nou context generat de Covid-19 și/sau Brexit. Deși volumul de lucru a fost foarte mare, am încercat să ne onorăm toate solicitările venite din partea clienților fără să ne abatem de la modul nostru de lucru și făcând toate eforturile pentru a fi la curent cu noutățile care apăreau de la o zi la alta. Situația din Marea Britanie a fost, probabil, cea care i-a afectat pe cei mai mulți transportatori, dar nu a fost singura apărută în această perioadă de pandemie.“
În ianuarie 2021, nivelul de cerere este însă, așa cum era de așteptat, redus. „Companiile de transport, expeditorii, producătorii, practic toate părțile implicate în fluxul producerii și transportului de marfă caută soluții conforme cu reglementările actuale.“
Volume mai mari cu 25-50% la final de an, când Marea Britanie își făcea stocuri
Volumele furnizorului de servicii maritime Trans Ferry au fost în noiembrie 2020 cu 50% mai mari decât media lunară din 2020, iar în decembrie au depășit cu 25% media lunară din 2020. Însă, din cauza sărbătorilor de Crăciun și a restricțiilor rutiere, densitatea din decembrie a fost la același nivel cu cea din noiembrie. „Spre sfârșitul lui 2020, din cauza incertitudinii privind reglementările vamale care intrau în vigoare în 2021, importatorii și exportatorii din Marea Britanie și din Europa continentală au acumulat stocuri care să acopere nevoile din primele două luni ale lui 2021, în speranța că până atunci lucrurile de la graniță se clarifică“, punctează reprezentantul Trans Ferry, Sabin Moraru. Blocajele nu au avut niciun efect asupra tarifelor, însă unele taxe portuare impuse de precauțiile privind Covid-19 și formalitățile vamale suplimentare de la începutul lui 2021 au adus noi costuri.
Numărul curselor din decembrie 2020, prin Canal, a crescut cu 20% față de decembrie 2019. În general, volumele pentru feribot și prin Eurotunel au crescut în decembrie 2020 cu 6%, comparativ cu media lunară din 2020. „Problema principală în această perioadă a fost incertitudinea privind introducerea noilor reglementări vamale. Operatorii de feriboturi, în efortul de a se adapta la noile condiții, ne-au comunicat rapid modificările aduse în proceduri, iar noi, mai departe, le-am asigurat un flux constant de informații clienților noștri, oferindu-le asistență în cazul în care era necesar.“
Între țările din rețeaua Trans Ferry, România este recent intrată, astfel încât volumele actuale nu sunt concludente. În plus, multe camioane înmatriculate la noi sunt operate de companii străine. Ca urmare, „volumele din România sunt în creștere, cu o rată de accelerare mai mare comparativ cu alte regiuni din Europa“.
Scădere de 6% în ultima lună a lui 2020
Volumul înregistrat de expeditorul irlandez Motis a scăzut în decembrie 2020 cu 6% comparativ cu noiembrie, ca în fiecare an, din cauza sărbătorilor de iarnă și a zilelor libere, în ciuda faptului că tarifele pentru feribot și tren s-au menținut. Însă per total, în ultimul trimestru al anului, compania a înregistrat cel mai mare volum din 2020, creșterea fiind de aproximativ 35%.
Numărul de curse a crescut în decembrie 2020, comparativ cu luna similară a anului precedent, iar traficul general a adus, în noiembrie și decembrie, un volum mai mare față de lunile anterioare, cu aproximativ 15%, atât la feribot, cât și la Eurotunnel. „Spre final de an, în perioada în care autoritățile franceze au închis granițele pentru trecerea din Marea Britanie, din cauza pandemiei, atât la feribot, cât și la Eurotunel, s-au creat blocaje fără precedent în Dover, cozi interminabile de mașini și situații tensionate. Chiar și după deschiderea granițelor, a durat câteva zile până s-a reluat traficul normal în porturi și au fost îmbarcate mașinile care blocaseră zona. Am avut numeroși clienți cu mașinile blocate în Dover, iar pentru cele mai urgente am încercat să găsim soluții. Pentru unele am traversat doar remorca, întrucât se acceptau mașinile neînsotițe, iar în alte cazuri am găsit rute alternative din Marea Britanie către Belgia sau Olanda“, punctează Luisa Mustață, Romanian Branch Manager&BDM în cadrul Motis.