2020, marcat de perturbările generate de coronavirus, nu a fost un an facil pentru niciunul dintre producătorii de camioane. Însă adaptarea rapidă a măsurilor la noul context, flexibilitatea proceselor și alegerile potrivite privind fiecare segment de piață au făcut diferența. Practic, în acest mod, Iveco a reușit ca, după două prime trimestre în care a înregistrat contracții cuprinse între 8% pe segmentul ușor și 22% pe cel mediu, să recupereze în semestrul al doilea, iar cu șprintul de pe finalul anului să își consolideze cota de piață din Europa și chiar să o crească în SUA (+2,5% față de 2019) și în America Latină.
Pentru Iveco, 2020 a fost un an intens. Dacă primul trimestru a fost conform previziunilor făcute de companie, începând cu mijlocul lui aprilie au apărut „norii“, care de altfel au afectat întreaga lume. „Compania a reacționat rapid și a gestionat complet linia de top, și nu numai, a redus costurile, apelând la flexibilitatea producției, pentru a fi în pas cu piața. A fost destul de imprevizibil tot ceea ce s-a întâmplat“, a spus Luca Sra, director operațional Iveco Truck Business Unit, într-un interviu de bilanț acordat membrilor juriului International Truck of the Year, subliniind că cel de-al doilea trimestru a adus o cădere de 25% în regiune, atât pentru produse, cât și pentru after sales. „A urmat însă o recuperare extrem de rapidă pe diferite produse de linie, proiectată atât în scenariul european, cât și în cel din America Latină. Acum ne-am triplat portofoliul de unități față de anul trecut, ceea ce ne face capabili să răspundem cererii recuperate. Ne-am reinventat modul de lucru și modul de management al facilităților.“
Măsuri rapide și alegeri potrivite
Segmentul vehiculelor comerciale de peste 3,5 t a scăzut cu circa 15% per total, față de 2019. Pe segmentul LCV, contracția din regiune a fost de 8%, cu diferite segmente decalate față de trendul general. „Segmentul de rulote a explodat în cea de-a doua jumătate a anului, în timp ce segmentul tipic, de construcții și de vanuri carosate, s-a confruntat cu căderi mai mari“, a precizat Luca Sra.
Ultimele două trimestre au devenit pozitive din punct de vedere al înmatriculărilor, până la un plus de 6-7%, datorită dinamicității și recuperării rapide. „Cota noastră de piața a scăzut ușor, până la 10,5%, și asta din cauza unui amestec advers de piețe. Practic, noi nu jucăm în segmentul de campere, care a explodat, dar am început să ne recuperăm în a doua jumătate a anului jucând într-un segment tipic Daily (construcții, alimente și băuturi), ceea ce ne-a permis să ne recuperăm parțial și să ne stabilim ambiția pentru 2021.“
Evoluția este similară și pentru Eurocargo. Segmentul mediu comercial al Iveco a scăzut mai mult decât cel ușor, cu circa 22% față de anul precedent, dar dinamica a fost aproximativ la fel. „Alegerea pe care compania a făcut-o în segmente specifice ne-a consolidat cota tipică de piață de 15-16% la nivel european. Focusul a fost pus mai degrabă pe reținerea clienților medii decât pe Key Accounts sau companiile mari de închirieri, pentru mai multă profitabilitate“, a punctat Luca Sra, subliniind că fiecare categorie de vehicule comerciale a avut în trimestrele al treilea și al patrulea cam aceeași dinamică pozitivă. În termeni de înmatriculare, în T3 s-a înregistrat un plus de 3% la înmatriculări față de anul anterior, iar în T4 un plus de 7%. „Am atins peste 7% cotă de piață în SUA. Am câștigat o cotă de piață în regiune de peste 2,5% față de 2019, folosind canalele potrivite.“
În ceea ce privește activitatea din America Latină, Luca Sra remarcă în Brazilia vânzări active, cu o cotă de piață în creștere. Însă per total scăderea a fost mult mai severă comparativ cu scenariul european, deoarece creșterea de 35% a industriei de 3,5 t trebuie combinată cu volatilitatea specifică pieței și cu pandemia cu care ne-am confruntat. „Cota de piață a Iveco a crescut peste granițe. Am lucrat din greu la extinderea rețelei comerciale și sperăm la un 2021 chiar mai bun decât anul de dinaintea pandemiei.“
2021 e anul Iveco T-Way
După un an marcat de perturbările generate de coronavirus, Iveco este pregătit acum, așadar, pentru deja simțita recuperare a pieței. Producătorul italian are așteptări mari de la toate gamele, după consolidarea poziției noului S-Way atât pe motorină, cât și pe gaz, venind rândul celorlalte game să aducă noutăți.
Dintre noile produse, Daily din 2019 și S-Way au fost, potrivit lui Luca Sra, povești de succes cu diferite backgrounduri. „Noul Daily a fost anunțat de gama istorică, dar cu accente grele aduse apoi pe conectivitate. Sarcina principală a fost de a împinge pe piață mai multe vehicule conectate, pentru a crea o legătură cu clienții și pentru a fi condus și folosit cu toate oportunitățile pe care ni le oferă azi conectivitatea.“
S-Way, de cealaltă parte, a fost un „perturbator pozitiv“, fiind unul din cele mai frumoase modele de pe șosea, cu o super cabină, potrivit descrierii directorului operațional. Modelul are însă și conținut și un design complet refăcut al interiorului, cu grijă pentru șofer, oferindu-i spațiu și o experiență de conducere și de viață. În plus, S-Way oferă o eficiență mai bună cu 4% a consumului, comparativ cu modelul anterior, iar asta datorită în principal aerodinamicii cabinei. „Câștigul major aici e noua conectivitate. Noul S-Way a primit peste 800 de declanșatoare de alerte pe tot bordul și pe întreg vehiculul. Din toate unitățile vândute, 90% sunt conectate, iar asta ne permite să deschidem o poartă interesantă către lume. Practic, e vorba de a face mentenanță predictivă, de a fi în contact direct cu managerul de flotă și șoferul pentru a preveni defectarea vehiculului, e vorba de reducerea timpilor de imobilizare și de gestionarea intrării în service a vehiculului. Cu ajutorul algoritmilor vehiculului și al conectivității putem avea o vedere largă asupra a ceea ce se întâmplă cu principalele componente ale vehiculului, potrivit misiunii acestuia, kilometrajului, rutei, greutății, încărcăturii“, punctează Luca Sra, completând: „e mai ușor să vinzi piese din fier decât conectivitate. Aici apar provocări legate de organizația proprie, de lideri și de cei care se ocupă de Key Accounts, pentru a fi bine pregătiți, capabili să-i sprijine și să le explice clienților finali avantajele. Iar asta nu se întâmplă peste noapte.“
Anul acesta, portofoliul Iveco va fi extins cu noul model off-road, T-Way, succesorul Trakker, pregătit pentru Europa, dar și pentru Orientul Mijlociu și țările africane. „Pandemia ne-a impactat activitatea de testare. A durat ceva mai mult, mai ales că nu ne-am dorit să grăbim lucrurile în defavoarea calității pentru camionul care poate face diferența.“
Daily electric va fi disponibil din 2022
Deși Iveco își îmbogățește portofoliul cu produsele clasice, iar cele electrice câștigă puternic avans, încă există un viitor și pentru cele pe gaz natural. Mai mult, Luca Sra nu vede amenințată piața camioanelor LNG – sector în care Iveco e lider – de variantele electrice, mai ales că o astfel de schimbare nu este posibilă imediat. „Piața LNG reprezintă circa 3% din întreaga industrie a vehiculelor grele. Pe acest sector, Iveco a câștigat o cotă de 55%, poziție dominantă atinsă și prin intrarea timpurie pe piață. Însă regulile în vigoare în 2025 privind emisiile de CO2 vor crea perturbări. Cu toate acestea, vehiculele pe LNG vor contribui la parcursul către 2025. Și lumea electrică este activă, dar tendința va fi influențată de infrastructură și de sprijinul oferit de guverne pentru achiziția de vehicule electrice“, punctează Luca Sra, subliniind că, dacă la motoarele diesel experiența este de 100 de ani, la cel cu gaz industria e încă în fază de învățare. „Lucrăm puternic la produs, iar calitatea și prețul vor fi focusul principal al companiei pentru a concura cu rezultatele diesel. Introducerea Cursor 13, de 460 CP, pe vehiculul LNG, a fost o oportunitate, însă și modelul inițial Cursor 9 este încă disponibil, deși nu e alegerea cea mai bună pentru distanțe lungi.“
Însă din 2022 va fi disponibil Daily electric, iar varianta Nikola Tre are deja în uz un prim prototip în Arizona. „Eurocargo electric este și el pe cale să devină realitate, chiar dacă nu imediat. În termeni de competitivitate nu ar fi inteligent să credem în această fază că vom renunța la cele pe gaz, pentru că o tehnologie nouă înseamnă costuri foarte mari.“
„Nu dorim să cumpărăm cotă de piață, ci să câștigăm o cotă sustenabilă.“
În ceea ce privește structura, grupul a decis să proiecteze și să definească unități de business diferite, respectiv patru linii distincte: de camioane (care se ocupă de after-market, calitate, achiziții, producție), de autobuze, de vehicule pentru apărare și de cele pentru pompieri. „Suntem destul de optimiști privind 2021, în speranța că se va menține măcar trendul dintre trimestrul al patrulea și începutul lui 2021. Am văzut o cerere foarte mare generată de un mix între amânările din T3 și T4 ale celor care au ezitat puțin și impactul măsurilor guvernamentale din diferitele țări pentru a sprijini economia și industria. Ca urmare, numărul vehiculelor pe care le avem pe linie pentru a fi facturate este de trei ori mai mare comparativ cu cel din perioada similară a anului trecut“, a spus Luca Sra, subliniind că acest aspect pozitiv atrage și o serie de provocări. „Cererea e puternică, dar există o limitare a disponibilității privind materiile prime. Ne lovim în fiecare săptămână, ca orice alt OEM, de lipsa componentelor. Totul e volatil: o săptămâna e vorba de oțel, alta de semiconductori ș.a. Trebuie să fii un jucător bun și flexibil pentru gestionarea producției și a lanțului de aprovizionare cât mai inteligent posibil.“
Directorul operațional Iveco Truck Business prevede un scenariu pozitiv pentru segmentul ușor, dar și pentru cel greu, atât în Europa, cât și în America Latină. EMEA, pe de altă parte, e ușor imprevizibilă, pentru că aici sunt variații foarte mari între țări, iar totul depinde de prețuri și de conversia valutară. „Dintre țările principale, Turcia este un exemplu, cu o piață care a explodat. La fel și Rusia. În concluzie, vedem un scenariu pozitiv, beneficii pentru portofoliul nostru și, dacă gestionăm în mod potrivit baza de furnizori și fabricile noastre din întreaga lume, vom prinde toate oportunitățile viitoare“, spune Luca Sra, precizând: „un EBIT de două cifre e o ambiție corectă. Nu alergăm după o cotă de piață de două cifre dacă nu e sustenabilă. Unitățile de buy back și de pre-comandă sunt sub control și, lucrând pe canale diferite, ne oferă oportunitatea de a atinge cotă de piață în manieră profitabilă.“
Strategia diferă însă de la o linie la alta. Daily va fi o pârghie pentru nișele specializate de piață, care oferă oportunități (de exemplu, construcțiile), în vreme ce pe segmentul mediu vehiculele cu LNG vor continua să sprijine creșterea cotei de piață marcată și anul trecut, în special în sudul Europei. Deci adevărata provocare din 2021 este creșterea competitivității camioanelor rigide și expansiunea în zona nord-europeană. „Nu ne dorim să cumpărăm cotă de piață, ne dorim să câștigăm cotă profitabilă care să dea sustenabilitate companiei“, afirmă Luca Sra.
De asemenea, în America Latină producătorul italian își dorește extinderea și creșterea capacității. „Lucrăm din greu la rețeaua de dealeri. Suntem în faza de proiectare a amprentei de producție între Sete Lagoas (Brazilia) și Cordoba (Argentina), pentru a avea mai multă capacitate.“