În 2020, Sameday și FAN Courier și-au axat strategia legată de sustenabilitate inclusiv pe investiții în ceea ce privește mobilitatea electrică și au început proiecte pilot de livrări finale cu vehicule nepoluante. Ambele companii au accesat programul RABLA, însă cea mai mare parte a investiției a fost dirijată către amenajarea infrastructurii de încărcare, potrivit informațiilor oferite în cadrul videoconferinței Tranzit „Eforturi pentru o distribuție verde“, organizată pe 10 martie și transmisă Live pe pagina de LinkedIN și de Facebook a revistei noastre.
Primele unități electrice ale Sameday au fost achiziționate în a doua parte a anului trecut, iar la momentul de față flota numără 20 de vehicule propulsate electric dedicate livrărilor în interval. Așa cum a menționat Lucian Baltaru, CEO-ul companiei, în cadrul evenimentului Tranzit – „Eforturi pentru o distribuție verde“, proiectul este unul pilot, fiind dedicat procesului de acomodare și integrare în fluxurile Sameday. Pe viitor, compania dorește ca zeci de procente din totalul livrărilor să fie efectuate cu mașini electrice. „Se potrivesc pe modelul de distribuție. Vorbim de un Cost Total de Proprietate mai mare, dar cu premise bune ca el să scadă pe măsură ce proiectul va fi scalat. Momentan ne-am axat pe potențialul viitor al acestei tehnologii, nu am pus un accent foarte mare pe partea de economie. Am dorit să înțelegem cum le putem integra în operațiunile noastre pentru ca în următorii 5-10 ani să avem o cotă semnificativă de livrări efectuate cu vehicule electrice. Nu vorbim de 2-3%, ci de zeci de procente“, a explicat Lucian Baltaru în cadrul evenimentului Tranzit.
Din totalul mașinilor Sameday, 10 unități au beneficiat de subvenția oferită de stat prin Programul RABLA, procesul fiind acoperit de partenerii de leasing ai companiei. Investiții semnificative au fost însă în cele 15 stații de încărcare montate în București, acolo unde se află micro-depozitul folosit de Sameday pentru livrările rapide, cele în interval. Așa cum a precizat Lucian Baltaru, ele au fost importante nu neapărat prin prisma costurilor, ci mai degrabă prin dificultatea proiectului de modificare a infrastructurii electrice. „A fost o investiție deloc ieftină, dar mai ales dificilă, pentru că a trebuit să aducem puterea necesară de energie electrică pentru încărcarea simultană a acestor vehicule, iar pentru asta am modificat infrastructura“, a explicat oficialul companiei de curierat.
Birocrație la obținerea subvenției
Tot un proiect pilot a început și FAN Courier, care a achiziționat 21 de astfel de vehicule, din care doar 14 sunt van-uri electrice pentru curieri. Așa cum a afirmat Adrian Țigănuș, Fleet Maintenance Manager în cadrul companiei, procesul de accesare a subvenției oferite de Programul Rabla a fost unul destul de birocratic, cu un timp de aprobare destul de îndelungat, circa patru luni. Compania a investit și în stații de încărcare, trei dintre acestea fiind montate în diferite puncte din oraș, altele la sediul companiei. „Fiecare stație are o putere totală de 44 kW și două porturi. Uneori apelăm și la stații publice, însă autonomia ne este suficientă pentru două, trei zile, având în vedere că ele parcurg un număr de circa 50 de km zilnic. Curierul pleacă în traseu dimineața cu bateria la un grad maxim de încărcare, iar când revine o lasă peste noapte la încărcat“, a spus Adrian Țigănuș.
Oficialul FAN Courier a mai spus că autonomia este una bună, apropiată de ceea ce oferă producătorul, însă aceasta scade la un procent de 70% în situațiile în care vremea este neprielnică, în special atunci când temperatura aerului coboară foarte mult.
Performanțe îmbunătățite prin școlarizare
Dacă FAN Courier consideră că practica pe vehicule electrice îi școlarizează pe curieri în privința stilului de condus, Sameday a ales să investească în cursuri de perfecționare pentru a exploata la maximum autonomia oferită de producător. „Am transformat curierii în ambasadori pentru acest tip de vehicul și ne-am dat seama că este extrem de folositor pentru ei să le facem instructaje specifice despre cum pot fi utilizate mai eficient vehiculele. Avem curieri care au performanțe cu 30-40% mai bune în termeni de autonomie, iar unii dintre ei chiar au depășit ceea ce a oferit producătorul în specificațiile tehnice ca și număr de kilometri“, a explicat Lucian Baltaru, CEO-ul Sameday.
Videoconferința Tranzit „Eforturi pentru o distribuție verde“ a avut loc pe 10 martie și a fost transmisă Live pe pagina de LinkedIN și de Facebook a revistei noastre. În cadrul evenimentului s-a pus accent pe sustenabilitate în construcția de clădiri industriale și spații logistice verzi, dar și pe strategii eficiente, cum este micro-depozitarea, în distribuția pe ultima milă. Alături de noi s-au aflat reprezentanții unor companii puternice, care au făcut deja primii pași către soluții logistice verzi: Sînziana Pardhan, Managing Director România – P3 Logistic Parks, Lucian Baltaru, CEO Sameday, Sorin David, Supply Chain Director A&D Pharma, Adrian Țigănuș, Fleet Maintenance Manager FAN Courier și Cristian Cărare, Sales Director Still Motostivuitoare. Evenimentul a fost susținut de partenerii: P3 Logistic Parks, Sameday Courier, STILL Motostivuitoare și Trust Motors.