Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicită includerea transporturilor rutiere în Planul național de redresare și reziliență (PNRR) care va fi transmis Comisiei Europene, pentru finanțarea prioritară a digitalizării și a achiziției de vehicule comerciale ecologice. Este vorba despre vehicule de transport marfă de peste 2,5 t și transport de persoane de peste 9+1 locuri cu sisteme de propulsie pe gaz natural comprimat/lichefiat (CNG/LNG), iar, în viitor, și pe celule de hidrogen. În acelaşi timp, este necesară şi investiţia în dezvoltarea infrastructurii de alimentare pentru noii combustibili alternativi.
Transporturile rutiere au oportunitatea să primească sprijin din partea UE, pe baza Planului național de redresare și reziliență pregătit de Guvernul României, prin care sunt stabilite prioritățile naționale de reformă și investiții până în 2026, se arată într-un comunicat UNTRR.
Noul mecanism ar oferi României posibilitatea de a sprijini redresarea firmelor de transport în urma crizei provocate de pandemie și de a realiza tranziția „verde” prin achiziționarea de vehicule cu propulsie alternativă, pe modelul programelor de sprijin acordate de alte state membre.
Transportul rutier a fost, în ultimii ani, cel mai mare contribuitor la exportul de servicii al României – potrivit datelor Băncii Naționale a României (BNR) – cu un total de 5,68 de miliarde de euro în 2020 (pondere de 24,23%), în scădere cu 9,3% față de 2019. 5,53 de miliarde de euro (-9,34%) reprezintă transport rutier de mărfuri, restul fiind generat de transportul rutier de pasageri (31 de milioane de euro, în scădere cu 39,2% în 2020 în contextul pandemiei) și de alte tipuri de transport rutier (121 de milioane de euro, în creştere cu 6,1% în ultimul an). Totodată, sectorul transportului rutier este un angajator major, însă evoluțiile negative recente la nivel european, determinate de adoptarea Pachetului Mobilitate 1 și de criza Covid-19, afectează semnificativ această industrie, amenințând competitivitatea și chiar supraviețuirea multor firme care operează în acest sector economic important.
Digitalizarea este o necesitate pentru transportatorii români, la fel ca şi decarbonizarea, care va continua la nivel european, în ciuda pierderilor și incertitudinii economice. Prin comparaţie cu România, statele occidentale oferă de mult timp subvenții transportatorilor naţionali pentru achiziționarea de camioane CNG/LNG. Spre exemplu, în Germania se subvenţionează până la 40% din costul camioanelor CNG/LNG şi, în plus, aceste vehicule sunt exceptate de la plata taxelor de drum . La fel, în Franţa s-a instituit un bonus ecologic la achiziția de vehicule electrice sau pe hidrogen. În acelaşi timp, majoritatea statelor membre și-au dezvoltat o rețea de stații de alimentare CNG/LNG, în prezent Germania având 817 astfel de stații, Italia – 1403, Bulgaria – 121, în timp ce în România nu există decât 3 stații de alimentare CNG/LNG.
UNTRR solicită Guvernului României valorificarea pragmatică și concretă a sprijinului financiar important acordat de UE prin Pachetul de redresare – NextGenerationEU, respectiv alocarea a 5 miliarde de euro pentru sectorul transporturilor rutiere prin Planul național de redresare și reziliență în următorii 3 ani, pentru digitalizare și reînnoirea a jumătate din flota României de vehicule comerciale licențiate de transport rutier de marfă (peste 2,5 t) și persoane (peste 9+1 locuri) pe bază de gaz natural comprimat/lichefiat(CNG/LNG) și pentru dezvoltarea a 100 de stații de alimentare CNG/LNG în România.