Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Nu există o soluție unică pentru un viitor sustenabil

În timp ce DAF explorează activ și chiar testează motoarele cu ardere de hidrogen, ar fi o greșeală uriașă să se renunțe la toate avantajele motorului cu ardere internă, explică Ron Borsboom, director executiv DAF Product Development, în cadrul unui interviu luat de Gianenrico Griffini, președintele juriului International Truck of the Year. „Hidrogenul este doar o parte a activităților noastre în domeniul sustenabilității.”

Deși DAF nu a fost întotdeauna considerat un formator de tendințe tehnologice în industria europeană de camioane, nu se poate nega faptul că producătorul olandez face eforturi de cercetare și dezvoltare pentru grupuri de propulsie alternativă. Autotractorul electric CF, pentru livrări la supermarketuri în principal în interiorul orașului, a fost unul dintre primele camioane complet electrice comercializate și de atunci a devenit disponibil și într-o configurație cu trei axe care permite, de exemplu, operațiuni de colectare a deșeurilor. DAF tocmai a anunțat că un LF complet electric va intra în producție în primăvara acestui an, ilustrând încrederea în viitorul vehiculelor cu propulsie electrică.

Electricitatea nu e chiar la îndemâna oricui și nici nu există o rețetă universală

Potrivit lui Borsboom, „vehiculele complet electrice reprezintă o soluție fezabilă pentru aplicații specifice în care sarcina utilă și kilometrajul zilnic sunt limitate, iar camioanele se pot întoarce regulat la bază pentru încărcare. Deși dezvoltarea tehnologiei bateriilor face progrese semnificative în ceea ce privește densitatea de energie, nu trebuie uitat faptul că acestea sunt încă grele și costisitoare și că o infrastructură publică pentru încărcare încă lipsește. Sigur, companiile private vor investi în stații de încărcare, dar ce mă preocupă este infrastructura din spatele acestor investiții private. Va exista electricitate suficientă pentru a face față nevoilor tuturor? Mă îndoiesc, sincer.”

DAF a insistat întotdeauna asupra ideii că nu există o soluție „unică pentru toți” pe drumul către un viitor durabil. „Pentru aplicațiile urbane vehiculele complet electrice sunt o opțiune bună, și pentru cele care trebuie să funcționeze atât în interiorul, cât și în afara zonelor urbane, tehnologia hibridă este calea realistă de explorat. În prezent, DAF are mai multe asemenea camioane hibride în operare la clienți selectați care le testează, iar răspunsul lor este pozitiv, deoarece tehnologia hibridă oferă ce e mai bun din ambele tehnologii: emisii zero în centrul orașelor, o autonomie mare, precum și flexibilitate maximă datorită motorului diesel modern și eficient.”

„Mr. Diesel”

Având în vedere experiența sa îndelungată și vastă în dezvoltarea tehnologiei diesel – nu numai pentru camioane, ci și în industria nautică – Borsboom este adesea denumit Domnul Diesel. „Motorul diesel a fost o invenție fantastică și este încă un motor excelent, care oferă o eficiență de neegalat, fiabilitate și durabilitate. Mă întristează că opinia publică este împotriva motoarelor diesel, ignorând eforturile imense ale industriei de camioane pentru a face această tehnologie din ce în ce mai curată. Imaginea sa nu este, din nefericire, în linie cu realitatea.”

Directorul de dezvoltare a produselor DAF crede că, pentru a respecta cerințele Pactului Verde European și intenția industriei de camioane de a se abține de la utilizarea combustibililor fosili începând cu 2040, motorul cu ardere internă al viitorului va funcționa cu noi generații de combustibil sau, de exemplu, cu hidrogen. „Nu ar trebui uitat niciodată conceptul de motor cu ardere internă.”

Trebuie luat în calcul tot procesul, de la producția de energie până la consum

European Green Deal a cerut industriei europene a camioanelor să-și reducă emisiile de CO2 cu 15% până în 2025 și chiar cu 30% până în 2030. Iar Borsboom avertizează că aceste obiective sunt foarte provocatoare. „Datorită efortului tehnic extraordinar din ultimii 20 de ani, industria camioanelor a atins o reducere medie a emisiilor de CO2 de 1%/an. Și acum trebuie să crească la 2,5%/an până în 2025 și la 3%/an din 2025 până în 2030. Deci va trebui să înceapă producția de sisteme de propulsie electrice și hibride în serie, deoarece se pare că legislația va impune ca 20% din producție să fie fără emisii. Dar, apropo, dacă ne preocupăm de planeta noastră, e inevitabil ca la un moment dat să adoptăm o abordare verde de la sursă până la propulsie.”

Hidrogenul este una dintre cele mai promițătoare căi de realizare a sistemelor de propulsie cu emisii zero pentru transportul pe distanțe lungi atunci când se utilizează energia eoliană sau solară pentru a-l produce. La fel ca alți producători de camioane, DAF explorează tehnologiile cu pile de combustie alimentate cu hidrogen, dar, în plus, investighează și potențialul hidrogenului de a alimenta un motor cu ardere internă.

Borsboom explică faptul că o pilă de combustie nu are capacități tranzitorii. Cu alte cuvinte, nu este capabilă să accelereze și să decelereze. Prin urmare, atunci când se utilizează pilele de combustie, este necesară stocarea energiei într-un set de baterii. Un motor cu ardere internă oferă capacitățile tranzitorii necesare, ceea ce este mai puțin sensibil la calitatea hidrogenului și nu necesită pachete de răcire uriașe, spre deosebire de tehnologia cu pile de combustie. „Avem un astfel de prototip în test, iar primele rezultate arată bine, însă atenție! vor trece încă ani buni până când această nouă tehnologie să aibă genul de fiabilitate și durabilitate dovedite pe care oamenii sunt obișnuiți să le vadă în produsele noastre existente, așa că nu trebuie să existe așteptări ca aceasta să fie disponibilă pe piață în viitorul apropiat.”

Noi generații de combustibili

Astăzi, uleiul vegetal hidro-tratat (HVO) este deja pe piață, iar gama actuală de camioane DAF poate funcționa pe HVO fără nicio adaptare tehnică sau modificări ale programului de service. „Este bine că se face tot posibilul pentru a găsi soluții care să îndeplinească cerințele Green Deal pentru 2025 și 2030, dar există deja multe lucruri pe care le-am putea realiza astăzi pentru a reduce emisiile de CO2. HVO este ultima generație de biodiesel în care producția nu interferează cu producția de alimente și are ca rezultat o reducere a CO2 de până la 90% «de la pompă la roată» (propulsat pe diesel). Și pe termen lung e-combustibilii vor deveni disponibili. Pentru aceasta, CO2 din aer poate fi captat și stocat și prin electroliză combinată cu hidrogen. Soluția va avea ca rezultat un combustibil lichid, neutru din punct de vedere al emisiilor de CO2, pe care pot funcționa perfect fără excepții motoarele cu ardere internă moderne.”

Dar, deși HVO are potențial, DAF nu se va baza niciodată exclusiv pe soluțiile sustenabile. „În primul rând, subliniez încă o dată faptul că nu există o soluție unică pentru toate tipurile diferite de aplicații de transport”, spune Borsboom. „Distribuția este diferită de transportul pe distanțe lungi. De aceea, la DAF dezvoltăm, explorăm și aplicăm un spectru complet de tehnologii: cu baterie electrică, hibrid sau pe hidrogen. Însă motorul cu ardere internă are încă un potențial mare pentru viitor. Dar se pare că politicienii nu vor să asculte. Toți au o opinie la acest moment, dar ar fi mai bine dacă deciziile s-ar baza pe date bine argumentate.”         

Articole similare