La numai nouă luni de la intrarea în vigoare a Pachetului Mobilitate, documentarul „Sclavii camioanelor: Exploatarea imigranților în Lituania”, găzduit de LaisvesTV, deja începe să provoace rumoare în UE. Filmările prezintă condițiile în care muncesc șoferii din țările terțe angajați la marile companii internaționale lituaniene.
Investigația recentă a vizat modul și condițiile de lucru ale șoferilor din țări din afara UE, angajați în cele mai mari companii lituaniene de transport internațional. Potrivit cifrelor publicate anual de Comisia Europeană, Lituania se află în top în privința importului de șoferi din țări terțe. În 2019, cifrele CE indicau 200.000 de astfel de șoferi care care lucrau în transportul rutier internațional în UE, comparativ cu aproximativ 150.000 în 2018. 70% dintre acești șoferi lucrau pe permise (atestate de conducător auto) eliberate de Polonia și Lituania.
Din mărturiile celor intervievați s-au desprins următoarele concluzii:
- salariile șoferilor nu sunt plătite așa cum s-a stabilit sau sunt plătite parțial, după ce au fost reduse masive, cel mai des în urma unor penalități pentru fel de fel de mărunțișuri;
- documentele șoferilor – precum cărțile de identitate sau pașapoartele – sunt confiscate și sunt utilizate ca instrument de șantaj sau presiune atunci când solicită salarii mai mari;
- șoferii sunt nevoiți să încalce diferite reglementări, dar mai ales li se cere să încalce prevederile privind timpii de conducere și de odihnă;
- pauza lungă obligatorie nu este aproape niciodată respectată și, chiar dacă ar trebui consumată în afara camionului, se realizează în cabină, iar compania furnizează șoferilor o factură falsă cu care demonstrează că au dormit la hotel;
- șoferilor li se țin cursuri despre cum să încalce legea și cum să reacționeze dacă sunt prinși de poliție;
- în mai multe cazuri, în special atunci când pretind că li se respectă drepturile sau când refuză să încalce legea, șoferii sunt bătuți.
Documentarul face referire și la rata ridicată a mortalității în rândul șoferilor cauzată de accidente rutiere, dar și decesele din parcări din motive nespecificate.