Parlamentul Germaniei a votat pe 20 mai o lege prin care modifică taxarea camioanelor pentru utilizarea infrastructurii și pentru poluarea fonică și a aerului, clarifică în ce condiții se mai acordă scutiri de taxe pentru vehiculele hibride sau pe gaz, permite folosirea de camioane autonome pe anumite rute de pe drumurile publice și crește ponderea energiilor regenerabile în trafic. Legea însă trebuie aprobată și de Consiliul Federal.
Sistemul de taxare pentru utilizarea infrastructurii rutiere din Germania urmează să fie modificat, ca urmare a hotărârii Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJEU) din 28 octombrie 2020, prin care s-a decis, ca urmare a unui proces intentat de un expeditor polonez împotriva statului german, că taxa pentru camioane a fost calculată incorect ani de zile.
Prin urmare, Legea federală de taxare a drumurilor s-a modificat, iar noul sistem de taxare a camioanelor prevede ca firmele de transport să plătească mai puțin pentru utilizarea autostrăzilor și drumurilor federale.
Conform proiectului de modificare, componenta de taxare a costurilor infrastructurii va scădea de la data hotărârii CJEU din 28 octombrie 2020, după cum urmează: pentru vehicule având masa maximă total admisă (MTMA) cuprinsă între 7,5 și 12 t, de la 8 la 6,5 cenți/km, pentru MTMA între 12 și 18 t, de la 11,5 la 11,2 cenți/km, pentru MTMA peste 18 t cu 3 axe, de la 16 la 15,5 cenți/km și pentru MTMA peste 18 t cu 4 sau mai multe axe, de la 17,4 la 16,9 cenți/km.
Modificarea prevede și aplicarea unor taxe mai mari pentru poluarea aerului, care vor fi introduse de la 1 octombrie 2021, ca urmare a actualizării, de către Uniunea Europeană, a costurilor externe taxabile de poluare a aerului și poluare fonică: pentru Euro 6 de la 1,1 la 1,2 cenți/km, pentru EEV și Euro 5 de la 2,2 la 2,3 cenți/km, pentru Euro 4 și Euro 3 (PMK 2) de la 3,2 la 3,4 centi/km, pentru Euro 2 de la 7,4 la 7,8 cenți/km și pentru Euro 1 și vehicule fără clasificare de la 8,5 la 8,9 cenți/km.
Gata cu manipularea rezervoarelor de benzină pentru taxe de drum mai mici
Legea clarifică, de asemenea, condițiile în care firmele de transport care folosesc autovehicule pe gaz (LNG, CNG) sau hibride (gaz/diesel) pot beneficia de scutirile de taxe de drum din Germania. Deoarece BAG a întâlnit în mod repetat cazuri de manipulare și fraudă prin instalarea de rezervoare de gaz false pentru a se obține beneficii de taxare nejustificate, firmele care „modernizează” autovehiculele și schimbă rezervoarele de gaz nu vor mai primi scutiri de la taxele de drum, ci doar companiile care dețin autovehicule „livrate din fabrică pentru funcționarea cu LNG, CNG sau cu motor cu doi combustibili LNG/diesel”.
Germania devine un pionier al condusului autonom
Începând de anul viitor, Germania permite condusul autonom de Nivel 4 (vehicule fără șofer) pe drumurile publice pe anumite rute. Cu o conducere complet automată de nivelul patru, computerul poate prelua controlul deplin al mașinii pentru anumite aplicații fără a fi monitorizat de un șofer uman. În caz de urgență, sistemul trebuie să poată opri vehiculul în siguranță pe marginea drumului. Potrivit Ministerului Transporturilor din Germania, această tehnologie ar putea fi utilizată pentru transport de persoane de tip shuttle sau transport de marfă.
Legea prevede și creșterea ponderii energiilor regenerabile în traficul german cu până la aproximativ 32% până în 2030 – de peste două ori mai mult decât este cerut de UE pentru a proteja clima. Acest lucru obligă companiile de uleiuri minerale să reducă emisiile de gaze cu efect de seră ale combustibililor lor – de exemplu, prin utilizarea hidrogenului verde sau a energiei electrice verzi în vehiculele electrice.