Șoferii profesioniști propun mai multe măsuri „imediate“ pentru ca numărul atacurilor și furturilor de marfă din parcările europene să fie diminuat. Cele mai importante și care trebuiesc luate rapid sunt iluminatul obligatoriu și supravegherea video.
Adriana Mureșan, șofer și membru fondator al asociației „Voluntari în Europa“, inițiatoarea petiției online intitulată „Opriți asasinatele șoferilor în parcări!“, a explicat, în videoconferința Tranzit – „Șoferii, singuri în fața hoților și migranților!“, faptul că în solicitarea adresată Parlamentului European șoferii au făcut referire la două instrumente legale: Tratatul de la Lisabona și Regulamentul 885/2013, de completare a Directivei 2010/40/UE a Parlamentului European și a Consiliului privind STI în ceea ce privește furnizarea de servicii de informații referitoare la locuri de parcare sigure și securizate pentru camioane și vehicule comerciale.
„Tratatul garantează integritatea și siguranța cetățenilor europeni, precum și a bunurilor lor pe întreg teritoriul UE. Deci din start vorbim de niște drepturi recunoscute la nivel de state membre și de garanția pe care UE ne-o dă nouă, șoferilor, privind asigurarea integrității noastră fizice și materiale“, a spus Adriana Mureșan.
Cel de-al doilea instrument la care a făcut referire șoferița româncă a fost Regulamentul 885/2013, privind locurile de parcare sigure și securizate. În opinia sa, la ora actuală regulamentul este destul de vag și nu obligă statele membre la crearea unor astfel de spații, ci doar la semnalizarea și standardizarea lor, acolo unde acestea există. „Trebuie introduse noi articole care să oblige la crearea unor spații sigure“, a mai spus Adriana Mureșan.
Fără vehicule care nu sunt de transport greu
Însă ca o primă reacție la problema uciderii șoferului român Mihai Spătaru, Comisia și Parlamentul European trebuie să aducă iluminatul public în toate parcările de camioane, pentru a încuraja reacțiile de ajutor ale șoferilor în cazul unui atac, în același timp pentru a descuraja bandele de hoți. A doua soluție propusă de șoferi este implementarea unui sistem de supraveghere video care să înregistreze doar în momentul în care în parcare intră un vehicul din altă categorie decât transport marfă. „Astfel se poate frâna un pic această epidemie de atacuri, victime și furturi de marfă“, a fost de părere Adriana Mureșan.
În videoconferință a intrat și un alt șofer, Gabriel Popescu, reprezentantul unei alte comunități virtuale de șoferi, care a susținut că noile prevederi privind întoarcerea șoferilor la fiecare 3 sau 4 săptămâni, deoarece nu puține sunt cazurile când aceștia sunt epuizați după perioade foarte lungi de lucru, iar faptul că stau pe Comunitate îi expune și mai mult pericolului de a fi atacați.
Presiunea pe șoferi, din ce în ce mai mare
Cu referire la munca epuizantă și la pericol, Adriana Mureșan a adus în discuție și numărul de decese în creștere în rândul șoferilor tineri, cu vârste de la 30 de ani în sus. Asta pentru că, a spus ea, tarifele de transport au ajuns la un prag minim, iar pentru a fi competitivi, transportatorii și expeditorii se bat pe timpul de livrare. Și nu, nu vorbim de automotive sau temperatură controlată, ci mărfuri din categoria de larg consum pentru care conceptul „Just in Time“ a ajuns să fie un factor decisiv.
„Asta înseamnă că șofer nu are controlul unei parcări, nu mai poate decide unde să se oprească, ci trebuie să conducă până la ultimul minut de program deoarece trebuie să livreze într-un anumit interval. Firmele deja concurează pe timpul de livrare, nu mai pot reduce prețurile“.
În plus, odihna insuficientă cauzată de stresul că poți fi atacat în cabină poate duce la accidente cu urmări grave în trafic, ținând cont de mărimea și tonajul camioanelor, șoferii fiind în pericol de infarct la volan. „Este vorba de siguranța tuturor, nu doar a noastră!“, a conchis Adriana Mureșan.