Așa cum reiese din cel mai recent barometru Transporeon, indexul capacității de transport rutier din Europa a continuat și în mai scăderea începută în martie, atingând cea mai joasă valoare din ultimii trei ani. Concret, acesta a scăzut până la 74,7 puncte, fiind cu 11,3% mai mic decât în luna anterioară. Iar față de mai 2020 capacitatea disponibilă pe piața spot a scăzut chiar cu 58,4%.
Spre deosebire de acest indicator, indexul prețului de transport a avut o evoluție diferită, crescând începând din martie 2021, iar în mai 2021 a ajuns la cea mai mare valoare din ultimii trei ani, de 113,5 puncte. Prețurile din mai 2021 au crescut cu 8,4% față de luna anterioară și cu 28% față de mai 2020.
În ceea ce privește impactul Brexit asupra indicatorilor analizați de Transporeon, se observă faptul că prețurile și capacitatea de transport pe ruta dintre Franța și Marea Britanie sunt în linie cu tendința generala pieței europene. Capacitățile au scăzut semnificativ, fiind acum de 88,1 puncte, cu 25,4% mai mici decât în luna anterioară și cu 40,9% mai mici decât în mai 2020. Iar prețurile au crescut până la 136,4 puncte, ceea ce înseamnă cu 12,9% mai mult decât în aprilie 2021 și cu 61,7% mai mult față de mai 2020.
Cea mai mare creștere de preț față de luna anterioară s-a înregistrat în FMCG, de 42,5% față de aprilie, până la 106,9 puncte, de asemenea un vârf pentru ultimii trei ani. Iar capacitatea din această industrie a scăzut cu 15% față de aprilie 2021 și cu 37,4% față de mai 2020, până la 99,2 puncte.
Prețul a crescut semnificativ și în industria chimică, ajungând la 87,7 puncte, cu 12,4% mai mult decât în aprilie 2021 și cu 16,6% mai mult decât în mai 2020. Pe de altă parte, aici capacitatea de transport este stabilă, de 87,8 puncte, cu o pierdere de numai 1,8% față de luna anterioară, dar de 61,5% față de mai 2020.
Industria auto a avut o capacitate de 75,4 puncte, cu 13,7% mai mică decât în aprilie 2021 și cu 51,6% mai mică decât în mai 2020. Prețurile aici continuă să-și revină, ajungând la 104,4 puncte, fiind mai mari cu 5,5% decât în aprilie 2021 și cu 35,2% decât în mai 2020.
Reamintim că această analiză este realizată pe baza datelor rezultate din peste 1,8 miliarde de încărcări pe an la nivel european, pe piața spot. Ea pune în evidență faptul că revenirea economică după pandemie este clară dacă ne uităm la piața de transport rutier de marfă, capacitățile scăzute și prețurile în creștere fiind rezultatul unei situații bune a comenzilor din partea expeditorilor. Iar pe ruta Franța-Marea Britanie se remarcă o normalizare.