A treia decadă a secolului al XXI-lea va aduce schimbări majore în transport, legate mai ales de așteptările sociale pentru acest domeniu, care se traduc într-o activitate tot mai intensă de reglementare a legiuitorilor naționali și din UE, precum și în schimbările de pe piață. Aceasta din urmă va fi modelată de transformarea lanțurilor globale și europene de supply chain, schimbările așteptărilor consumatorilor (atât în relațiile B2B, cât și B2C), dezvoltarea de tehnologii moderne, creșterea digitalizării și evoluția pieței muncii, care duce la îmbătrânirea populației și schimbări în ceea ce privește așteptările de la un loc de muncă ale noii generații de lucrători.
Din nefericire, aceste schimbări legislative nu sunt agreate de operatorii din Europa Centrală și de Est – subliniază și de această dată reprezentanții asociației poloneze de transport și logistică TLP – care realizează peste 60% din transportul internațional din Europa. Cele mai mari îngrijorări sunt în continuare legate de Pachetul Mobilitate și Directiva Detașării, a căror adoptare a fost justificată inițial de dorința de a îmbunătăți condițiile de muncă ale șoferilor, dar care au dus până la urmă, așa cum au dorit vesticii, la restricționarea competiției din partea operatorilor din Polonia, România, Lituania sau Bulgaria.
TLP reamintește că din 2022 activitatea șoferilor profesioniști care nu are legătură cu țara de reședință a operatorului de transport angajator (deci cabotaj și cross trade) se va supune normelor naționale privind lucrătorii detașași din țările pe teritoriul cărora se efectuează încărcarea/descărcarea mărfurilor transportate. Deci salariile plătite vor trebui să fie aceleași din țările gazdă și beneficiile legate de deplasare nu vor putea fi incluse, în opinia TLP, în salariu, prin urmare costurile cu forța de muncă din cross trade și cabotaj pot crește cu până la 10%, ceea ce, în condițiile tarifelor de transport din prezent, ar duce la o marjă negativă de profit pentru operatori și multe firme vor trebui să-și reducă substanțial volumele de servicii așa numite de export.
Dar ceea ce reprezintă o amenințare pentru transportatori poate fi o oportunitate pentru industria de logistică din Polonia, deoarece transportatorii „goniți“ de pe piață nu pot fi înlocuiți ușor de companii din Germania, Franța sau BeNeLux, unde lipsesc deja circa 600.000 de șoferi profesioniști. Deci o reducere importantă a serviciilor de transport ar putea reduce schimburile directe de bunuri între țările puternic dezvoltate și ar impulsiona dezvoltarea spațiilor de depozitare și investițiile în țări cu suficient potențial de transport.