Până în prima jumătate a anului 2022, prețul motorinei se va apropia de cel al benzinei din Austria, datorită egalizării accizelor (în prezent este o diferență de 8,5 eurocenți pe litru în favoarea motorinei). Anunțul scumpirii motorinei a fost făcut de ministrul austriac al Transporturilor și Mediului, Leonore Gewessler, care a precizat că Guvernul austriac va elimina toate beneficiile fiscale la motorină.
Transportatorii nu au salutat vestea, susținând că creșterea prețului la motorină va compromite competitivitatea sectorului. Dar și mediul de afaceri a protestat, temându-se că orice creștere a costurilor de transport ar putea încetini creșterea economică, în special pentru întreprinderile mici și mijlocii. Președintele Camerei de Comerț a Tirolului, Christoph Walser, adaugă că creșterea accizei la motorină nu va afecta în mod semnificativ tranzitul vehiculelor comerciale de-a lungul axei Brenner și solicită în schimb un angajament mai mare asupra tunelului feroviar Brenner și asupra cercetării de combustibili sintetici. “Desființarea beneficiilor fiscale la motorină ar costa populația tiroleză 70 de milioane de euro pe an fără a rezolva în niciun fel problema tranzitului”, a afirmat acesta.
În cursul reformei fiscale și ecologice, ministerul mediului ar dori să crească taxele pe motorină. „După creșterea masivă a impozitului standard pe consum (NoVA) sau noua taxă pentru vehiculele comerciale mici, companiile nu trebuie taxate din nou”, avertizează Renate Scheichelbauer-Schuster, președintele Departamentului Federal de Comerț și Meserii din Cameră. „Asta ar fi o frână drastică a cererii și numai de asta au nevoie companiile noastre, în special numeroasele întreprinderi mici și mijlocii din comerț și meserii, acum după pandemie.”
Alexander Klacska, șeful diviziei federale pentru transport și trafic, este de acord cu reprezentanții mediului de afaceri: „Aceasta ar fi o povară, în special pentru industria noastră, unde vehiculele, plus combustibilul asociat, sunt resursele de operare necesare importante și acest lucru diminuează masiv competitivitatea”, avertizează Klacska. “Industria transporturilor este deja expusă concurenței acerbe a operatorilor din țările vecine spre est. Un preț mai ridicat al motorinei în Austria ar face acest lucru și mai rău.”
Preţurile la motorină în Austria sunt pe la mijlocul celor practicate în toate ţările europene. Însă Klacska atrage atenţia că în unele ţări cuantumul accizelor care poate fi recuperat este mare, oferind avantaje operatorilor din respectiva ţară.