“Din punct de vedere procedural, amnistia fiscală nu poate fi dată decât prin lege. Numai Parlamentul poate da o astfel de lege de anulare. Prin urmare, e nevoie de un proiect de lege, care poate fi inițiat de Guvern, cum s-a întâmplat în 2015, când s-a dat prima amnistie fiscală pe diurnă, sau la inițiativa unor parlamentari – și avem modelul din 2017 (când s-au acordat amnistii fiscale pentru ciobani și pentru companiile de real-estate)”, a precizat Dan Manolescu, președintele Camerei Consultantílor Fiscali în cadrul videoconferinței Tranzit cu titlul „Amnistia fiscală, oferită la pachet cu plafonarea diurnei neimpozabile”, care a fost difuzată live pe paginile de FaceBook și respectiv LinkedIn a revistei Tranzit.
Cele două măsuri trebuie date la pachet pentru că perioada până la care se va da amnistia.
„Legea va trebui sa prevadă un termen din trecut, până la care se oprește amnistia, sau poate să se raporteze până la momentul în care va intra în vigoare respectiva lege, dacă aceasta va include și o modificare a regimului fiscal. Ele trebuie cumva să vină împreună pentru că altfel rămâne o perioadă de vid legislativ – între data la care intervine amnistia și data de la care se schimbă regimul fiscal – care pot fi urmate de alte posibile reinterpretări”, a mai spus Dan Manolescu.
Proiectul de lege datat în 16 august a fost ”substantial îmbunătățit”, a mai spus Dan Manolescu, care are informații că noul proiect de lege include observațiile transmise de CCF Guvernului la finalul lui august și anume ca modificările să nu vizeze Legea 16, ci Codul fiscal pentru că “toate elementele fiscale trebuie să stea în Codul fiscal, nu în actele normative”. Mai mult, „prevederea din proiectul de lege văzută ca soluție nu rezolva decât o parte a problemei. Noi am propus o modificare care vizează toate cele trei tipuri de remunerare a disconfortului lucrătorilor pentru scoaterea lor din mediul lor obișnuit de lucru, prevăzute de legislația muncii și anume indemnizația de delegare, cea de detașare și clauza de mobilitate.”
Indiferent de modul de plafonare a valorii maxime de neimpozitare a diurnei, aceasta trebuie să fie aceeași fie că este vorba de delegare sau de detașare, cu toate că Regulamentul 1057 de aplicare a detașării transnaționale în transporturi face referire numai la transporturile cross-trade, nu și la cele bilaterale. Însă cum majoritatea firmelor au curse combinate este foarte posibil ca un șofer să aibă într-o singură săptămână zile de delegare și altele de detașare transnațională. Dacă i s-ar plăti indemnizații diferite pentru aceeași cursă este foarte posibil ca ANAF să supună la un moment dat diferențele de bani dintre indemnizații reîncadrării ca venituri de natură salarială și să le impoziteze.