Primele calcule făcute de managerii de transport privitoare la impactul schimbării regimului fiscal al diurnei nu arată bine pentru viitorul firmelor care fac transport internațional.
Dorin Jurjuţ, administratorul Ravitex, spune că dacă plecăm de la premisa că salariul de bază al șoferilor este cel minim pe economie, limitarea diurnei neimpozabile la de 3 ori salariul minim împărțit la numărul de zile lucrătoare aduce un impact în costuri de 1,3%. “Dacă vor fi luate în calcul zilele calendaristice, atunci impactul ar depăşi 5%. În aceste condiţii, cărăuşii români nu vor mai putea fi competitivi la nivel comunitar”, a adăugat Dorin Jurjuț. „Până nu vom vedea ceva concret, nu putem decât să facem supoziţii. Este clar însă că trebuie să ne propunem obiective realizabile şi nu putem să ne îmbătăm cu apă rece că nu se va schimba nimic. Plafonarea diurnei se doreşte şi, sub o formă sau alta, acest lucru se va face. Întârzierea în acordarea amnistiei va face însă mult mai multe victime colaterale: o firmă odată distrusă nu o mai întoarce nimeni.”
Pe de altă parte, Mircea Vlah, administratorul Dumagas Transport, este sceptic cu privire la posibilitatea transpunerii în tarife a costurilor adiţionale care vor fi generate de o eventuală plafonare a diurnei. Şi pe lângă plafonarea diurnei, creşterea salariului minim – din 2022 – va genera, de asemenea, o creştere a cheltuielilor, împreună cu celelalte prevederi din Pachetul Mobilitate. „Plafonarea diurnei ar însemna, practic, o diurnă de 1.500 de euro pe lună. Şoferii primesc în prezent diurnă 30 de zile pe lună, pentru că aceasta se acordă pentru toate zilele cât sunt plecaţi, lucrătoare sau nelucrătoare. La o medie de 70 de euro/zi, cuantumul lunar al diurnei se ridică acum la 2.100 de euro. Cum se va acoperi diferenţa? La o medie de 10.000-11.000 de km/lună, avem nevoie de o majorare de tarif de 5 cenţi/km, care nu poate fi obţinută acum din piaţă”, a spus Lucia Apostol, director de transport Dumagas, care a atras atenția că traversăm o criză de șoferi de proporții și chiar dacă salariul de bază va crește, șoferii nu vor accepta scăderea diurnei.
Cota de rentabilitate a firmelor de transport este în prezent între 2 şi 5%, a explicat Petrică Horga. Nimeni nu îşi va permite, aşadar, o creştere a cheltuielilor de cinci procente.
„La o simulare de calcul pentru Luxemburg, unde salariul minim este de 102 euro/zi, dacă am avea doar 67 de euro deductibili, indemnizaţia care trebuie impozitată pe zi este de 12,96 euro. Pe Germania, calculul este la limită, cu condiţia să nu se crească salariul minim în această ţară”. Este clar că în acest moment, regimul de acordare a diurnei este singurul avantaj pentru a fi competitivi, însă acesta s-ar putea reduce sau chiar anula în perioada următoare.
Dacă legislaţia fiscală se va schimba în mai multe state est-europene, cum se încearcă, atunci cărăuşii români ar mai putea avea şanse pentru a fi competitivi, este de părere Dorin Jurjuţ. Altfel, nu vor avea nicio şansă. Mai ales că în statele vecine este mult mai facilă utilizarea şoferilor extra-comunitari, în această perioadă a crizei acute de şoferi.