Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Încep să se vadă roadele specializării

H.Essers deține toate autorizațiile necesare pentru a lucra în industriile chimică și farmaceutică și a investit mult în ultimii ani în depozite și vehicule care să respecte cele mai stricte condiții de păstrare și transport ale mărfurilor – deși, spre deosebite de industria farmaceutică, cea chimică nu este bine reglementată, deci încă există pe piață și soluții mai puțin adaptate. În 2020 a fost deschis la București un depozit de 10.000 m2 pentru produse chimice, din care 5.000 m2 pentru un client din industria vopselelor, iar în ceea ce privește depozitele pentru farma, deși sunt funcționale de câțiva ani, încă mai au nevoie de timp pentru a fi amortizate. Dar cele mai mari eforturi au fost deja făcute și de acum rezultatele vin aproape de la sine, H.Essers fiind invitat la toate licitațiile mari. Astfel că, deși pentru companiile de logistică este greu de estimat ce cifră de afaceri sau profit vor înregistra în niște ani atât de dificili și de diferiți, ca 2021 și 2022, H.Essers, cu firmele sale Logistics, Transport, Investiții și Distribuție, se bazează pe indicatorii economici buni din ultimul timp și pe domeniile specializate pe care le deservește pentru a privi cu optimism anii ce vin.

Din grupul H.Essers fac parte mai multe firme. H.Essers Logistics SRL oferă servicii de depozitare și logistică, H.Essers Investiții este deținătorul depozitelor, H.Essers Distribuție face distribuție între hub-urile din România ale companiei (deci cele trei au împreună activități de contract logistics), H.Essers Expediții se ocupă de tot ce înseamnă servicii vamale la Oradea și București. H.Essers Mobiliare face închiriere și leasing de vehicule comerciale grele și H.Essers SRL este firma de transport internațional, inclusiv intermodal și casă de expediții, așa cum explică CEO-ul H.Essers Logistics, Jeroen Fabry.

Și cifra de afaceri și profitul au fost în creștere în 2020

H.Essers Investiții a avut o cifră de afaceri în creștere continuă din 2016 încoace, care în 2020 a ajuns la 22.167.811 lei, față de 20.570.129 de lei în 2019, și un profit net ușor mai mic în 2020 decât în anul anterior: 3.268.716, față de 3.427.415 lei. În ceea ce privește activele imobilizate, ele au crescut, de asemenea, constant din 2015 încoace, depășind 153 de milioane de lei în 2019 și 161 de milioane de lei în 2020.

În mai 2020 compania a deschis un depozit nou la București, de 10.000 m2, destinat produselor chimice (clientul de aici este o fabrică de vopsele din România), și lui i se datorează cea mai mare parte a creșterii indicatorilor financiari de mai sus. Astfel, H.Essers a ajuns să dețină 50.000 m2 în Capitală, din care 10.000 m2 pentru produse farmaceutice și câte 20.000 m2 pentru chimicale și mărfuri generale.

Reamintim că încă de la intrarea sa pe piața din România, acum 20 de ani, compania a avut ca strategie să folosească active proprii pentru transport și logistică, iar în prezent are toate autorizațiile necesare pentru a lucra în industriile chimică și farmaceutică.

Și H.Essers Distribuție a avut o cifră de afaceri care a crescut mereu din 2015 încoace, ajungând la 40.825.278 de lei în 2019 și la 44.520.847 de lei în 2020, dar în acest caz și profitul net a crescut anul trecut, de la 2.127.343 la 2.574.704 lei, în timp ce activele imobilizate au înregistrat un salt spectaculos, de la 20.000-30.000 de lei în cei trei ani anteriori la aproape 100.000 de lei în 2020. Compania face distribuție în 99% din cazuri pentru clienți de logistică, cele două activități mergând, de altfel, mână în mână atunci când faci contract logistics.

H.Essers Logistics a avut și ea creșteri de cifră de afaceri din 2015 încoace, cu excepția lui 2019, și a ajuns anul trecut la 35.063.924 de lei, cu circa 20% mai mult decât în anul anterior. Iar profitul net a crescut, de asemenea, în 2020, până la 2,5 milioane de lei, după doi ani de scădere.

La nivel european, H.Essers a crescut în 2020 cu 15-20%, atât organic – „încercăm să creștem organic cu 5-10%/an“ – cât și prin achiziții de firme: Tank Management și Huktra, specializate în transport de chimicale, și Meeus Group din Olanda, o firmă cu 160.000 m2 de depozite, cu 110 camioane și 590 de semiremorci și cu o cifră totală de afaceri de 57 de milioane de euro. În plus, se caută firme din Spania care să fie preluate. Totul pentru a oferi un pachet complet de servicii.

Revenind la companiile din România, prima parte a lui 2021 a fost mai bună decât perioada similară a anului trecut, cu singura diferență că cifrele din 2021 au fost uniforme de la o lună la alta, pe când în 2020 în iulie s-a produs o creștere foarte mare. Dar și 2021 este un an dificil, în care este nevoie de eforturi mai mari și de flexibilitate mai mare, și de aceea este dificil de estimat cu ce rezultate financiare se va încheia. Iar 2022 se așteaptă să fie, de asemenea, un an greu, din cauza Pachetului Mobilitate și a altor schimbări legislative, care vor obliga unele firme să se orienteze spre transport intern pentru a supraviețui.

Logistica pentru industria chimică va fi reglementată mai strict

Volumele de activitate ale H.Essers sunt mai mari în relația cu industria chimică decât cu cea farmaceutică, și la fel și spațiul de depozitare, dar valoarea este mai mare în cazul farmaceuticelor. În ceea ce privește profitabilitatea, cele două sunt aproximativ egale și depășesc mărfurile generale sau FMCG.

Principala diferență dintre farma și industria chimică este că prima este foarte bine reglementată, prin legi specifice, regulamente și linii directoare europene, dar pentru chimicale nu există decât licențe de mediu (lipsește factorul control), nu și obligații legale stricte, ca GDP în industria farmaceutică, așa cum explică Jeroen Fabry. De aceea se găsesc depozite oriunde se află și fabrici, pe când la farma producătorii nu riscă nimic în ceea ce privește calitatea. Dar la nivel european se discută și despre reglementarea logisticii pentru industria chimică și, chiar dacă CEO-ul H.Essers Logistics nu crede că ea se va face mai devreme de doi ani, în curând toate chimicalele se vor stoca în depozite adecvate (conforme normelor SEVESO).

Unii producători locali se vor lăsa greu convinși de necesitatea de a folosi spații potrivite și de a plăti în consecință, crezând că este responsabilitatea companiilor de logistică să respecte reglementările legate de stocare și transport, și de aceea este nevoie și de educație în rândul lor, așa cum subliniază Jeroen Fabry. „Multinaționalele, pe de altă parte, ne caută ele.“

Investițiile în depozitul pentru farmaceutice încă nu au fost amortizate

Pe de altă parte, în industria farmaceutică normele stricte fac ca investițiile în depozite și mijloace de transport să fie foarte mari, astfel că H.Essers încă are nevoie de timp pentru a le amortiza. De la construirea și utilarea unui depozit și până la obținerea tuturor acreditărilor trec doi ani, timp în care nu se poate lucra acolo. „Dar acum toți producătorii ne caută și suntem invitați la toate licitațiile care se organizează. Totuși, încă nu am acoperit costurile, însă sigur o vom face.“

H.Essers a fost responsabil cu logistica pentru unul dintre cei mai mari producători de farmaceutice și încă de când a fost disponibil vaccinul anti Covid-19 a aprovizionat de acolo punctul de intrare din fiecare țară europeană – deci nu s-a ocupat și de transportul de acolo până la centrele de vaccinare. Activitatea continuă, și de atunci s-au adăugat și celelalte mărci de vaccinuri.

Primele doze au fost livrate simbolic în același timp în toate țările, dar în cantități mici, de câte 2.000-3.000 de vaccinuri, și pentru a face transport simultan H.Essers a apelat și la subcontractori, inclusiv cu vanuri.

În ceea ce privește un alt segment foarte actual, care se bucură de creșteri impresionante, comerțul electronic, H.Essers oferă și aici servicii de peste 10 ani, „dar nu căutăm în mod deosebit clienți pentru acest domeniu“.

Telematică mai ușor de operat și mai bine integrată

H.Essers caută să optimizeze continuu și soluțiile IT folosite, în urmă cu doi ani începând să dezvolte in house un nou WMS, mai ușor de operat decât cel anterior, cu funcționalități noi și care acum este implementat 80% – inclusiv în România, cu excepția a doi clienți.

Mai ales în logistica farmaceutică este nevoie de sisteme validate care pot executa orice – control, picking ș.a. – pentru a face livrare la nivel de cutie și a avea trasabilitate perfectă. Iar progresele în materie de softuri sunt atât de mari, „încât acum avem un client pentru care facem distribuție națională și care intră în sistemul nostru și își urmărește singur marfa, având actualizări ale poziției la fiecare cinci minute“.

În ceea ce privește controlul temperaturii din spațiul de încărcare și alertele trimise la Turnul de Control al H.Essers, acestea sunt de mult de la sine înțelese când vine vorba de produse farmaceutice.

Flexibilitatea, cerința anului în logistică

Ceea ce caracterizează 2021 este, în opinia lui Jeroen Fabry, nevoia foarte mare de flexibilitate și faptul că totul este atât de nou, încât companiile nu se mai pot baza pe experiența din trecut pentru a face previziuni. Nimeni nu mai face stocuri, astfel că o firmă de logistică poate face mai multe livrări pentru un client, dar fiecare livrare are volum mai mic decât în anii trecuți. De aceea și timpii mari de așteptare la platformele de încărcare/descărcare – „cauzați de faptul că nu există o ordine logică a descărcării și că nu se pot face înainte de plecarea în cursă programări care să se și respecte“ – sunt acum o problemă și mai spinoasă. „Deci, dacă ești o firmă de logistică și ai de-a face numai cu platforme, presiunea asupra ta este foarte mare. Retailerii, ca și acum câțiva ani când am venit în România, sunt foarte puternici comparativ cu producătorii, și doar ei dictează, deci este o comunicare într-o singură direcție.“

De flexibilitate trebuie să dea dovadă firmele de logistică și atunci când vine vorba de ofertele de transport intermodal, care, din cauza crizei de containere, se făceau în 2020 pentru o zi, iar acum sunt valabile cam o săptămână, deci trebuie luate decizii rapide. Și în ceea ce privește transportul rutier se observă uneori o lipsă de capacitate, deși tarifele au crescut, astfel că expeditorii organizează licitații și nu găsesc transportatori la prețurile pe care le vor ei. Iar Pachetul Mobilitate – alături de scumpirea motorinei – va duce, și în opinia lui Jeroen Fabry, la creșteri de preț, deoarece noile cerințe nu sunt fezabile, iar economia și transportul din România nu vor face față. Mai ales că, „din nefericire, în România sunt și multe firme care nu calculează corect costurile“.

CEO-ul H.Essers Logistics precizează că singurele clauze de modificare a tarifelor din contract sunt, în cazul transportului, cele privitoare la prețul motorinei, iar la logistică inflația – multinaționalele țin cont de ea, dar firmele românești mai puțin, deci, cu cât e mai lung contractul, cu atât pierderea e mai mare câtă vreme nu se ajustează tarifele în funcție de inflație – și costul cu forța de muncă.

Criza de forță de muncă și scumpirea materialelor, principalele probleme

O altă problemă a firmelor de logistică – și nu numai – este criza de forță de muncă. H.Essers a mărit salariile de două ori în 2020, deși nu inclusese asta în buget, tocmai pentru a-și putea păstra angajații. Deci și asupra capitalului uman există o presiune uriașă și nici aici nu se pot face previziuni legate de salarii.

Pregătirile pentru 2021 – când era așteptată o explozie a consumului, iar România este o piață preponderent de consum – au inclus și contracte cu firme de leasing de personal, „dar nici ele nu au găsit oameni. În statistici figurează multe persoane care lucrează pentru salariul minim, dar nu știm cum să ajungem la ele și să le integrăm în afacerea noastră. Și de aici apare o altă problemă: angajații le dictează angajatorilor, iar pe aceștia din urmă legea nu-i protejează.“

Companiile care au depozite proprii se confruntă și cu scumpirea materialelor de construcții – cu 30-40% față de 2017 – și cu termenele mari de livrare a lor.

Nici măcar în aceste condiții însă pentru H.Essers nu este o soluție să închirieze pentru o perioadă spații de depozitare dacă este vorba de industrii strategice, „deoarece nu poți stoca în orice condiții produse farmaceutice, care au diverse plaje de temperatură la care să fie păstrate, sau chimicale“.

Și H.Essers se înscrie în cursa spre neutralitatea emisiilor de CO2

Grupul a început de curând, dar fără legătură cu România, să facă transport feroviar din vestul Europei spre China (marfa este adusă din Germania în camioane până la Genk, și de aici semiremorcile urcă pe tren), cu șapte opriri pe traseu. Linia spre China a ajuns la trei trenuri/săptămână. Aceasta este o variantă foarte eficientă mai ales în condițiile de acum, în care transportul maritim costă foarte mult – și oricum are și durată mai mare – și este criză de containere.

În ceea ce privește țara noastră, deși „infrastructura feroviară este inexistentă“, H.Essers are o conexiune cu Turcia, trei trenuri circulând săptămânal pe ruta Curtici-București-Istanbul. Iar între Europa de Vest și România sunt șapte trenuri/săptămână „și căutăm și alte soluții intermodale de transport, deoarece vrem să fim o firmă sustenabilă și să protejăm mediul și clima, așa cum reiese și din strategia de sustenabilitate pe care am publicat-o în decembrie 2020. Energia verde este un subiect important pentru noi de mai mult timp, toate depozitele noastre din vestul Europei având panouri solare. În plus, de curând am început să testăm, pentru transport de produse farmaceutice, semiremorci frigorifice cu panouri solare pe acoperiș, astfel încât agregatul Thermo King să nu fie diesel. Încercăm să inovăm continuu în ceea ce privește sustenabilitatea și de aceea transferăm cât mai multă marfă pe tren, înlocuim camioanele diesel cu cele pe carburanți bio și adăugăm noi depozite cu panouri solare – inclusiv în România avem un asemenea proiect – astfel încât până în 2030 să fim neutri din punct de vedere al emisiilor de CO2.“

Compania nu folosește încă vehicule electrice sau pe gaz din cauza lipsei infrastructurii de alimentare din România.

Articole similare

Ad