Unul dintre aspectele analizate de Comitetul Național Rutier din Franța (CNR) în studiile sale referitoare la activitatea flotelor de transport din fiecare stat UE este costul cu motorina, care depinde de kilometrajul mediu, de consumul mediu al camioanelor și de țara din care se achiziționează.
Pentru operatorii români costul mediu cu motorina în 2020 (când a fost realizat cel mai recent studiu despre țara noastră) este de 0,8114 euro/l la pompă, conform datelor oficiale din Buletinul Petrolier al Comisiei Europene care ține cont și de recuperarea parțială a accizei din 2020. Firmele românești nu cumpără din România, în medie, decât un sfert din carburantul pe care îl folosesc, din care aproape 15% vrac, la un preț de circa 0,7664 de euro/l, și 10% la pompă. În timpul circuitelor lor europene ele preferă Luxemburg (15% din total, la prețul fără TVA de 0,8300 de euro/l), Austria (15%/0,8750 de euro/l), Belgia (15%/0,8194 de euro/l după recuperarea parțială a accizei) și Franța, Germania și Ungaria, cu 10% din total pentru fiecare. Deci prețul unitar este de circa 0,8333 de euro/l, consumul mediu este estimat la 29,9 l/100 km, același din 2017, iar costul total anual cu motorina este cu 9% mai mic decât în 2017, dar asta și din cauza scăderii kilometrajului mediu.
În Polonia costul mediu al carburantului în 2019 a fost de 0,9543 euro/l. Transportatorii preferă să cumpere motorina din țară, mai ales en gros. Un plin le permite să meargă aproape două săptămâni în alte state europene și, dacă circuitele sunt mai lungi, ei alimentează din statele pe care le tranzitează și unde prețul este mai mic, ca Luxemburg sau Spania. Pe 2 martie 2020, valoarea accizei pentru carburant era de 34,02 euro/hl, fără posibilitate de returnare a unei părți din această sumă.
În Ungaria costul unitar mediu al carburantului pentru 2019 a fost de 0,955 de euro/l, conform cifrelor oficiale și după recuperarea parțială a accizei, de 0,01 euro/l. Firmele maghiare preferă să cumpere carburantul mai ales din țară, la un preț de circa 0,940 de euro/l engros (35% din cantitatea folosită), și de 0,955 de euro/l la pompă (30%). Iar pentru a completa cantitatea necesară circuitelor europene, care sunt de obicei de trei săptămâni, ele preferă Luxemburg (15% din cantitatea totală, la un preț de 0,941 de euro/l), Germania (10%, la 1,054 de euro/l) sau Spania (10%, la 0,9540 de euro/l după rambursarea unei părți din acciză).
Consumul mediu de carburant rezultat în urma interviurilor cu firmele cehe a fost de 29,20 l/100 km, iar alimentarea se face mai ales din Cehia, en gros (70%, la prețul de 0,960 euro/l, cu 0,06 euro/l mai mic decât prețul la pompă). Restul de 30% se împarte între alimentarea din Germania și cea din Luxemburg, la prețul de 1,054, respectiv 0,941 euro/l. Astfel, prețul mediu luat în calcul de CNR este de 0,9710 euro/l. Valoarea accizei pentru carburant este de 42,65 de euro/100 l și nu există sistem de rambursare a unei părți din aceasta.
Consumul mediu de carburant la care s-a ajuns în urma interviurilor cu managerii firmelor slovace este puțin mai mare, de 29,80 l/100 km, iar aprovizionarea se face, pentru 60% din cantitatea necesară, din Slovacia, cu card, de la pompă, la prețul mediu de 1,024 de euro/l, sau en gros, unde se aplică o reducere de 4 eurocenți/l, deci se ajunge la 0,984 de euro/l. Pentru restul cantității aprovizionarea se face din Belgia (aproape 25%, cu 0,9400 de euro/l după recuperarea parțială a accizei) și Polonia (cu 0,9543 de euro/l). Deci prețul mediu al motorinei achiziționate de transportatorii slovaci este de 0,9685 de euro/l. Din septembrie 2018, valoarea accizei pentru carburant din Slovacia a rămas neschimbată la 39,77 de euro/100 l și nu există posibilitate de rambursare parțială a acesteia.
Consumul mediu indicat de transportatorii spanioli intervievați este de 29,9 l/100 km. 95% dintre ei alimentează din Spania, unde obțin prețuri foarte bune și pot recupera o parte din acciză, iar restul din Franța. Media prețului carburantului în 2020, așa cum reiese din publicațiile Comisiei Europene, a fost de 0,8379 de euro/l în Spania după recuperarea parțială a accizei și de 0,8933 de euro/l în Franța după recuperarea parțială a TICPE. Numai cinci firme dintre cele intervievate au stație de incită și achiziționează astfel cea mai mare parte din cantitatea de motorină folosită. În aceste condiții, prețul mediu al carburantului luat în calcul de CNR este de 0,8406 euro/l.
În Germania nu există posibilitatea de a recupera o parte din acciză. Firmele au fie un contract de achiziție en gros de carburant, fie o stație proprie de incintă, și adesea oferă bonuri de carburant șoferilor, pentru a evita furturile de carburat. Consumul mediu este estimat la 29,8 l/100 km, în funcție de încărcare și de calitatea drumului. Prețul mediu al carburantului în Germania în 2018 a fost de 1,073 euro/l și nu se recuperează părți din acciză.
Consumul mediu al firmelor olandeze chestionate este de 28,8 l/100 km. Pentru achiziția de carburant ele apelează la strategii diferite: unele au stații de incintă și se aprovizionează numai de aici (deși aceste cazuri sunt rare în Olanda, deoarece reglementările legate de ocuparea terenurilor și măsurile de protejare a mediului nu permit instalarea lor pe anumite terenuri), iar 70%, se aprovizionează de la pompe din străinătate, mai ales din Belgia, unde prețul este mai mic și unde se poate recupera o parte din acciză. Restul de 30% cumpără motorina din Olanda. Prețul mediu al motorinei în 2019 a fost de 1,1211 euro/l în Olanda și de 0,9400 euro/l în Belgia după recuperarea unei părți din acciză. Olanda are un sistem de accize pe carburant conform căruia pe 2 martie 2020 valoarea se ridica la 51,16 euro/hl, a doua cea mai mare din Europa după cea din Irlanda, iar mecanisme de returnare parțială nu există.